Trela Jerzy (1942- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(16)
Forma i typ
Filmy i seriale
(11)
Audiobooki
(2)
Programy radiowe i telewizyjne
(2)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(16)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(16)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Trela Jerzy (1942- )
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(283)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Żaba-Żabińska Wiesława
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(195)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Pilch Magdalena (1974- )
(145)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(127)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(116)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Niedźwiadek Agnieszka
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Horwath Ewa
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(102)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Kidacka Elżbieta
(100)
Gałązka Kinga
(99)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(12)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(16)
Język
polski
(16)
Przynależność kulturowa
Film polski
(7)
Literatura polska
(2)
Film francuski
(1)
Film rosyjski
(1)
Temat
Bratny, Roman (1921-2017)
(2)
Barz, Paul (1943-2013)
(1)
Bezdomność
(1)
Emigranci
(1)
Erdman, Nikołaj (1902-1970)
(1)
Film fabularny
(1)
Film fantastyczno-naukowy
(1)
Film fantastyczny
(1)
Film polski
(1)
Gogol', Nikolaj Vasil'evič (1809-1852)
(1)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(1)
Głowacki, Janusz (1938-2017)
(1)
Kompozytorzy
(1)
Kopalnia Węgla Kamiennego "Wujek"
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921-2014)
(1)
Stan wojenny w Polsce (1981-1983)
(1)
Wdowieństwo
(1)
Wypadek drogowy
(1)
Żałoba
(1)
Temat: dzieło
Kolumbowie rocznik 20
(2)
Antygona w Nowym Jorku
(1)
Dziady
(1)
Kartoteka
(1)
Mögliche Begegnung der Herren Bach und Händel im Jahre 1747
(1)
Samoubijca
(1)
Ślub
(1)
Ženit'ba
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
Temat: miejsce
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Adaptacja telewizyjna
(9)
Dokumenty audiowizualne
(8)
Film fabularny
(7)
Teatr telewizji
(7)
Film polski
(4)
Audiobooki
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Film psychologiczny
(2)
Komediodramat
(2)
Serial filmowy
(2)
Dramat filmowy
(1)
Poezja
(1)
Reportaż
(1)
16 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 759)
Premiera w Teatrze Telewizji - 8 czerwca 1993 r.
"To sztuka o tym, dlaczego nie przestawaliśmy żyć, chociaż wszystko popychało nas do samobójstwa" - powiedziała kiedyś o "Samobójcy" Nadieżda Mandelsztam. Napisana pod koniec lat dwudziestych tragikomedia Erdmana nie spodobała się jednak Stalinowi, który zabronił jej wystawiania. Pomimo to, zarówno "Samobójca", jak i wcześniejsza sztuka Erdmana "Mandat", obrosły legendą. Krążyły w drugim obiegu życia teatralnego, co celniejsze kwestie stały się znanymi powiedzonkami. To było wszakże dla Erdmana za mało. Sfrustrowany porzucił dramatopisarstwo. Zaczął pracować dla filmu. Szczęście się do niego uśmiechnęło. Został współscenarzystą takich przebojów radzieckiej kinematografii jak "Świat się śmieje" i "Wołga, Wołga". Za "Śmiałych ludzi" otrzymał nawet nagrodę państwową. Dwa lata przed śmiercią pisarza, w 1968 roku, pojawiła się szansa opublikowania "Samobójcy" w czasopiśmie "Tieatr". Niestety, znów skończyło się na niczym. Zakazany w ZSRR został "odkryty" i doceniony na Zachodzie. W 1969 roku "Samobójcę" wystawiono w RFN, trzy lata później we Włoszech, a następnie w innych krajach. Dopiero w 1982 roku odbyła się prapremiera rosyjska. W Polsce sztuka weszła do obiegu scenicznego w roku 1987. Zyskała spory rozgłos, co zaowocowało intrygującymi spektaklami, m.in. Jerzego Jarockiego we wrocławskim Teatrze Współczesnym i Andrzeja Rozhina w stołecznym Ateneum. Telewizyjna inscenizacja Kazimierza Kutza z popisową rolą Janusza Gajosa jest ich godnym ukoronowaniem. Związek Radziecki, późne lata dwudzieste. Siemionowi Siemionowiczowi Podsiekalnikowowi coraz trudniej znaleźć motywację do życia. Już rok jest bez pracy, jego rodzina (żona i teściowa) cierpi biedę, szans na poprawę losu nie widać. Jedynymi podporami siermiężnej egzystencji Siemiona są: pasztetówka i marzenie o zarabianiu grą na helikonie. Niestety, to drugie również szybko kończy się gorzkim rozczarowaniem. W związku z tym Podsiekalnikow zaczyna głośno rozmyślać o samobójstwie, czym wprawia w przerażenie żonę, teściową i sąsiadów. Jednak wkrótce, paradoksalnie, chęć skończenia ze sobą sprawia, że życie Siemiona nabiera barw. Staje się popularny, o jego względy zabiegają artyści i przedstawiciele inteligencji, duchowni i handlowcy, nie mówiąc już o atrakcyjnych kobietach. Cóż z tego, skoro wszystkim tak naprawdę zależy tylko na śmierci Podsiekalnikowa, a nie na nim samym. Przecież Siemion nie musi umierać ot tak, bez powodu. Czyż nie lepiej, by poświęcił życie dla jakiegoś konkretnego celu? Każdy z nowych "przyjaciół" Podsiekalnikowa próbuje więc przeciągnąć go na swoją stronę. Niedoszły wirtuoz helikonu jest wszakże coraz bardziej zakłopotany. Dochodzi bowiem do wniosku, że jego nieudane i marne życie stanowi dlań wielką wartość
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1037 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 801)
Premiera w Teatrze Telewizji - 7 grudnia 1992 r.
"Byłem (...) boleśnie raniony tą lekturą, porażony wielkością, przenikliwością i szaleństwem tej sztuki. Wiedziałem, że muszę ją zamienić w teatr" - mówił kiedyś Jerzy Jarocki o swej fascynacji "Ślubem" Gombrowicza. Dramat ten, opublikowany w 1953 roku, razem z powieścią "Trans - Atlantyk", od lat jest dla Jarockiego nie lada wyzwaniem. Do dziś wystawił go kilkakrotnie, w kraju i zagranicą. Za najsławniejszą inscenizację uchodzi ta ze Starego Teatru w Krakowie (premiera 20 kwietnia 1991 roku), uznana przez miesięcznik "Teatr" za najlepszy spektakl sezonu 1990/1991. Telewizyjna wersja przedstawienia powstała przy udziale Wideoteki Instytutu Teatru Narodowego.Akcja "Ślubu" toczy się we śnie polskiego żołnierza Henryka. Wspólnie z kompanem Władziem wraca on z frontów II wojny światowej w rodzinne strony. Podczas jego nieobecności wiele się zmieniło. Rodzinny dom do złudzenia przypomina karczmę, rodzice - karczmarzy, a narzeczona Mania - sługę do wszystkiego. Henryk, choć wciąż kocha dziewczynę, nabiera wątpliwości, czy powinien się z nią żenić. Wkrótce do gospody wchodzi Pijak wraz ze swymi hałaśliwymi kompanami i zaczyna napastować Manię. Ojciec - karczmarz gwałtownie się temu przeciwstawia. Domaga się nietykalności. "Jak król" - podchwytują Pijacy. Dzięki temu stwierdzeniu, niczym wskutek magicznego zaklęcia, sytuacja nagle się zmienia. Ojciec zaczyna być postrzegany jako ktoś "nietykalny" i "królewski". Henryk, zdawszy sobie z tego sprawę, w patetyczny sposób oddaje rodzicowi cześć, ugruntowując tym samym jego monarszy status. Ma bowiem nadzieję, że Ojciec - Król na mocy swej władzy przywróci Mani utraconą godność i czystość. A wówczas ślub, "przyzwoity" i unieważniający dawne grzechy, stanie się możliwy. Początkowo wszystko przebiega pomyślnie. Jednak niedługo przed ceremonią Henryk zaczyna obawiać się zdrady ze strony dygnitarzy. Nie jest też do końca pewien, jak powinien się zachowywać. Zdaje sobie sprawę, że bierze tylko udział w grze, a więc czymś niepoważnym, "głupim" jak sen. Postanawia jednak grać dalej i wygłasza "mądrą" przemowę, zyskując przewagę nad spiskowcami. Niebezpieczeństwo jednak wraca w osobie Pijaka, który grozi "dotknięciem" (czyli splugawieniem) Ojcu i Mani. Namawia też podstępnie Henryka, by obalił Ojca i sam wstąpił na tron
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1188 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
Imperium [Dokument dźwiękowy] / Ryszard Kapuściński; reżyseria Piotr Bielawski. - Warszawa: Agora, 2008. - 1 płyta CD (377 min): digital, stereo; 12 cm + książka: 46, [1] s.; 22 cm.
(Biblioteka Gazety Wyborczej. 16.)
Dok. tow.: Imperium. Postscriptum / red. kolekcji: Bożena Dudko, Mariusz Szczygieł.
Nagranie wg adaptacji Krystiana Nehrebeckiego.
Druk zawiera: fragmenty najciekawszych wywiadów Ryszarda Kapuścińskiego na temat "Imperium", esej kanadyjskiej pisarki Margaret Atwood, 22 fotografie Ryszarda Kapuścińskiego z podróży po ZSRR, wspomnienie Alakseia Dzikavickiego ze spaceru z Kapuścińskim po Pińsku.
Nagranie w formacie mp3.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1888 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 651)
Premiera w Teatrze Telewizji - 15 października 1979 r.
Debiut dramaturgiczny poety Tadeusza Różewicza (ur.1921) przyjęto raczej z dystansem, jego propozycja zbytnio różniła się od tego, co wówczas widywano w teatrach. Od premiery "Kartoteki" (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1960) było jednak jasne, że jego sceniczna twórczość jest zjawiskiem szczególnym - "była próbą zerwania z polskim teatrem typu Zapolskiej, a nie mogła być polską odbitką Becketta czy Ionesco. Stała się jakby nowym alfabetem dramatycznym", jak określił to sam autor po latach. O ciągłej żywotności tekstu świadczą liczne (w Polsce ok. 40) i liczące się realizacje, m.in. w warszawskich teatrach: Małym (1973), Powszechnym (1984), Buffo (1989) oraz w Teatrze Telewizji - głośna inscenizacja Konrada Swinarskiego z 1967 r. z Tadeuszem Łomnickim i prezentowana dziś późniejsza, zrealizowana metodą filmową wersja Krzysztofa Kieślowskiego. "Kartoteka" do dziś może być modelowym przykładem "dzieła w ruchu", które wciąż rozwija się i przekształca. Obok pierwotnej wersji istnieją tzw. odmiany tekstu, z uzupełnieniami dołączonymi przez autora w późniejszych wydaniach, co sprawia, że każdy inscenizator ma szansę zaproponować widzom własny wariant sztuki. Skorzystał z tej możliwości także sam Różewicz, który w 1992 r. na małej scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu podjął próbę całkowitej dekompozycji "Kartoteki", twierdząc, iż "przez ciągłe wystawianie dostała sklerozy" - tak powstała "Kartoteka rozrzucona". Różewiczowska wizja świata w stanie rozpadu - rozpadu wartości, tradycji, konwencji, języka - znalazła idealny wyraz w otwartej formie dramatu, gdzie nie ma tradycyjnie rozumianej akcji, przyczynowo-skutkowego następstwa zdarzeń, psychologicznej indywidualizacji postaci. Sytuacje sceniczne są projekcją wewnętrznych przeżyć, wydarzeń i poglądów Bohatera z różnych okresów jego życia. Bezimienny - a właściwie obdarzony wieloma imionami: Henryk, Wiktor, Staś, Władzio, Wacek... - próbuje "przejrzeć się" w innych, odnaleźć własną tożsamość dzięki postaciom, które do niego przychodzą z przeszłości, ze wspomnień, snu, może podświadomości. Niektóre pochodzą z biografii Bohatera, jak Wuj, Olga, od której 15 lat temu odszedł "po papierosy", czy Tłusta Kobieta, którą namiętnie podglądał jako nastolatek. Inne są najwyraźniej literackimi stereotypami, jak Ojciec i Matka, pozbawieni jakichkolwiek cech indywidualnych, albo Nauczyciel, jakby żywcem wyjęty z Gombrowicza, odpytujący "za co kochamy Chopina". Jeszcze inne wywodzą się z tradycji teatralnej, jak znany od czasów antycznych Chór Starców, tu - "wypożyczony" z klasycznej inscenizacji telewizyjnej Swinarskiego, przemawiający do Bohatera ze stojącego w kącie telewizora. Sam Bohater, z generacji Kolumbów, który w dniu premiery miał - jak całe pokolenie: rocznik dwudziesty - około czterdziestki, u Kieślowskiego ma 58 lat, "postarzał się" razem ze sztuką. Zmieniła się rzeczywistość wokół niego, warszawskie ulice, nowe osiedla, nowoczesne mieszkania, a przede wszystkim zmienił się on. Na rozterki młodości patrzy z dystansem, po prostu chce leżeć i patrzeć w sufit, skoro już mu wolno. Bohatera odwiedzają różni gości. Dwaj panowie bardzo interesują się jego życiorysem. Matka i Ojciec wypominają mu grzechy z dzieciństwa, choćby wyjadanie cukru z cukiernicy. Kobieta, którą porzucił, nie może mu darować, że przez tyle lat nie dał znaku życia. Stary Wuj, "cały prawdziwy", od serca po kamaszki, rozgrzesza "dzieciucha" z zaniedbań i win, które mają na koncie prawie wszyscy z jego pokolenia, bo wszyscy klaskali i wznosili pełne entuzjazmu okrzyki. Przybywają do mieszkania Bohatera Bobik i jego pan Gruby, dając popis tresury i dobrego ułożenia. Kelner z Budapesztu wyjaśnia różnicę między szubienicą a karuzelą, Pan cynicznie opowiada, jak przeżył okupację. Przyjaciel z harcerstwa, który utopił się przed wybuchem wojny, koniecznie chce się dowiedzieć, jak wtedy było. Towarzysz broni z partyzantki, chłop Wrona, którego młody podchorąży zastrzelił, dopytuje się, dlaczego to zrobił. Osaczony przez cienie przeszłości mężczyzna ucieka w sen, w lekturę bzdurnych gazet. Banalne słowa i stereotypy myślowe nie zagłuszają jednak pytań istotnych - dokąd idzie ten "osiłek" już przez 58 lat, czy nie pora wreszcie dać sobie spokój z rozpamiętywaniem przeszłości, dlaczego tak trudno przekazać drugiemu człowiekowi to co najważniejsze, a słowa mądre i piękne brzmią jakoś głupio. Młoda dziewczyna, Niemka, której ojciec i Bohater polowali na siebie z karabinami w lasach, ponętna Sekretarka, która nie może pojąć męskiej skłonności do życia w świecie abstrakcji, Dziennikarz atakujący "prostego człowieka" złożonymi pytaniami o losy świata, określają teraźniejszość Bohatera. Lecz gdy próbują wejść z nim w dialog, znów wyrastają między nimi bariery
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 910 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Spokój [Film] / scenariusz i reżyseria Krzysztof Kieślowski; zdjęcia Jacek Petrycki. - Warszawa: Telewizja Polska : Grube Ryby, 2010. - 1 dysk optyczny (DVD) (81 min): dźwiękowy, kolorowy; 12 cm.
(Klasyka Kina Polskiego)
Rok produkcji 1976.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD; format obrazu 4:3, DD 2.0
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim.
"Spokój" czekał na premierę cztery lata. Krzysztof Kieślowski zrealizował go w "gorącym" 1976 roku. Wymowa filmu wzbudziła wówczas niepokój cenzury, która skazała utwór na "odpoczynek" na półce. Gdy nadszedł jeszcze "gorętszy" rok 1980, "Spokój" powrócił do łask. Jego telewizyjna premiera odbyła się 19 września, w niespełna trzy tygodnie po podpisaniu słynnych "porozumień sierpniowych". Krytyka uznała dzieło Kieślowskiego za prekursorskie i wyprzedzające tzw. kino moralnego niepokoju. Film uhonorowano Nagrodą Jury na Festiwalu w Gdańsku w 1981 roku. Głównym bohaterem "Spokoju" jest Antoni Gralak - robotnik z kryminalną przeszłością, rewelacyjnie grany przez Jerzego Stuhra. Po wyjściu z więzienia Gralak przekonuje się, że nie ma już dlań miejsca w rodzinie. Nie jest też nim zainteresowana dawna narzeczona. Próbując odnaleźć się na nowo w życiu, zatrudnia się na budowie. Nawiązuje też kontakt z dziewczyną, która okazała mu serce, gdy był jeszcze więźniem. Znajomość z nią niebawem przerodzi się w uczucie. Jego ukoronowaniem będzie małżeństwo i dziecko. Wydaje się, że życie Antoniego wreszcie się poukładało i nabrało sensu. "Robotę mam. Spać, jeść. Dobrze mam, co? Teraz popatrz: kobieta, dzieci, własny kąt, obiad zawsze w domu" - zwierza się przyjacielowi. I właśnie wtedy nad jego głową zaczynają gromadzić się czarne chmury. Na budowie nagle ginie cement i cegła. Kierownik, który bynajmniej nie ma w tej sprawie "czystych rąk", zaczyna go podejrzewać. Szykanuje też innych robotników. Wybucha strajk. Koledzy patrzą na Antoniego nieufnie. Przypuszczają, że donosi na nich kierownikowi. (www.filmpolski.pl).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1594 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
(Kocham Teatr ; 1)
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 4:3.
Antygona..." Głowackiego - jedno z sześciu najpopularniejszych przedstawień teatralnych w USA - to poruszająca opowieść o trójce bezdomnych - Portorykance Anicie, Polaku Pchełce i Rosyjskim Żydzie Saszy. Z jednej strony dowcipne połączenie antycznego tematu ze spojrzeniem na współczesnych emigrantów, z drugiej - poruszającą tragikomedia o miłości, nadziei, rozpaczy. Anita, podobnie jak jej grecka imienniczka, chce pochować swojego przyjaciela. Nie kierują nią jednak wzniosłe nakazy moralne, ale chęć zachowania resztek ludzkiej godności...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 813 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1383 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 934 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Filmoteka TVP)
Produkcja: Zespół Filmowy "Iluzjon", 1970.
Dodatki: Sylwetki twórców i aktorów, zwiastun serialu Polskie drogi.
Film na podstawie powieści Romana Bratnego "Kolumbowie".
Tytuł z ekranu tytułowego.
Zawiera: Zawiera odc.: 1 Śmierć po raz pierwszy ; 2 Żegnaj Baśka ; 3 A jeśli będzie wiosna.
DVD ; dźwięk mono ; obraz PAL 4:3.
Język polski
Telewizyjna adaptacja znanej powieści Romana Bratnego o polskim ruchu oporu w okupowanej i powstańczej Warszawie. Opowieść o tragicznym pokoleniu młodych konspiratorów i żołnierzy-podchorążych AK, o losach warszawskiej młodzieży ze środowiska inteligenckiego wplątanej nagle w dramatyczną historię narodu. "Zygmunt", "Jezry", "Kolumb" i "Siwy", początkowo spontanicznie i z fantazja właściwą swemu wiekowi, potem ze świadomością ogromu ryzyka i w dokładnie zorganizowanej działalności dywersyjnej, wypowiadaja walke niemieckiemu okupantowi. Były łapanki i godzina policyjna, huk salw karabinowych i osobiste dramaty, drobne radości i miłość skażona cieniem wszechobecnej śmierci, przede wszystkim jednak - mężna postawa, kiedy przyszło oddać życie na szańcach Powstania. Kolumbowie szli na śmierć, mimo że bardzo kochali życie i wielu z nich nie miało jeszcze 20 lat...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1561/1 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Filmoteka TVP)
Produkcja: Zespół Filmowy "Iluzjon", 1970.
Dodatki:
Film na podstawie powieści Romana Bratnego "Kolumbowie".
Tytuł z ekranu tytułowego.
Zawiera: Zawiera odc.: 4 Oto dziś ; 5 Śmierć po raz drugi.
DVD ; dźwięk mono ; obraz PAL 4:3.
Język polski
Telewizyjna adaptacja znanej powieści Romana Bratnego o polskim ruchu oporu w okupowanej i powstańczej Warszawie. Opowieść o tragicznym pokoleniu młodych konspiratorów i żołnierzy-podchorążych AK, o losach warszawskiej młodzieży ze środowiska inteligenckiego wplątanej nagle w dramatyczną historię narodu. "Zygmunt", "Jezry", "Kolumb" i "Siwy", początkowo spontanicznie i z fantazja właściwą swemu wiekowi, potem ze świadomością ogromu ryzyka i w dokładnie zorganizowanej działalności dywersyjnej, wypowiadaja walke niemieckiemu okupantowi. Były łapanki i godzina policyjna, huk salw karabinowych i osobiste dramaty, drobne radości i miłość skażona cieniem wszechobecnej śmierci, przede wszystkim jednak - mężna postawa, kiedy przyszło oddać życie na szańcach Powstania. Kolumbowie szli na śmierć, mimo że bardzo kochali życie i wielu z nich nie miało jeszcze 20 lat...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1561/2 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozostałe zbiory
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tyt.
Wybor scen ; wywiady: Lekcja kina K. Kieślowskiego, Juliette Binoche, Jacques Witta, Marin Karmitz.
Film wyprodukowano w 1993 r.
DVD
Ścieżka dźw. w jęz. fr., głos lektora lub napisy w jęz. pol. do wyboru w menu.
Młoda kobieta, Julie, traci w wypadku samochodowym męża i jedyną córkę. Mąż był wybitnym kompozytorem, pracował przed śmiercią nad utworem muzycznym, ktory miał być wykonywany w czasie wielkiego, europejskiego święta jednocześnie w 12 europejskich stolicach. Pogrążona w rozpaczy Julie odrzuca wszystko, co ma związek z dotychczasowym życiem, zostawia luksusowy dom na wsi i przenosi się do mieszkania w Paryżu, nie podając jednak nikomu nowego adresu. Z pozostawionych w dawnym domu rzeczy zabiera tylko sznur niebieskich szklanych kulek, które wisiały w pokoju córki. Poza jedną nocą spędzoną z zakochanym w niej współpracownikiem męża Olivierem, zresztą łudząco do niego podobnym, nie widuje nikogo. Z obowiązku odwiedza swą sklerotyczną matkę, która już jej właściwie nie poznaje. Podczas jednej z takich wizyt Julie oznajmia matce: "Będę teraz robić to, co chcę: nic. Nie chcę wspomnień, rzeczy, przyjaźni, miłości ani przywiązania. To wszystko pułapka". Zgodnie z tą deklaracją Julie żyje z dnia na dzień: chodzi do kawiarni, pływa w basenie, zawiera znajomość z nową sąsiadką - osobą lekkich obyczajów, ale stara się w nic nie angażować, o niczym nie pamiętać, jakby w nadziei, że radykalnym zerwaniem z przeszłością zagłuszy tkwiący w niej ból po stracie najbliższych. I nagle pewnego dnia dowiaduje się, że nie była jedyną kobietą w życiu swego męża. Miał on przyjaciółkę, którą kochał i która oczekuje teraz jego dziecka. Julie spotyka się z nią i przekazuje jej dom, którego pełnomocnik nie zdążył jeszcze sprzedać. Postanawia też przerwać swoją pustą egzystencję. Pomysł filmu zrodził się wkrótce po zakończeniu prac nad "Dekalogiem", a tytułowe trzy kolory nawiązują do barw francuskiej flagi i haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej: Wolność, Równość, Braterstwo. Julie próbuje bowiem uwolnić się od cierpienia, od wspomnień, znaleźć rację bytu w pustce, którą wybrała, zbudować sobie nową rzeczywistość, niezależną od przymusów, hierarchii wartości, nawet uczuć. Bohaterka porusza się po otacającej ją rzeczywistości zastanawiając się, jak może w ogóle żyć po tym, co jej się przydarzyło. Stopniowo odkrywa jednak, że z tym żyją wszyscy: nawet jeśli nie przeżyli katastrofy, odczuwają jakiś dojmujący brak. Zapełniają tę pustkę religią, sztuką, seksem. Ale ona nadal istnieje. Więzią, która łączy nas z życiem okazuje się u Kieślowskiego miłość. "Niebieski" okazał się filmowym wydarzeniem. Obsypano go nagrodami na festiwalu w Wenecji: Złoty Lew dla najlepszego filmu, nagroda dla najlepszej aktorki (Juliette Binoche) i za zdjęcia (Sławomir Idziak). Otrzymał ponadto trzy Cezary (dla najlepszej aktorki, za dźwięk i montaż). Krytycy zgodnie podkreślali niezwykłą urodę filmu, bardzo malarskiego, nastrojowego, którego piękno - jak pisano - było chwilami aż nazbyt intensywne. Wiele pochwał zebrała również występująca w głównej roli Juliette Binoche, jedna z najpopularniejszych i najciekawszych francuskich aktorek. [PAT]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1428 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Rok. produkcji 1987.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD ; DD 2.0.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim Napisy angielskie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1756 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Kocham Teatr ; 2)
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 4:3.
Nowa telewizyjna inscenizacja słynnej komedii Mikołaja Gogola, pozornie zawierającej tematykę życia prywatnego zwykłych ludzi, naprawdę zaś będącej ostrą satyrą obyczajową . Przyjaciel postanawia ożenić swojego kolegę, życiowego niedołęgę, niezdolnego do podjęcia jakiejkolwiek decyzji. W tym celu angażuje swatkę, która wyszukuje narzeczoną. Do domu dziewczyny schodzą się wybrani przez swatkę kawalerowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 815 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 636 "A" [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
Nagranie w formacie MP3.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim.
Najpiękniejsze i najpopularniejsze wiersze dla dzieci. M.in. O Janku co psom szył buty, Przyjaciele, Małpa w kąpieli, Muchy samochwały i inne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 768 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1987
Czas projekcji 157 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Na jakiejś planecie... Jeździec przywozi kosmonautom tajemniczy przedmiot, który spadł z nieba. Rozpoznają oni system przekaźnikowy sprzed kilkudziesięciu lat. Schodzą do starej hali komputerów, gdzie odczytują wideopamiętnik rozpoczynający się lotem kabiny kosmicznej i rozbiciem się w górach jakiejś planety. Kosmonauci: Marta, Jerzy, Piotr i ranny Tomasz wydostają się z pojazdu, pozostawiając zabitego dowódcę. Planeta przypomina Ziemię, dlatego została wybrana przez ludzi, by założyć na niej nowe życie. Pojazdami wyruszają w głąb pustyni. Tomasz, kochanek Marty umiera. Rozbitkowie docierają do morza. Rodzi się syn Marty i Tomasza - Tomasz II. Kosmiczni rozbitkowie zakładają osadę nad morzem. Przybywa potomstwa. Jerzy - autor wideopamiętnika - rejestruje swą kamerą codzienne życie. Marta spodziewa sie dziecka z Jerzym; rodzi się dziewczynka, Marta umiera. Rozwija się nowa społeczność, w której Jerzy nazwany jest Starym Człowiekiem. Ada - ostatnia córka Marty tworzy kult Jerzego. Nowe pokolenie. Tomasz III ma już zapędy wojownicze. Pragnie przepłynąć morze, by zbadać, co jest po drugiej stronie. Z wyprawy powraca sam, i opowiada o mieście skrzydlatych potworów Szernów, którymi włada Awij. Są to rodowici mieszkańcy planety, o wyższym poziomie rozwoju. Jerzy wyrusza w powrotną drogę do rozbitego statku kosmicznego. Pojemnik z zarejestrowanym pamiętnikiem filmowym wysyła w przestrzeń kosmiczną i umiera. Kosmonauci w podziemnym schronie zaskoczeni są obrazami, które obejrzeli. Po latach na miejsce katastrofy statku Marty, Tomasza, Jerzego i Piotra dociera nowoczesna ekspedycja Marka Zwycięzcy. Przy pojeździe odnajdują skamieniałego Jerzego. Potomkowie pierwszych śmiałków wyczekują młodego Boga - Zwycięzcy, który wyzwoli ich spod przemocy Szernów. Wybucha powstanie. Marek odnosi zwycięstwo. Marek usiłuje nawiązać kontakt z Awijem, który jak inne Szerny, wypowiada się impulsami świetlnymi z jednego oka na czole. Sygnały te, mimo że niezrozumiałe przez ludzi, mają siłę zniewalającą. Ihezal, córka arcykapłana Malahuda, w której kocha się też Awij, zostaje kochanką Marka. W świątyniach Szernów Marek odkrywa magazyny ich lamp - mózgów, przy pomocy których porozumiewają się. Pragnie wojną zaprowadzić sprawiedliwość, ale kapłani ciskają w niego kamieniami. Ihezal wbija mu nóż w plecy. Marek zostaje ukrzyżowany. Dwaj przedstawiciele ludzkiej społeczności - Roda i Aktor dostają się do rakiety Marka, skąd nawiązują kontakt z bazą, która wysyła ich na Srebrny Glob. Ich decyzją dwójka uciekinierów zostaje wysłana na Starą Ziemię. (http://filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1437 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej