Adaptacja telewizyjna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(110)
Forma i typ
Filmy i seriale
(52)
Książki
(45)
Programy radiowe i telewizyjne
(13)
Dramat (rodzaj)
(2)
Dostępność
dostępne
(107)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Łódź - Wypożyczalnia
(1)
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(108)
Autor
Gajos Janusz (1939- )
(9)
Seniuk Anna (1942- )
(9)
Trela Jerzy (1942- )
(9)
Englert Jan (1943- )
(8)
Konieczny Zygmunt (1937- )
(8)
Stuhr Jerzy (1947- )
(8)
Kondrat Marek (1950- )
(7)
Kowalski Władysław (1936-2017)
(7)
Zajączkowski Stanisław (1939- )
(7)
Zamachowski Zbigniew (1961- )
(7)
Fronczewski Piotr (1946- )
(6)
Globisz Krzysztof (1957- )
(6)
Kutz Kazimierz (1929-2018)
(6)
Matuszkiewicz Jerzy (1928-2021)
(6)
Zachwatowicz-Wajda Krystyna (1930- )
(6)
Zapasiewicz Zbigniew (1934-2009)
(6)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(5)
Banucha Jan (1934-2008)
(4)
Bratny Roman (1921-2017)
(4)
Drabiński Adek (1948- )
(4)
Gruza Jerzy (1932-2020)
(4)
Holoubek Gustaw (1923-2008)
(4)
Matałowski Jerzy (1948-2013)
(4)
Morgenstern Janusz (1922-2011)
(4)
Perepeczko Marek (1942-2005)
(4)
Peszek Jan (1944- )
(4)
Radziwiłowicz Jerzy (1950- )
(4)
Strasburger Karol (1947- )
(4)
Walczewski Marek (1937-2009)
(4)
Wieżan Tadeusz (1929-1982)
(4)
Wilhelmi Roman (1936-1991)
(4)
Wołoszański Bogusław (1950- )
(4)
Adamik Laco (1942- )
(3)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(3)
Frycz Jan (1954- )
(3)
Hordern Michael (1911-1995)
(3)
Howell Jane
(3)
Hubner Zygmunt (1930-1989)
(3)
Janda Krystyna (1952- )
(3)
Kamas Jerzy (1938-2015)
(3)
Krafftówna Barbara (1928-2022)
(3)
Lipińska Olga (1939- )
(3)
Melliwa Ryszard (1953- )
(3)
Miller Jonathan (1934- )
(3)
Satanowski Jerzy (1947- )
(3)
Swinarski Konrad (1929-1975)
(3)
Szczepkowska Joanna (1953- )
(3)
Trela Jerzy
(3)
Turek Jerzy (1934-2010)
(3)
Tuwim Julian (1894-1953)
(3)
Wiśniewska Joanna
(3)
Wojtyszko Maciej (1946- )
(3)
Zaleski Krzysztof (1948-2008)
(3)
Zawadzka Magdalena (1944- )
(3)
Zawarski Stefan (1929-2000)
(3)
Łomnicki Tadeusz (1927-1992)
(3)
Adamek Witold (1945-2017)
(2)
Adamik Laco
(2)
Axer Otto (1906-1983)
(2)
Bloom Claire (1931- )
(2)
Budzisz-Krzyżanowska Teresa (1942- )
(2)
Buras Jacek Stanisław (1945- )
(2)
Celińska Stanisława (1947- )
(2)
Dymna Anna (1951- )
(2)
Fogiel Aleksander (1910-1996)
(2)
Franklyn-Robbins John (1931- )
(2)
Gogol Nikołaj (1809-1852)
(2)
Gold Jack (1930- )
(2)
Gładkowska Maria
(2)
Hanin Ryszarda (1919-1994)
(2)
Hanuszkiewicz Adam (1924-2011)
(2)
Hałasińska Anna
(2)
Hierowski Zdzisław (1911-1967)
(2)
Holland Agnieszka (1948- )
(2)
Jachiewicz Alicja
(2)
Jarocki Jerzy (1929-2012)
(2)
Jaroszewska Zofia (1902-1985)
(2)
Jeżak Tadeusz
(2)
Jungowska Edyta (1966- )
(2)
Kaszyński Stanisław (1927-1988)
(2)
Kieślowski Krzysztof (1941-1996)
(2)
Knittel Krzysztof (1947- )
(2)
Kobiela Bogumił (1931-1969)
(2)
Kobuszewski Jan (1934-2019)
(2)
Kociniak Marian (1936-2016)
(2)
Kowalewski Krzysztof (1937-2021)
(2)
Kurylewicz Andrzej (1932-2007)
(2)
Kwiatkowska Irena (1912-2011)
(2)
Kwiatkowska Tatiana
(2)
Kędzierska Barbara
(2)
Kędzierski Grzegorz
(2)
Lapotaire Jane (1944- )
(2)
Lipińska Marta (1940- )
(2)
Lis Tadeusz (reżyser)
(2)
Lupa Krystian (1943- )
(2)
Lutkiewicz Gustaw (1924-2017)
(2)
Machowski Krzysztof (1946- )
(2)
Majewski Janusz (1931- )
(2)
Marciniak Agata
(2)
Melliwa Ryszard
(2)
Rok wydania
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(95)
1990 - 1999
(6)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(6)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
2001-
(2)
1601-1700
(1)
Kraj wydania
Polska
(110)
Język
polski
(110)
Przynależność kulturowa
Film polski
(35)
Film czeski
(1)
Film rosyjski
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Shakespeare, William (1564-1616)
(22)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(6)
Fredro, Aleksander (1793-1876)
(5)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(5)
Bratny, Roman (1921-2017)
(4)
Drda, Jan (1915-1970)
(4)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(4)
Molier (1622-1673)
(4)
Zapolska, Gabriela (1857-1921)
(4)
Gogol', Nikolaj Vasil'evič (1809-1852)
(3)
Głowacki, Janusz (1938-2017)
(3)
Szlachta
(3)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(3)
Bernhard, Thomas (1931-1989)
(2)
Bezdomność
(2)
Brešan, Ivo (1936-2017)
(2)
Emigranci
(2)
Kafka, Franz (1883-1924)
(2)
Makuszyński, Kornel (1884-1953)
(2)
Małżeństwo
(2)
Miłość
(2)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(2)
Różewicz, Tadeusz (1921-2014)
(2)
Shaffer, Peter (1926-2016)
(2)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(2)
Barz, Paul (1943-2013)
(1)
Chandler, Raymond (1888-1959)
(1)
Czechow, Anton (1860-1904)
(1)
Czytelnictwo
(1)
Dostojewski, Fiodor (1821-1881)
(1)
Dusza
(1)
Dürrenmatt, Friedrich (1921-1990)
(1)
Erdman, Nikołaj (1902-1970)
(1)
Gel'man, Aleksandr Isaakovič (1933- )
(1)
Gogol, Nikołaj (1809-1852)
(1)
Grochowiak, Stanisław (1934-1976)
(1)
Huelle, Paweł (1957- )
(1)
Kaden-Bandrowski, Juliusz (1885-1944)
(1)
Kantor, Tadeusz (1915-1990)
(1)
Kleist, Heinrich von (1777-1811)
(1)
Konflikt
(1)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(1)
Literatura
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Nowakowski, Doman (1968- )
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Osiecka, Agnieszka (1936-1997)
(1)
Pamięć
(1)
Pogrzeb
(1)
Pomianowski, Jerzy
(1)
Potocki, Jan (1761-1815)
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Szacunek
(1)
Teatr telewizji
(1)
Tym, Stanisław (1937- )
(1)
Worcell, Henryk (1909-1982 )
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Zdrada małżeńska
(1)
Życzliwość
(1)
Temat: dzieło
Hratky s čertem
(4)
Kolumbowie rocznik 20
(4)
Dziady
(3)
Ženit'ba
(3)
Amadeus
(2)
Antygona w Nowym Jorku
(2)
Awantura o Basię
(2)
Bourgeois gentilhomme
(2)
Emigranci
(2)
Ferdydurke
(2)
Ich czworo
(2)
Kartoteka
(2)
Kordian
(2)
Macbeth
(2)
Noc listopadowa
(2)
Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja
(2)
Prozess
(2)
Taming of the shrew
(2)
Tango
(2)
Śluby panieńskie
(2)
Antek
(1)
Anthony and Cleopatra
(1)
As you like it
(1)
Ballady i romanse
(1)
Besuch der alten Dame
(1)
Chłopcy
(1)
Comedy of errors
(1)
Czwarta siostra
(1)
Damy i huzary
(1)
Dom Juan
(1)
Hamlet
(1)
Immanuel Kant
(1)
Iwona, księżniczka Burgunda
(1)
Julius Caesar
(1)
Kalkwerk
(1)
Katarynka
(1)
Ketchup Schroedera
(1)
King John
(1)
King Lear
(1)
Koniec i początek
(1)
Krawiec
(1)
Ksiądz Marek
(1)
Käthchen von Heilbronn oder Die Feuerprobe
(1)
Love's labour's lost
(1)
Mateusz Bigda
(1)
Measure for measure
(1)
Merry wives of Windsor
(1)
Midsummer night's dream
(1)
Miłość na Krymie
(1)
Moralność pani Dulskiej
(1)
Much ado about nothing
(1)
Mögliche Begegnung der Herren Bach und Händel im Jahre 1747
(1)
Mąż i żona
(1)
Nie-Boska komedia
(1)
Niech no tylko zakwitną jabłonie
(1)
Operetka
(1)
Othello
(1)
Prestuplenie i nakazanie
(1)
Recueil de Parades
(1)
Revizor
(1)
Romeo and Juliet
(1)
Rozmowy przy wycinaniu lasu
(1)
Samoubijca
(1)
Skamejka
(1)
Skiz
(1)
Tartuffe
(1)
Tempest
(1)
Titus Andronicus
(1)
Tragedy of king Richard the Third
(1)
Tri sestry
(1)
Trouble is my business
(1)
Weiser Dawidek
(1)
Wielopole, Wielopole
(1)
Winter's tale
(1)
Zaklęte rewiry
(1)
Zemsta
(1)
Ślub
(1)
Temat: czas
1801-1900
(2)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(2)
Rosja
(1)
Sycylia (Włochy ; wyspa)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(26841)
Powieść
(14168)
Opracowanie
(11147)
Poradnik
(9995)
Wydawnictwa popularne
(8444)
Adaptacja telewizyjna
(-)
Ćwiczenia i zadania
(6972)
Biografia
(6011)
Pamiętniki i wspomnienia
(4874)
Opowiadania i nowele
(3430)
Materiały konferencyjne
(3357)
Antologia
(3201)
Materiały pomocnicze
(3028)
Literatura polska
(2878)
Praca zbiorowa
(2795)
Poezja polska
(2750)
Publicystyka
(2577)
Przewodnik turystyczny
(2057)
Scenariusz zajęć
(2051)
Czasopismo polskie
(2033)
Wiersze
(1947)
Encyklopedia
(1911)
Dokumenty audiowizualne
(1667)
Program nauczania
(1502)
Czasopismo naukowe
(1389)
Opowiadanie polskie
(1318)
Film fabularny
(1306)
Literatura
(1300)
Album
(1281)
Bibliografia
(1163)
Źródła historyczne
(1079)
Księga pamiątkowa
(939)
Broszura
(903)
Publikacje dla dzieci
(848)
Dramat polski
(769)
Audiobooki
(726)
Książka do wypełniania
(723)
Informator
(694)
Publikacja bogato ilustrowana
(670)
Film edukacyjny
(653)
Film polski
(651)
Dramat filmowy
(628)
Film dokumentalny
(604)
Materiały pomocnicze dla szkół
(600)
Reportaż
(598)
Monografia
(593)
Dramat (gatunek literacki)
(579)
Dokumenty dźwiękowe
(561)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(501)
Film amerykański
(495)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(495)
Powieść młodzieżowa polska
(479)
Literatura dziecięca polska
(438)
Karty pracy ucznia
(429)
Słownik języka polskiego
(424)
Słownik biograficzny
(411)
Książki dla przedszkolaków
(386)
Powieść niemiecka
(386)
Wydawnictwa dla dzieci
(386)
Reportaż polski
(378)
Listy
(377)
Ćwiczenia i zadania dla szkół wyższych
(372)
Powieść obyczajowa
(370)
Literatura młodzieżowa polska
(355)
Książka kucharska
(333)
Mapa turystyczna
(330)
Szkice literackie polskie
(330)
Czasopismo historyczne
(329)
Poradniki dla nauczycieli
(329)
Dane statystyczne
(314)
Opowiadanie dziecięce polskie
(312)
Przepisy kulinarne
(308)
Informatory
(307)
Film
(306)
Fotografia polska
(304)
Adaptacja filmowa
(301)
Listy polskie
(299)
Powieść polska
(287)
Literatura podróżnicza polska
(286)
Komedia
(285)
Aforyzmy
(283)
Kryminał
(281)
Poezja dziecięca polska
(281)
Malarstwo polskie
(279)
Nadbitki i odbitki
(279)
Publicystyka polska
(262)
Elementarze polskie
(258)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(257)
Powieść biograficzna
(255)
Słownik terminologiczny
(251)
Dokumenty elektroniczne
(247)
Felieton polski
(246)
Książka do kolorowania
(246)
Satyra polska
(246)
Film angielski
(243)
Powieść angielska
(243)
Materiały pomocnicze dla szkół średnich
(238)
Podręczniki dla szkół podstawowych
(238)
Słowniki polskie
(238)
Fantasy
(235)
Plan miasta
(230)
110 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 759)
Premiera w Teatrze Telewizji - 8 czerwca 1993 r.
"To sztuka o tym, dlaczego nie przestawaliśmy żyć, chociaż wszystko popychało nas do samobójstwa" - powiedziała kiedyś o "Samobójcy" Nadieżda Mandelsztam. Napisana pod koniec lat dwudziestych tragikomedia Erdmana nie spodobała się jednak Stalinowi, który zabronił jej wystawiania. Pomimo to, zarówno "Samobójca", jak i wcześniejsza sztuka Erdmana "Mandat", obrosły legendą. Krążyły w drugim obiegu życia teatralnego, co celniejsze kwestie stały się znanymi powiedzonkami. To było wszakże dla Erdmana za mało. Sfrustrowany porzucił dramatopisarstwo. Zaczął pracować dla filmu. Szczęście się do niego uśmiechnęło. Został współscenarzystą takich przebojów radzieckiej kinematografii jak "Świat się śmieje" i "Wołga, Wołga". Za "Śmiałych ludzi" otrzymał nawet nagrodę państwową. Dwa lata przed śmiercią pisarza, w 1968 roku, pojawiła się szansa opublikowania "Samobójcy" w czasopiśmie "Tieatr". Niestety, znów skończyło się na niczym. Zakazany w ZSRR został "odkryty" i doceniony na Zachodzie. W 1969 roku "Samobójcę" wystawiono w RFN, trzy lata później we Włoszech, a następnie w innych krajach. Dopiero w 1982 roku odbyła się prapremiera rosyjska. W Polsce sztuka weszła do obiegu scenicznego w roku 1987. Zyskała spory rozgłos, co zaowocowało intrygującymi spektaklami, m.in. Jerzego Jarockiego we wrocławskim Teatrze Współczesnym i Andrzeja Rozhina w stołecznym Ateneum. Telewizyjna inscenizacja Kazimierza Kutza z popisową rolą Janusza Gajosa jest ich godnym ukoronowaniem. Związek Radziecki, późne lata dwudzieste. Siemionowi Siemionowiczowi Podsiekalnikowowi coraz trudniej znaleźć motywację do życia. Już rok jest bez pracy, jego rodzina (żona i teściowa) cierpi biedę, szans na poprawę losu nie widać. Jedynymi podporami siermiężnej egzystencji Siemiona są: pasztetówka i marzenie o zarabianiu grą na helikonie. Niestety, to drugie również szybko kończy się gorzkim rozczarowaniem. W związku z tym Podsiekalnikow zaczyna głośno rozmyślać o samobójstwie, czym wprawia w przerażenie żonę, teściową i sąsiadów. Jednak wkrótce, paradoksalnie, chęć skończenia ze sobą sprawia, że życie Siemiona nabiera barw. Staje się popularny, o jego względy zabiegają artyści i przedstawiciele inteligencji, duchowni i handlowcy, nie mówiąc już o atrakcyjnych kobietach. Cóż z tego, skoro wszystkim tak naprawdę zależy tylko na śmierci Podsiekalnikowa, a nie na nim samym. Przecież Siemion nie musi umierać ot tak, bez powodu. Czyż nie lepiej, by poświęcił życie dla jakiegoś konkretnego celu? Każdy z nowych "przyjaciół" Podsiekalnikowa próbuje więc przeciągnąć go na swoją stronę. Niedoszły wirtuoz helikonu jest wszakże coraz bardziej zakłopotany. Dochodzi bowiem do wniosku, że jego nieudane i marne życie stanowi dlań wielką wartość
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1037 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Ekranizacja Literatury)
Film wyprodukowano w 1971 r., premiera w 1973 r.
Tytuł z ekranu tytułowego.
PAL, obraz 4:3, dźwięk mono.
Język polski
Zrealizowana na taśmie czarno-białej adaptacja jednego z najpoczytniejszych opowiadań Bolesława Prusa. Reżyser wiernie nakreślił portret bohatera na tle realistycznego obrazu polskiej wsi końca XIX w. Śledzimy koleje losu ubogiego, wiejskiego dziecka, którego niskie urodzenie pozbawia szans na edukację i lepsze życie. Kilkuletni Antek mieszka w jednej z nadwiślańskich wsi. Matka, uboga wdowa, ledwo wiąże koniec z końcem. Ciekawego świata, bystrego chłopca szczególnie interesuje widoczny po drugiej stronie rzeki wielki, drewniany wiatrak. Antek podejmuje nawet wyprawę na drugi brzeg, aby z daleka przyjrzeć się dziwnej budowli. Po powrocie dowiaduje się od matki, jak zwie się skrzydlaty budynek i do czego służy. Odtąd jego największym pragnieniem jest stawiać w przyszłości podobne wiatraki. Na razie jednak chłopiec próbuje konstruować małe drewniane wiatraczki i zajęty tą pracą nieraz przegapi, że krowa weszła w szkodę. Choć regularnie dostaje za to burę, nie potrafi porzucić marzeń. Ponieważ z chłopca niewielki pożytek w gospodarstwie, matka - za namową kuma Andrzeja - decyduje się posłać go do szkoły, by nauczył się czytać i pisać. Ale biednej wieśniaczki nie stać na regularne opłacanie szkoły i Antek musi wkrótce zrezygnować z nauki. Zostaje oddany do terminu u kowala. Pojętny, pracowity chłopaczyna szybko chwyta tajniki kowalskiego rzemiosła. Okazuje się, że nawet za szybko. Obawiając się, że pod bokiem wyrośnie mu konkurent, kowal odsyła Antka do domu. Chłopiec spędza całe dnie na struganiu drewnianych figurek ludzi i zwierząt oraz ukochanych wiatraków. Uważając, że w ten sposób tylko marnuje czas, kum Andrzej proponuje, żeby wysłać chłopca do miasta, może tam na coś się przyda. Ze skromnym tobołkiem i matczynym błogosławieństwem na drogę Antek rusza w świat. (www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1570 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Żywot i śmierć króla Jana [Film] / reż. David Giles ; obsada Leonard Rossiter, George Costigan, John Thaw, Claire Bloom. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (155 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 101, [2] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 15)
Czas projekcji 155 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Żywot i śmierć króla Jana", reż. David Giles
Królowi Anglii, Janowi, zagraża Filip, władca Francji, domagając się, by na tronie zasiadł krewny Jana, Artur. Pragmatyczny i stanowczy król Jan stara się ułagodzić Francuza, lecz w jego otoczeniu są inni, którzy mają własne plany. W tej sztuce Shakespeare'a zajmują kwestie dziedziczenia oraz lojalności przewijające się przez fabułę dramatu. Wspaniałą kreację króla Jana stworzył Leonard Rossiter w towarzystwie znakomitych aktorów w rolach drugoplanowych: Johna Thawa i Claire Bloom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 912 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1326 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 781)
Premiera w Teatrze Telewizji - 27 grudnia 1976 r.
Pierwszą komedią Mikołaja Gogola miała być historia urzędnika, którego doprowadziła do obłędu chęć otrzymania za wszelką cenę orderu św. Włodzimierza III stopnia. Satyra wyszydzająca oficjalną, urzędniczą Rosję nie miała szansy uzyskania akceptacji cenzury. Gogol ograniczył więc "Włodzimierza III stopnia" do kilku scen, wykorzystanych później w innych utworzach. Pragnął jednak ujrzeć ktrórekolwiek ze swoich dzieł w teatrze i aby spełnić to marzenie "poszedł" na pewnego rodzaju kompromis z cenzurą. Tak powstał "Ożenek" - komedia pozornie wprowadzająca tematykę prywatnego życia zwykłych ludzi, naprawdę zaś ostra satyra obyczajowa. Na ile była ona bulwersująca dla ówczesnej elity rosyjskiej, niech świadczy choćby to, że w czasie petersburskiej premiery w grudniu 1842 car Mikołaj I po kilku scenach demonstracyjnie opuścił teatr. Spektakl zakończył się ogólną klapą. Powód tego niepowodzenia nie leżał jedynie w niechlujnej grze aktorskiej i nieporadnej inscenizacji. "Ożenek" łamał wszelkie prawa komedii, do której przyzwyczajona była ówczesna widownia. Był utworem nowatorskim, rozpoczynającym zupełnie inny rozdział w dziejach rosyjskiej komedii. Gogol zrezygnował z tradycyjnej miłosnej intrygi prowadzącej - mimo spiętrzonych nieporozumień między kochankami - do szczęśliwego finału. W sztuce nie ma słowa o miłości. Odbywa się natomiast zwyczajny targ i zwyczajna handlowa rywalizacja. Agafia Tichonowa nie jest typową amantką pełną romantycznych uniesień, lecz osobą obdarzoną kupiecką rozwagą, pragnącą przede wszystkim podnieść swój społeczny status. Akcja nie kończy się ślubem - narzeczony w ostatniej chwili ucieka. Ożenek jest więc "komedią o nie spełnionych zamiarach, o zdarzeniach, które się nie zdarzyły". Jest także pierwszą narodową komedią obyczajową, wprowadzającą na scenę zamiast lokaja - zwyczajnego chłopa pańszczyźnianego, a zamiast arystokracji - pospolite rosyjskie kupiectwo. Każda z tych postaci posługuje się właściwym sobie językiem, który bardziej niż czyny, określa jej charakter. "Ożenek" w reżyserii Ewy Bonackiej jest powtórzeniem spektaklu z 1976. Biorą w nim udział najwybitniejsi polscy aktorzy komediowi. Tłumaczenie Juliana Tuwima przekazuje w mistrzowski sposób słynne dialogi Mikołaja Gogola
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1086 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 627)
Premiera w Teatrze Telewizji - 5 grudnia 1977 r.
Arcydzieło dramaturgii rosyjskiej i światowego teatru w oryginalnej inscenizacji Jerzego Gruzy sprzed dwudziestu lat. Po nieudanej prapremierze komedii w Teatrze Aleksandryjskim w Petersburgu w roku 1836 Mikołaj Gogol opatrzył swe dzieło szczegółowym komentarzem, jak należy grać "Rewizora" - "nic tu nie powinno być przesadzone albo trywialne, nawet w najmniejszych rolach (...) Im mniej aktor będzie myśleć o tym, żeby śmieszyć i być zabawnym, tym silniej objawi się komizm w jego roli". W tradycji teatralnej utrwaliły się głównie dwa kierunki interpretacji. Pierwszy akcentował społeczne i historyczne realia utworu bezlitośnie demaskującego carską Rosję i panujące na prowincji stosunki. Drugi podkreślał to, co w satyrze Gogola ponadczasowe, odnoszące się do odwiecznych ludzkich przywar i tzw. układów funkcjonujących w każdym społeczeństwie i systemie, który opiera się na strachu. "My wszyscy z niego" - odkrywczą formułę Dostojewskiego o Gogolu można odnieść również do przedstawienia Jerzego Gruzy. Reżyser odżegnał się od wszelkiej rosyjskiej rodzajowości, zaufał tekstowi Gogola i znakomitemu aktorstwu wykonawców. Dzięki temu słynna kwestia: "Z czego się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie" - znalazła autentyczny rezonans u widzów. Często cytowany list, w którym autor prosi Puszkina o podsunięcie mu "z gruntu rosyjskiej anegdoty" świadczy o autentycznym rodowodzie komedii - prototypem fałszywego rewizora miał być niejaki Płaton Wołkow. Petersburski frant i uwodziciel bawi przejazdem w prowincjonalnym miasteczku. Fatalny zbieg okoliczności sprawia, że miejscowa elita bierze skromnego urzędniczynę Chlestakowa za podróżującego incognito rewizora, "z najwyższego rozkazu" kontrolującego całą gubernię. Znajdujący się w poważnych tarapatach finansowych Chlestakow skwapliwie wciela się w przypisaną mu rolę. Bierze sowite łapówki, chętnie nadstawia ucha na donosy i pochlebstwa małomiasteczkowych notabli, umizguje się do żony i córki Horodniczego, który udzielił mu gościny. W oczach prowincjuszy uchodzi za człowieka, który wszystko może. Gdy sytuacja go przerasta, cichaczem czmyha. Jego prywatny list, przejęty przez miejscowych dygnitarzy, ujawnia straszną prawdę
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 906 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Kupiec wenecki [Film] / reż. Jack Gold ; obsada Warren Mitchell, Gemma Jones, John Franklyn-Robbins. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (157 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 101, [2] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 17)
Czas projekcji 157 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Kupiec wenecki", reż. Jack Gold
Najlepszy przyjaciel Antonia, Bassanio, jest zakochany w mądrej i bogatej dziedziczce, Porcji. Potrzebuje więc trzech tysięcy dukatów, by rozpocząć starania o jej rękę. Antonio nie ma gotówki, gdyż jego statki z towarem znajdują się na morzu, więc udaje się do Shylocka, żydowskiego lichwiarza. Ten zgadza się pożyczyć mu pieniądze, ponieważ słyszał pogłoski o tym, że okręty Antonia utonęły, a następnie bezwzględnie żąda spłaty rewersu. W spektaklu pełnym kontrastów i dwuznaczności rolę lichwiarza gra Warren Mitchell, wytrawnie łącząc w tej postaci elementy podłości i patosu. Sprawia to, że publiczność nie może zdecydować, czy uznać go za łotra, bufona, czy bohatera tragicznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 914 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
DVD
W koszyku
Makbet [Film] / reż. Jack Gold ; obsada Nicol Williamson, Jane Lapotaire, Tony Doyle. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (147 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 102, [3] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 2)
Czas projekcji 147 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Makbet", reż. Jack Gold
Ponura tragedia Shakespeare'a opowiada o ambicji i poczuciu winy, na tle królobójstwa, przemocy i zjawisk nadprzyrodzonych. Kiedy trzy wiedźmy przepowiadają bohaterskiemu wojownikowi Makbetowi, iż zostanie królem Szkocji, ten postanawia pomóc swemu przeznaczeniu. Wspomagany i zachęcony przez żonę wkracza w krainę terroru, w ktorej będzie gnębiony przez poczucie winy. Nicol Williamson (Makbet) i Jane Lapotaire (Lady Makbet), uznani aktorzy szekspirowscy, wnoszą do spektaklu atmosferę wyjątkowego napięcia, którą zwykle spotkać można tylko na najlepszych scenach teatralnych. Ich kreacje pozwalają zrozumieć, dlaczego Makbet pozostaje jedną z najbardziej popularnych sztuk Shakespeare'a, a spektakl ten trafił do serc milionów widzów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 899 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Burza [Film] / reż. John Gorrie ; obsada Michael Hordern, Warren Clarke, Pippa Guard. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (125 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 93, [4] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 14)
Czas projekcji 125 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Burza", reż. John Gorrie
Prospero, książę Mediolanu, mieszka na czrodziejskiej wyspie ze swoją córką Mirandą, dzikim Kalibanem i Arielem, duchem powietrznym. Pragnąc dokonać zemsty na swym bracie, uzurpatorze, który odebrał mu księstwo, Prospero wywołuje tytułową burzę, by sprowadzić brata wraz ze świtą na wyspę. Talent grających główne role aktorów przenosi nas w świat magii, intryg, czarów, pięknych i bestii oraz arystokratów, którzy stając się rozbitkami, nie przestają spiskować, by odnieść własne korzyści z sytuacji. W sztuce powszechnie uznawanej za ostatnią jego autorstwa, Shakespeare, będący u szczytu swoich mozliwości twórczych, z kunsztem porusza się po wielu płaszczyznach, jak kontrola i władza, iluzja i rzeczywistość oraz natura i społeczeństwo.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 911 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 789)
Premiera w Teatrze Telewizji - 10 maja 1971 r.
"Wizyta starszej pani" (1956), mimo że należy do wczesnych sztuk Friedricha Dürremnatta, uważana jest za jego najwybitniejsze dokonanie. Ten znakomicie skonstruowany dramat stanowi wyjątkowo ostre i celne oskarżenie natury ludzkiej, pełnej przewrotności, obłudy i chciwości. Miasteczko Güllen coraz mocniej podupada z powodu kryzysu gospodarczego. Rośnie bezrobocie, zamiera produkcja i handel, mieszkańcy żyją w nędzy. Szans na poprawę sytuacji władze upatrują w wizycie Klary Zachanassian. Ta znana z hojności miliarderka swe młode lata spędziła właśnie w Güllen, a ostatnio publicznie wyraziła ochotę odwiedzin rodzinnych stron. W komitecie powitalnym najważniejszą osobą (oprócz oczywiście Burmistrza) jest Ill, starzejący się sklepikarz, niegdyś ukochany Klary. To głównie na nim spoczywa zadanie nakłonienia bogaczki do finansowej pomocy miasteczku. Burmistrz, chcąc dodatkowo zachęcić Illa, sugeruje, że sklepikarz ma duże szanse zostać jego następcą. Początkowo wszystko układa się po myśli władz, a nawet jeszcze lepiej. Niedługo po przyjeździe pani Zachanassian deklaruje, że przeznaczy na rzecz Güllen miliard: połowa na potrzeby miasta, a połowa dla ludności. Euforia władz szybko jednak mija, kiedy Klara stawia jeden warunek, od którego zależy wypłata pieniędzy. Jest nim zabicie Illa. Klara ujawnia, że przed czterdziestu laty miała z nim dziecko, którego się wyparł przed sądem przy pomocy przekupionych świadków. Przyszła pani Zachanassian musiała wyjechać z miasta. Będąc bez środków do życia, została prostytutką. Dziecko zmarło. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności wyszła za bogacza, a po jego śmierci jeszcze pomnożyła majątek męża. Długie lata spędzone w świecie interesów nauczyły ją, że wszystko można kupić. Nawet sprawiedliwość. Początkowo mieszkańcy Güllen są innego zdania. "Ta propozycja nam ubliża, żyjemy w Europie!" - krzyczy Burmistrz. Wkrótce jednak zarówno on sam, jak i miejscowa ludność zaczyna kupować na kredyt drogie rzeczy. Ill, widząc to, coraz bardziej się boi. Zaszczuty szuka pomocy u Burmistrza, Księdza, na policji. Bezskutecznie. Nawet jego żona i dzieci bez skrupułów zaopatrują się w coraz bardziej luksusowe towary
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W 1185 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Kocham Teatr ; 4)
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 4:3.
W "Operetce" Witolda Gombrowicza nie ma akcji w tradycyjnym znaczeniu. Plejadę bohaterów stanowią dziwaczne postacie podzielone na dwie warstwy społeczne: arystokracje i lokajstwo. Scharakteryzowanie obu grup przez stereotypy uwidacznia dążenie do wyzwolenia się od form, wszechwładnej pozy krępującej ludzkość. Spektakl jest telewizyjną wersją przedstawienia zrealizowanego przez Teatr Narodowy w 2000 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 820 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
Kaseta
W koszyku
(Szkolna Videoteka. ABC Teatru)
Zawiera: Lilie Sen Romantyczność To lubię Świtezianka Do M***
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 798 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 792)
Premiera w Teatrze Telewizji - 13 stycznia 1967 r.
Obwoluta omyłkowo dotyczy spektaklu "Ich czworo" w reż. Tomasza Zygadły - premiera w Teatrze Telewizji - 1 lutego 1977 r.
Gabriela Zapolska - prawdziwe nazwisko Korwin-Piotrowska, primo voto Śnieżko, secundo voto Janowska; używała też pseudonimu Józef Maskoff. Debiutowała w 1883 jednoaktówką "Pierwszy bal". Od chwili debiutu, przez całe życie towarzyszyły Zapolskiej ostre ataki ze strony krytyków, zwłaszcza tych, którzy zwalczali naturalizm jako kierunek literacki. Potępiano jej demaskatorskie utwory, pełne "nieprzyzwoitych" tematów i bezlitośnie szydzące z obłudy, głupoty, filisterstwa. Często wiązano je ze skandalizującą biografią autorki. Zapolska bowiem jako rozwódka, aktorka i kobieta utrzymująca się z pióra, łamała wszelkie konwenanse swojej epoki. Była twórczynią polskiej komedii naturalistycznej. Jako pierwsza w Polsce zainteresowała się sztuką filmową, pisząc i realizując w 1912 scenariusz pt. "Niebezpieczny kochanek". Pod koniec życia utraciła wzrok. Umarła w 1921 zapomniana i opuszczona przez wszystkich. Premiera "Ich czworo" odbyła się w 1907 w Teatrze Miejskim we Lwowie. Pomysł sztuki narodził się prawdopodobnie pod wpływem ówczesnego dyrektora tej sceny - Ludwika Hellera. Tym razem opinie krytyków były podzielone. Jedni porównywali Zapolską z Shawem i podkreślali wspaniałą technikę dramaturgiczną utworu, inni tradycyjnie odsądzali pisarkę od czci i wiary. Zapolska zaliczała "Ich czworo" do swoich najbardziej udanych dzieł i jak tylko mogła, odpierała zarzuty prasy. W niecały miesiąc po premierze pisała do dziennikarza "Czasu": "Ufam jednak, że Pan inaczej się będzie zapatrywał na "Ich czworo" - a głównie chodzi mi o to, aby nie widziano w tej sztuce ludzi głupich, tylko syntezę ich głupoty". Owa "synteza głupoty" wpisana została w tradycyjny na pozór trójkąt małżeński, rozrastający się jednak do czworokąta, a następnie wielokąta. Każda z postaci, stanowiących boki tej figury jest inaczej głupia i każda będzie ponosiła konsekwencje swojej głupoty. W swoim spektaklu Adam Hanuszkiewicz położył nacisk na prawdę i uniwersalizm ludzkich charakterów i zachowań
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1197 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 760)
Premiera w Teatrze Telewizji - 16 listopada 1980 r.
Mało brakowało, a "najdoskonalszy sen w literaturze", jak określił "Proces" Erich Fromm, nigdy nie pojawiłby się na księgarskich półkach. Tuż przed śmiercią w 1924 roku, Franz Kafka polecił bowiem spalić wszystkie swoje papiery. Była wśród nich również powieść o urzędniku bankowym, który pewnego dnia niespodziewanie dowiaduje się, że ma sprawę w sądzie. Na szczęście Max Brod, najbliższy przyjaciel pisarza, nie zastosował się do jego ostatniej woli. Dzięki temu ocalało też inne arcydzieło: powieść "Zamek", a także "Ameryka", "Dzienniki 1910 - 1923", listy do Mileny Jesenskiej oraz kilka opowiadań. Kafka zaczął pisać "Proces" w roku 1914, a więc dziesięć lat przed śmiercią. Mimo to pracy nie ukończył. Jednak nawet w tej postaci "Proces" uważany jest obecnie za jedną z najważniejszych powieści dwudziestowiecznych. Doczekał się licznych adaptacji filmowych i teatralnych. W ujęciu Laco Adamika i Agnieszki Holland "Proces" zachowuje swoją tajemniczość i wieloznaczność. Autorzy spektaklu nie zawsze jednak dochowują wierności literackiemu pierwowzrowowi. Największą zmianą jest postarzenie bohatera, który u Kafki miał trzydzieści lat. Roman Wilhelmi natomiast wygląda i gra człowieka po czterdziestce. Jego Józef K. jest dobrze prosperującym urzędnikiem bankowym, z niejakimi nadziejami na dalsze awanse. Mieszka samotnie w kamienicy, prowadzi ustabilizowany tryb życia. Jednak pewnego ranka dwaj nieznajomi mężczyźni oświadczają mu, że jest aresztowany. Zachowują się przy tym dość bezczelnie. Nie pozwalają mu opuścić pokoju, zjadają jego śniadanie, zabierają ubrania, nic zarazem nie mówiąc przez kogo i o co jest oskarżony. K. wszakże to człowiek o zbyt dużym poczuciu godności, by spokojnie tolerować taki stan rzeczy. Udaje się do nadzorcy z żądaniem wyjaśnienia całej sprawy. Jednak i tu zostaje zbyty ogólnikami. Nadzorca działa bowiem na polecenie władz wyższych, nie znając szczegółów procesu. Zaleca Józefowi spokojne poddanie się procedurze sądowej, tym bardziej, że aresztowany może przecież żyć jak dawniej, jedynie co pewien czas stawiając się na przesłuchania. Przekonany o własnej niewinności K. postanawia ignorować proces. Jednak kiedy przychodzi wezwanie na pierwsze przesłuchanie, idzie pod wskazany adres. Z pewnym zdziwieniem przekonuje się, że sędzia śledczy urzęduje w obskurnym, zatłoczonym pokoju, wynajętym u stolarza Lanza. W gniewnej tyradzie K. dyskredytuje sąd i panujące w nim obyczaje, lecz w ciągu kolejnych tygodni coraz bardziej podporządkowuje swoje życie procesowi. Dzięki stosunkom wuja powierza swą sprawę znanemu mecenasowi Huldowi, nawiązując przy okazji romans z jego pokojówką Lenni. Pomimo energicznych działań Józefa, jego sprawa niemal stoi w miejscu, choć osoby wtajemniczone w arkana działalności sądu przekonują K., że jest wręcz przeciwnie. Józefa powoli opuszcza pewność siebie, staje się coraz bardziej nerwowy, roztargniony, bliski histerii. Narasta w nim rozpaczliwie poczucie bezradności wobec osaczających go nieznanych, potężnych sił
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1190 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Proces [Film] / reżyseria Agnieszka Holland, Laco Adamik. - Warszawa : Telewizja Polska, 2010. - 1 dysk optyczny (DVD) (120 min) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm.
(Złota Setka Teatru Telewizji)
Premiera w Teatrze Telewizji - 16 listopada 1980 r.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim
Znakomita adaptacja powieści Franza Kafki ze świetną rolą Romana Wilhelmiego w reżyserii Agnieszki Holland i Laco Adamika. Pewnego dnia u Józefa K. pojawiają się dwaj mężczyźni informując go o aresztowaniu. Mało brakowało, a „najdoskonalszy sen w literaturze”, jak określił „Proces” Erich Fromm, nigdy nie pojawiłby się na księgarskich półkach. Tuż przed śmiercią Franz Kafka polecił spalić wszystkie swoje papiery. Była wśród nich również powieść o urzędniku bankowym, który pewnego dnia dowiaduje się, że ma sprawę w sądzie. Max Brod, najbliższy przyjaciel pisarza, nie zastosował się do jego ostatniej woli. Dzięki temu ocalało też inne arcydzieło - powieść „Zamek”, a także „Ameryka”, „Dzienniki 1910–1923”, listy do Mileny Jesenskiej oraz kilka opowiadań. Kafka zaczął pisać „Proces” w roku 1914, dziesięć lat przed śmiercią. Mimo to pracy nie ukończył. Jednak nawet w tej postaci książka uważana jest obecnie za jedną z najważniejszych powieści dwudziestowiecznych. Doczekała się licznych adaptacji filmowych i teatralnych. W ujęciu Laco Adamika i Agnieszki Holland „Proces” zachowuje swoją tajemniczość i wieloznaczność. Autorzy spektaklu nie zawsze jednak dochowują wierności literackiemu pierwowzorowi. Największą zmianą jest postarzenie bohatera, który u Kafki miał trzydzieści lat. Roman Wilhelmi natomiast wygląda i gra człowieka po czterdziestce. Jego Józef K. jest dobrze prosperującym urzędnikiem bankowym, z niejakimi nadziejami na dalsze awanse. Mieszka samotnie w kamienicy, prowadzi ustabilizowany tryb życia. Jednak pewnego ranka dwaj nieznajomi mężczyźni oświadczają mu, że jest aresztowany. Zachowują się przy tym dość bezczelnie. Nie pozwalają mu opuścić pokoju, zjadają jego śniadanie, zabierają ubrania, nic zarazem nie mówiąc przez kogo i o co jest oskarżony. K. wszakże to człowiek o zbyt dużym poczuciu godności, by spokojnie tolerować taki stan rzeczy. Udaje się do nadzorcy z żądaniem wyjaśnienia całej sprawy. Jednak i tu zostaje zbyty. (https://www.tvp.pl/kultura/propozycje/teatr-telewizji-proces)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1651 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Ryszard III [Film] / reż. Jane Howell ; obsada Ron Cook, Paul Jesson, Zoë Wanamaker. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (239 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 149, [2] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 12)
Czas projekcji 239 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Ryszard III", reż. Jane Howell
Ryszard, najmłodszy brat króla Anglii, by zdobyć koronę, jest zdecydowany na wszystko. Rozpoczyna więc morderczą kampanię, której nie można już powstrzymać. Produkcja BBC jest najwierniejszą adaptacją sztuki, w której Shakespeare przedstawia studium zła. Ron Cook tworzy wysmienitą kreację Ryszarda, a jego pozorna łagodność kontrastuje z wieloma powierzchownymi interpretacjami popstaci tego najgorszego złoczyńcy w twórczośći pisarza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 909 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
DVD
W koszyku
Titus Andronicus [Film] / Jane Howell, Trevor Peacock, Eileen Atkins, Edward Hardwicke. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (168 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 100, [3] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 13)
Czas projekcji 168 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Titus Andronicus", reż. Jane Howell
Po zwycięstwie nad Gotami bohaterski Titus Andronicus powraca do Rzymu, by pochować swych synów. Wraz z nim do miasta przybywa pojmana Tamora, królowa Gotów, i jej świta . Titus składa w ofierze bogom najstarszego syna Tamory i pomaga Saturninusowi zostać nowym cesarzem Rzymu. Jednak gdy Saturninus bierze sobie Tamorę za żonę, jej straszliwa zemsta jest tylko kwestią czasu... Spektakl jest pełen czarnego humoru i motywów zemsty, zaś wielu jego bohaterów spotyka krwawa i przerażająca śmierć. Intensywność i surowość tragedii Shakespeare'a jest przełamywana wspaniałymi fragmentami poezji. Trevor Peacock w głównej roli emanuje wielką siłą, która nie pozostawia widowni obojętną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 910 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Zimowa opowieść [Film] / reż. Jane Howell ; obsada Jeremy Kemp, Anna Calder-Marshall, Robert Stephens. - Warszawa : Elipsa, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (177 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm + książka 126, [2] s.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Spektakl Teatru TV BBC ; 4)
Czas projekcji 177 min
Płyta DVD zawiera spektakl telewizyjny "Zimowa opowieść", reż. Jane Howell
Pod wpływem nagłego ataku zazdrosci Leontes, król Sycylii, dochodzi do błędnego przekonania, że jego żona Hermiona zdradza go z jego przyjacielem Polixenesem. Zamyka królową w więzieniu i próbuje pozbawić życia przyjaciela, wywołujac lawinę tragicznych konsekwencji. Jedną z nich jest przepowiednia, iż "król żyć będzie bez dziedzica, jeśli to, co zgubione, nie zostanie znalezione". Czas jednak jest łaskawy dla Leontesa i daje mu szansę na odkupienie win. "Zimowa opowieśc" to jedna z bardziej wysmakowanych i enigmatycznych sztuk Shakespeare'a. Doskonała obsada spektaklu (w tym Jeremy Kemp jako Leontes) podkresla zarówno tragiczne, jak i komiczne elementy dramatu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 901 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 772)
Premiera w Teatrze Telewizji - 24 września 1987 r.
Telewizyjna adaptacja przedstawienia wyreżyserowanego przez Zygmunta Hübnera w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Po premierze sztuki w 1983 r. niezwykle pochlebne recenzje zebrała młodziutka wówczas Daria Trafankowska, "rewelacyjna Iwona, jedna z najlepszych, jakie można było obejrzeć od roku 1957, to jest od prapremiery polskiej". We wnikliwej recenzji inscenizacji Hübnera zatytułowanej "Gombrowicz nieseminaryjny" prof. Stefan Treugutt napisał: "Granie Gombrowicza bez "gombrowiczologii" nie jest łatwe. Na reżysera, aktorów, na bardziej oczytanych widzów wywiera nacisk wielka renoma pisarza, obszerna wiedza o nim. Na odbiorcę Gombrowicza poszczególnego wywiera potężny nacisk Gombrowicz ogólny, obiegowa wersja tego, czym on był dla nas, dla literatury światowej (...) Warto więc uświadomić sobie, że taki jak u Hübnera Gombrowicz, autor zdegradowany w swej seminaryjno-uniwersyteckiej powadze, podany na surowo i bez intelektualnych przypraw, Gombrowicz zmysłowy, absurdalny, hałaśliwy, parodystyczny, nieodpowiedzialny, ten Gombrowicz może nie tak wiele mówić o swych pomysłach intelektualnych (znamy go z innych utworów, w lepszych wersjach), ale jakże wiele pokazuje kipiącej absurdem prawdy o naturze naszego życia! Monumentalna bezsensowność - to my. Zwariowane pomysły z żenującym ciągiem dalszym - to my. Naturalne wybuchy grafomanii, niezdrowa ciekawość okropieństwa, babranie się w intrygach śmiesznych o tragicznym zakończeniu - to przecież obszerna jak życie strefa naszych dwuznacznych, podejrzanych doświadczeń osobniczych i stadnych". "Iwona księżniczka Burgunda", sztuka wywodząca się ze schematów farsowych, została opublikowana na łamach "Skamandra" w 1938 r. (tę datę podaje prof. Jan Błoński, redaktor naukowy "Dzieł" Gombrowicza, on sam w rozmowach z Dominuique de Roux wymienił rok 1935); dwadzieścia lat później ukazała się w wydaniu książkowym. W pomieszczonych w pierwodruku "Uwagach o grze i reżyserii" autor zalecał "jak najsilniej uwydatnić, co następuje: 1. Wszystkie elementy groteski i humoru neutralizujące przykrą osnowę sztuki, nie zatracając jednak trzeźwości i naturalności w psychologii osób i w całej akcji. 2. Nonszalancję i swobodę tekstu. Sztuka nie powinna być grana zanadto na serio. 3. Pełną świadomość osób działających. Najbardziej dziwaczne sceny powinny być odegrane trzeźwo. Bohaterzy sztuki są ludźmi zupełnie normalnymi, a tylko znajdującymi się w anormalnej sytuacji". Sztuka rozgrywa się na dworze królewskim, przy czym miejsce akcji i postaci potraktowane są dość umownie. Są właściwie pretekstem - choć również znaczącym - do specyficznie Gombrowiczowskiego wykładu z antropologii, psychologii, socjologii. Oczywiście, nie jest to wykład obiektywny, raczej rozpisana na głosy przypowieść, w której autor stara się odsłonić mechanizmy tworzące tożsamość ludzi, a ściślej - przez cały czas ją kwestionujące. Centralnymi postaciami są Król Ignacy, Królowa Małgorzata oraz ich syn, Książę Filip, który zaręcza się z nieapetyczną, niewydarzoną i całkowicie pozbawioną sex appealu Iwoną. Jej nieszczęśliwy wygląd, absolutna bierność i prawie zupełne milczenie prowokują następcę tronu. Nie ma przecież nigdzie takiego prawa, że podobać się mogą tylko ładne, a nawet gdyby było, to czyż on, człowiek wolny, miałby mu ulec jak bezduszny narząd? Królewscy rodzice przyjmują do wiadomości zaręczyny syna, aby nie wywoływać skandalu. Szambelan obiecuje wybadać prawdziwe powody tej ekstrawagancji. Ku zaskoczeniu wszystkich, niezdara w kretonowej sukience w kwiatki zakochuje się w Księciu. Filip czuje się zobowiązany do odwzajemnienia jej uczucia - "jeśli jestem twoim ukochanym, to nie mogę ciebie nie kochać", stwierdza, usilnie próbując się zakochać. Wywołuje to okropnie wzburzenie wśród fraucymeru, panowie oddają się niestosownym żarcikom, cały dwór "popada w niezdrowe, szydercze chichoty". Milczenie, nieporadność, nieśmiałość i dzikość Iwony budzą niebezpieczne skojarzenia, przywodzące innym na myśl własne ułomności i niedostatki. Nawet Król przypomina sobie swoje stare grzeszki, a Królowa, opętana ciągotami grafomańskimi, zaczyna dostrzegać jakieś podobieństwo między pokraczną narzeczoną syna a własną równie niewydarzoną poezją. Książę także zauważa niedorzeczność całej sytuacji. Zrywa z Iwoną i zaręcza się z damą dworu, Izą. Wie jednak, że Iwona zawsze będzie o nim myślała, więc postanawia położyć temu kres raz na zawsze. Zabić Iwonę usiłują też Król, Królowa i Szambelan, każde na własną rękę. Nie mogą jednak zrobić tego wprost, bez podstaw formalnych i w niezgodzie z konwenansem. Muszą zaaranżować morderstwo przy zachowaniu pozorów majestatu i wszelkich form. Nieświadoma niczego Iwona daje się namówić na porcję karasi w wykwintnym sosie śmietanowym, o smaku błyskotliwym i paradoksalnym. Taki karaś to niby nic, a w gruncie rzeczy... trudna ryba i niebezpieczna
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1053 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 795)
Premiera w Teatrze Telewizji - 11 października 1982 r.
Pierwsza telewizyjna inscenizacja najgłośniejszego - obok "Irydiona", nie licząc imponującej korespondencji, uznawanej także za istotne dokonanie literackie - dzieła Zygmunta Krasińskiego (1812- 59). Prapremiera "Nie-Boskiej komedii" odbyła się w Krakowie dopiero w 1902 r., m.in. dlatego, że dziewiętnastowieczny teatr za pomocą dostępnych sobie środków nie był w stanie zrealizować nowatorskiego w formie "tworu słowiańskiej wyobraźni", wedle określenia Mickiewicza. W swych wykładach w College de France wieszcz analizował dramat Krasińskiego jako najwyższe osiągnięcie teatru polskiego. Co zaskakujące, "Nie-Boska komedia", pisana w Wiedniu i Wenecji w 1833 r., jest dziełem zaledwie 21-letniego twórcy, dotychczas pisującego powieści historyczne w stylu Scotta."Nawet zważywszy znakomitość umysłu Krasińskiego - zauważył w swej "Historii literatury polskiej" Czesław Miłosz - trudno pojąć, jak młody arystokrata mógł stworzyć jedyne w tym czasie europejskie dzieło zajmujące się walką klas w kategoriach nieomal marksistowskich (Karol Marks miał wówczas piętnaście lat!). Być może dramat zrodził się w jakichś tajemniczych głębiach lęku w podświadomości młodego człowieka. Był wstrząśnięty rewolucją francuską 1830 roku i rozruchami robotniczymi w Lyonie. Był także pod wrażeniem poglądów ojca na polskie powstanie. Współczesne mu wydarzenia wraz z rozmyślaniami nad rewolucją francuską roku 1789 zlały się w jego umyśle w ideę rewolucji w ogóle. Było dla niego jasne, że rewolucja w Europie musi nadejść i że zmiecie ona jego i ludzi jego pokroju". Telewizyjna inscenizacja Zygmunta Hubnera została zrealizowana w pół filmowej, pół teatralnej konwencji, w naturalnej scenerii starych murów i ruin, w pięknych plenerach, wśród mgieł, dymów i ognia symbolizującego grozę rewolucyjnego piekła. Jak podkreślano w recenzjach popremierowych, widowisko urzeka urodą romantycznej stylizacji - "dokonała się na małym ekranie konkretyzacja tego, co zawsze pozostawało poza możliwościami sceny, przy czym w aranżacji tła czuje się rygor stylu, smakowanie detali, estetyczny ład. Słowem, "Nie-Boska" jakiej nie było".Podobnie jak Mickiewicz w "Dziadach" i Słowacki w "Kordianie", Krasiński najpierw ukazuje typowy dla bohatera romantycznego dramat osobisty - zaślubiny hrabiego Henryka z niekochaną kobietą, chorobę synka, obłęd i śmierć żony, która płaci najwyższą cenę za ścigane przez męża poetyckie miraże. Jednak piękna Dziewica, uosobienie Poezji, w istocie okazuje się trupem - wszystko, co czynił Henryk, kolejna ofiara "książek zbójeckich", obnaża tylko jego wewnętrzną pustkę. Część druga "Nie-Boskiej komedii" to dramat społeczny. Bohater występuje tu jako człowiek zaangażowany politycznie, stojący na czele skazanej na zagładę arystokracji, broniącej się już tylko w Okopach Świętej Trójcy przed nadciągającymi zastępami rewolucjonistów pod wodzą Pankracego, charyzmatycznego przywódcy, człowieka o żelaznej woli, jasno myślącego i konsekwentnie zdążającego do celu. Spotkanie tych dwóch postaci, krańcowo różnych osobowości, stanowi kluczowy moment dramatu, a nocna wyprawa Henryka do obozu rewolucjonistów, przypominająca wędrówkę przez dantejskie piekło, unaocznia destrukcję wszelkich wartości po obu stronach. Giną obaj - Henryk, który samobójczym gestem próbuje sam siebie ocalić przed ostateczną klęską, i Pankracy, przytłoczony wizją krzyża i zwyciężającego Galilejczyka. Jak pisała prof. Maria Janion, Krasiński "powiedział "nie" arystokracji i demokracji. Znacząca wieloznaczność zakończenia "Nie-Boskiej komedii" odsłania wszystkie antynomie dramatu. Ale wśród tych miażdżących antynomii dla Krasińskiego jako romantyka istniał jeden istotny punkt oparcia: zbuntowany, cierpiący człowiek szukający sensu swego bytu między ziemią a niebem"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1192 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej