Mazurek Bohdan
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(3)
Forma i typ
Filmy i seriale
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(3)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Mazurek Bohdan
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(284)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Żaba-Żabińska Wiesława
(250)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(200)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Pilch Magdalena (1974- )
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(127)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(117)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Niedźwiadek Agnieszka
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Horwath Ewa
(106)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(106)
Kidacka Elżbieta
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Gałązka Kinga
(99)
Rok wydania
2000 - 2009
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Dzieci
(1)
Młodzież
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(1)
Temat
Brzechwa, Jan (1900-1966)
(1)
Film dla dzieci i młodzieży
(1)
Film fabularny
(1)
Film polski
(1)
Film przygodowy
(1)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(1)
Temat: dzieło
Akademia Pana Kleksa
(1)
Nie-Boska komedia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
Gatunek
Adaptacja filmowa
(1)
Adaptacja telewizyjna
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Film fabularny
(1)
Film przygodowy
(1)
Teatr telewizji
(1)
3 wyniki Filtruj
Film
DVD
W koszyku
(Przeboje Polskiego Kina)
Rok produkcji 1988
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omówienie filmów, informacje o twórcach, recenzje.
Tytuł całości: "Pan Kleks"
Płyta zawiera dwie części . Cz. 1: "Porwanie Agnieszki" - 79 minut; Cz. 2: "Misja Voltana II" - 63 minuty.
"Porwanie Agnieszki" - Dzieci z Państwowego Domu Dziecka w Maliszewie otrzymują na Gwiazdkę najnowszy komputer, ofiarowany im przez byłego wychowanka tego domu Jacka Bromowskiego, który dzięki swym zdolnościom zrobił światową karierę i obecnie jest właścicielem i prezesem wielkiego koncernu elektronicznego MBM. W samą Wigilię Bromowski przylatuje z Chicago, a komputer w ostatniej chwili przywozi dzieciom kierowca Jarząbek. W nocy komputer samoczynnie się włącza i opowiada dzieciom wydarzenia, które mają rozegrać się za 25 lat. Związane są one ze zniknięciem wielkiego transportowca kosmicznego ARGO-1417, należącego do Międzyplanetarnej Korporacji Producentów Landrynek, odbywającego rejs na trasie Ziemia - Tytan - Eureka. Rakieta zniknęła w rejonie Trójkąta Tytanów. Okazuje się, że uprowadzenia statku dokonał Wielki Elektronik, który po ucieczce z Wyspy Wynalazców osiadł na planecie Mango, podporządkowując sobie jej gubernatora Manuela Carmello de Bazar. Pałając żądzą zemsty na Panu Kleksie prowadzi tutaj badania nad swym najnowszym wynalazkiem - fantomizacją pozwalającą na przenoszenie ludzi i rzeczy. Tą właśnie metodą uprowadził ARGO-1417. Tymczasem Pan Kleks, który opuścił cywilizowany świat bajkowy, przebywa na terenie ostatniego rezerwatu przyrody. Ma tu nowych przyjaciół, z których najbardziej mu oddany to Melo-Śmiacz. On to właśnie oglądając poranne wiadomości telewizyjne dowiaduje się o zniknięciu ARGO-1417 z ładunkiem landrynek na pokładzie oraz o pojawieniu się Rock-komety - pierwszej Orkiestralnej Stacji Kosmicznej. Jednak Pan Kleks nie chce słuchać o żadnych sensacjach. Rozgoryczony i zamknięty w sobie wyraża żal, że współczesne dzieci całkiem o nim zapomniały. A jakie są dzieci XXI wieku, dowiadujemy się obserwując lekcje w szkole przyszłości im. Stanisława Lema. Apodyktyczny dyrektor szkoły zwany przez dzieci Kudłaczem dąży do pełnego zuniformizowania swych wychowanków i wpojenia im surowej dyscypliny. Mimo to dzieci są sympatyczne i swobodne. Bliżej poznajemy chłopca nazywanego przez kolegów Groszkiem. Groszek jest synem byłego komandora Maxa Bensona, zwolnionego ze stanowiska Głównodowodzącego Siłami Kosmicznymi Planety pod pretekstem odpowiedzialności za uprowadzenie ARGO-1417. Sympatią Groszka jest jego ośmioletnia koleżanka Agnieszka, wybrana przez całą klasę do roli księżniczki w mającym się odbyć na koniec roku przedstawieniu szkolnym. W tym samym czasie Wielki Elektronik, nagabywany przez gubernatora Carmello o sprowadzenie przez fantomizację na planetę Mango dziewczynki, która mogłaby zastąpić mu upragnioną córeczkę, obserwuje zabawy dzieci na Ziemi. Gubernator wybiera Agnieszkę próbującą właśnie rolę księżniczki. Agnieszka zostaje uprowadzona na Mango, ku rozpaczy Groszka. Mobilizuje on całą klasę i za radą klasowego robota Bajtka wyruszają na poszukiwanie dziewczynki. Na wielkim złomowisku robotów dzieci odnajdują robota III generacji Silvera, który wskazuje im drogę do ostatniego rezerwatu przyrody, gdzie ukrywa się jedyna osoba mogąca im pomóc w odszukaniu Agnieszki. Po dramatycznej wędrówce dzieci docierają do Pana Kleksa, który domyślając się w zniknięciu Agnieszki działania Wielkiego Elektronika decyduje się na udzielenie im pomocy. Po wizycie w Międzybajkowym Biurze Podróży, Pan Kleks wraz z Groszkiem i Melo-Śmiaczem odwiedzają wypożyczalnię statków kosmicznych sióstr Kasate, które udostępniają im ścigacz kosmiczny Voltan II. Jego pilotem i kapitanem zostaje ojciec Groszka, były komandor Max Benson. W chwilę po starcie Voltana II - podstępny Alojzy Bąbel, obecnie dyrektor biura podróży, korzystając z międzyplanetarnego systemu TELKOS informuje Wielkiego Elektronika o celu wyprawy Pana Kleksa; "Misja Voltana II" - W jednej z chińskich świątyń znaleziono malowidło wskazujące na to, że w XVII wieku miał miejsce kontakt z kosmitami, którzy przekazali cesarzowi Chin szmaragdową szkatułkę z tajemniczym i cennym prezentem, z którego ludzie będą mogli skorzystać dopiero za kilkaset lat. Niestety w 1710 roku szkatułka zginęła bez śladu. Tymczasem na Mango ostrzeżony przez Bąbla Wielki Elektronik z niecierpliwością oczekuje na przylot Voltana II z załogą. Aby skrócić czas podróży, Pan Kleks opowiada towarzyszom lotu o odległych czasach swej młodości, kiedy to podczas jednej z rozlicznych podróży trafił na dwór dynastii Ming w Chinach. Stary cesarz umierając przekazał młodemu doktorowi Paj-Chi-Wo tajemnicę szmaragdowej szkatułki i wieść o tym, że teraz strażnikiem szkatułki ma zostać uczony z Europy, który zawita na dwór cesarski. Uczonym tym oczywiście był Profesor Kleks. Rozmowę cesarza z doktorem podsłuchali Wielki Elektronik z Bąblem i od tego czasu wszelki słuch o szkatułce zaginął. Max Benson przypomniał sobie, że on również miał do czynienia ze szkatułką i to jej zawdzięczał swą błyskotliwą karierę. Jeszcze jako kapitan otrzymał rozkaz wykonania ściśle tajnego lotu z niezwykle ważną przesyłką. W tajemniczych okolicznościach samolot rozbił się w wysokich córach, a kiedy Benson wyciągnął z wraku samolotu szmaragdową szkatułkę, został ostrzelany przez nieznanych sprawców. Uciekł im chroniąc się w wysokogórskim schronisku. Kiedy w nocy chciał zajrzeć do szkatułki, został napadnięty przez przerażające stwory z innej planety. Dzięki pomocy strażnika i recepcjonistki pokonał tajemniczych napastników. W nagrodę otrzymał order i został mianowany komandorem głównodowodzącym Siłami Kosmicznymi Planety. Tymczasem na planecie Mango Agnieszka, znudzona brakiem rówieśników i rozrywek, użala się dziwacznym, ptakopodobnym mieszkańcom planety Papingom na swój los. Gubernator Carmello opowiada jej, że kiedyś na planecie Mango żyły przepiękne ptaki, ale wybite zostały doszczętnie przez chciwych handlarzy piór. Daje jej skrzynkę landrynek z ARGO-1417, wśród których dziewczynka znajduje szmaragdową szkatułkę. Okazuje się również, że śmiech Agnieszki jest niebezpieczny dla Wielkiego Elektronika, ponieważ osłabia jego moc. Kiedy Voltan II zbliża się do Mango, Wielki Elektronik dzięki fantomizacji przenosi jego załogę do labiryntu bez wyjścia, w którym na dodatek grasują straszne potwory. Na szczęście Agnieszka swym śmiechem usypia Wielkiego Elektronika i oswabadza z labiryntu Pana Kleksa z towarzyszami. Teraz Pan Kleks wykorzystując maszynerię Wielkiego Elektronika wysyła go na sam koniec wszechświata. Na Mango ląduje Rock-kometa, na której przyleciała klasa IIIc, a załoga jej daje koncert muzyki rockowej. Komandor Benson bada wynalazki Wielkiego Elektronika i stwierdza, że można ich używać również w dobrych celach. Pan Kleks natomiast proponuje, aby wśród papingów założyć Akademię Melo-Śmiacza, a zawartość szmaragdowej szkatułki nareszcie wykorzystać dla dobra ludzkości. Na tym kończy się opowieść komputera w Domu Dziecka w Maliszewie. Niespodziewanie do świetlicy wkracza dwóch mechaników, aby zabrać komputer do naprawy, ale na szczęście dzieci rozpoznają w nich Wielkiego Elektronika i Alojzego Bąbla i przepędzają ich. (opis ze strony: www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1285 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Przeboje Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1985
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omówienie filmów, informacje o twórcach, recenzje.
Tytuł całości: "Pan Kleks"
Płyta zawiera dwie części . Cz. 1: "Wysłannicy Bajdocji" - 84 minuty; Cz. 2: "Wyspa Wynalazców" - 78 minut.
"Wysłannicy Bajdocji" - Pan Kleks opowiada małemu pacjentowi w szpitalu o przygodach chłopca okrętowego Pietrka. W królestwie Bajdocji kończą się przygotowania do Festiwalu Bajek. Na życzenie króla Apolinarego wszystkie konkursowe opowieści mają być spisane specjalnym atramentem. Niestety, pułkownik Bąbel, wysłannik wroga Bajdocji - Wielkiego Elektronika, niszczy strzałem z pistoletu laserowego przycumowaną przy brzegu beczkę z atramentem. Na poszukiwanie atramentu wyrusza Pan Kleks, który otrzymał od doktora Paj-Chi-Wo czarodziejską kulę, zawierającą źródło niezwykłej energii; "Wyspa Wynalazców" - Pan Kleks wtajemnicza Pietrka w czarodziejskie zaklęcia uruchamiające diamentową kulę. Pietrek tymczasem wpada w pułapkę i pułkownik Bąbel uprowadza go. Oddany zostaje pod straż groźnemu robotowi XIII generacji . . . Pan Kleks z Arcymechanikiem i Magistrem Pigularzem II staczają zwycięską walkę z robotami Wielkiego Elektronika. Pietrek uwalnia się od pilnującego go robota. Pan Kleks zmusza Wielkiego Elektronika do ucieczki, Bonifacego zaś zamienia w niemowlaka. Po powrocie wskazuje miejsce, gdzie należy dokonać wierceń. Na tarasie pałacowym tryska potężna fontanna atramentu. . . . Mały pacjent w szpitalu budzi się ze snu i spostrzega na stoliku czarodziejską kulę . . . (opis ze strony www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1284 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 795)
Premiera w Teatrze Telewizji - 11 października 1982 r.
Pierwsza telewizyjna inscenizacja najgłośniejszego - obok "Irydiona", nie licząc imponującej korespondencji, uznawanej także za istotne dokonanie literackie - dzieła Zygmunta Krasińskiego (1812- 59). Prapremiera "Nie-Boskiej komedii" odbyła się w Krakowie dopiero w 1902 r., m.in. dlatego, że dziewiętnastowieczny teatr za pomocą dostępnych sobie środków nie był w stanie zrealizować nowatorskiego w formie "tworu słowiańskiej wyobraźni", wedle określenia Mickiewicza. W swych wykładach w College de France wieszcz analizował dramat Krasińskiego jako najwyższe osiągnięcie teatru polskiego. Co zaskakujące, "Nie-Boska komedia", pisana w Wiedniu i Wenecji w 1833 r., jest dziełem zaledwie 21-letniego twórcy, dotychczas pisującego powieści historyczne w stylu Scotta."Nawet zważywszy znakomitość umysłu Krasińskiego - zauważył w swej "Historii literatury polskiej" Czesław Miłosz - trudno pojąć, jak młody arystokrata mógł stworzyć jedyne w tym czasie europejskie dzieło zajmujące się walką klas w kategoriach nieomal marksistowskich (Karol Marks miał wówczas piętnaście lat!). Być może dramat zrodził się w jakichś tajemniczych głębiach lęku w podświadomości młodego człowieka. Był wstrząśnięty rewolucją francuską 1830 roku i rozruchami robotniczymi w Lyonie. Był także pod wrażeniem poglądów ojca na polskie powstanie. Współczesne mu wydarzenia wraz z rozmyślaniami nad rewolucją francuską roku 1789 zlały się w jego umyśle w ideę rewolucji w ogóle. Było dla niego jasne, że rewolucja w Europie musi nadejść i że zmiecie ona jego i ludzi jego pokroju". Telewizyjna inscenizacja Zygmunta Hubnera została zrealizowana w pół filmowej, pół teatralnej konwencji, w naturalnej scenerii starych murów i ruin, w pięknych plenerach, wśród mgieł, dymów i ognia symbolizującego grozę rewolucyjnego piekła. Jak podkreślano w recenzjach popremierowych, widowisko urzeka urodą romantycznej stylizacji - "dokonała się na małym ekranie konkretyzacja tego, co zawsze pozostawało poza możliwościami sceny, przy czym w aranżacji tła czuje się rygor stylu, smakowanie detali, estetyczny ład. Słowem, "Nie-Boska" jakiej nie było".Podobnie jak Mickiewicz w "Dziadach" i Słowacki w "Kordianie", Krasiński najpierw ukazuje typowy dla bohatera romantycznego dramat osobisty - zaślubiny hrabiego Henryka z niekochaną kobietą, chorobę synka, obłęd i śmierć żony, która płaci najwyższą cenę za ścigane przez męża poetyckie miraże. Jednak piękna Dziewica, uosobienie Poezji, w istocie okazuje się trupem - wszystko, co czynił Henryk, kolejna ofiara "książek zbójeckich", obnaża tylko jego wewnętrzną pustkę. Część druga "Nie-Boskiej komedii" to dramat społeczny. Bohater występuje tu jako człowiek zaangażowany politycznie, stojący na czele skazanej na zagładę arystokracji, broniącej się już tylko w Okopach Świętej Trójcy przed nadciągającymi zastępami rewolucjonistów pod wodzą Pankracego, charyzmatycznego przywódcy, człowieka o żelaznej woli, jasno myślącego i konsekwentnie zdążającego do celu. Spotkanie tych dwóch postaci, krańcowo różnych osobowości, stanowi kluczowy moment dramatu, a nocna wyprawa Henryka do obozu rewolucjonistów, przypominająca wędrówkę przez dantejskie piekło, unaocznia destrukcję wszelkich wartości po obu stronach. Giną obaj - Henryk, który samobójczym gestem próbuje sam siebie ocalić przed ostateczną klęską, i Pankracy, przytłoczony wizją krzyża i zwyciężającego Galilejczyka. Jak pisała prof. Maria Janion, Krasiński "powiedział "nie" arystokracji i demokracji. Znacząca wieloznaczność zakończenia "Nie-Boskiej komedii" odsłania wszystkie antynomie dramatu. Ale wśród tych miażdżących antynomii dla Krasińskiego jako romantyka istniał jeden istotny punkt oparcia: zbuntowany, cierpiący człowiek szukający sensu swego bytu między ziemią a niebem"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1192 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej