Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(268)
Forma i typ
Filmy i seriale
(265)
Książki
(3)
Proza
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(267)
wypożyczone
(7)
nieokreślona
(2)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(245)
Pabianice - Wypożyczalnia
(4)
Pabianice - Pracownia AV 32
(27)
Autor
Attenborough David (1926- )
(32)
Fothergill Alastair
(13)
Kieślowski Krzysztof (1941-1996)
(12)
Willman Anna
(12)
Preisner Zbigniew (1955- )
(10)
Piesiewicz Krzysztof (1945- )
(9)
Unwin Ty
(9)
Almodóvar Pedro (1949- )
(8)
Devine-King Terry
(7)
Dumieński Krzysztof
(7)
Dąbrowski Witold
(7)
Mottram Paul
(7)
Renouf Jonathan
(7)
Richards Luke
(7)
Sepioło Dariusz
(7)
Sepioło Dariusz (1972- )
(7)
Szymanowicz Michał
(7)
Cox Brian (1946- )
(6)
Davies Russell (1963- )
(6)
Fenton George (1950- )
(6)
Jaszczuk Karolina
(6)
Olding Paul (1973- )
(6)
Davies Russell T. (1963- )
(5)
Idziak Sławomir (1945- )
(5)
Lawrie Ben
(5)
Stewart Iain
(5)
Taylor Barnaby
(5)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(5)
Cordey Huw
(4)
Cotillard Marion (1975- )
(4)
Gajos Janusz (1939- )
(4)
Gold Mick (1947- )
(4)
Gray Ian
(4)
Gunning Christopher
(4)
Hańcza Władysław (1905-1977)
(4)
Holmes Martha
(4)
Hugh-Jones Tom
(4)
Iglesias Alberto (1955- )
(4)
Kolski Jan Jakub (1956- )
(4)
Kozak Bogdan
(4)
Krzysztoń Agnieszka (tłumacz)
(4)
Morricone Ennio (1928-2020)
(4)
Orlicz Tomasz (1950- )
(4)
Płatek Krzysztof
(4)
Rogal Colin
(4)
Scott Alexander
(4)
Winnan Judith
(4)
Wójcik Jerzy (1930-2019)
(4)
Zamachowski Zbigniew (1961- )
(4)
Aldrich-Blake Pelham
(3)
Alexander Scott
(3)
Barton Miles
(3)
Bass Karen
(3)
Bates Alan (1934-2003)
(3)
Britton Barrie
(3)
Błęcka-Kolska Grażyna (1962- )
(3)
Clarke Rod
(3)
Close Glenn (1947- )
(3)
Colbeck Martyn
(3)
De Palma Rossy (1964- )
(3)
Downer John
(3)
Gibson Mel (1956- )
(3)
Gregory Will (1959- )
(3)
Halliley Mark
(3)
Kilar Wojciech (1932-2013)
(3)
Krakowska Emilia
(3)
Krenz Jan (1926-2000)
(3)
Krzyżewska Ewa (1939-2003)
(3)
Kłosiński Edward (1943-2008)
(3)
Laverty Paul (1957- )
(3)
Lemmon Mike
(3)
Loach Ken (1936- )
(3)
Maguire Justin
(3)
Neill Sam (1947- )
(3)
Opaliński Kazimierz (1890-1979)
(3)
Petrycki Jacek (1948- )
(3)
Pieczka Franciszek (1928- )
(3)
Ptak Krzysztof (1954-2016)
(3)
Radwan Stanisław (1939- )
(3)
Salisbury Ben
(3)
Salisbury Mike
(3)
Seweryn Andrzej (1946- )1
(3)
Stawiński Jerzy Stefan (1921-2010)
(3)
Stuhr Jerzy (1947- )
(3)
Thomas Helen
(3)
Tibbles Scott
(3)
Vore Christopher de
(3)
Zeffirelli Franco (1923-2019)
(3)
Antczak Jerzy (1929- )
(2)
Barańska Jadwiga (1937- )
(2)
Barnaby Taylor
(2)
Barrett Amanda
(2)
Barrington Rupert
(2)
Basset Peter
(2)
Beato Affonso (1941- )
(2)
Berlowitz Vanessa
(2)
Bińczycki Jerzy (1937-1998)
(2)
Bonaszewski Mariusz (1964- )
(2)
Bonezzi Bernardo (1964- )
(2)
Brownlow Mark
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(139)
2000 - 2009
(122)
1990 - 1999
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
1901-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(268)
Język
polski
(233)
angielski
(28)
duński
(1)
francuski
(1)
włoski
(1)
hiszpański
(1)
szwedzki
(1)
Odbiorca
Gimnazja
(1)
Przynależność kulturowa
Film angielski
(85)
Film polski
(48)
Film amerykański
(34)
Film francuski
(21)
Film włoski
(5)
Film duński
(4)
Film szwedzki
(3)
Film niemiecki
(2)
Przynależność kulturowa Film angielski
(2)
Film australijsko-nowozelandzki
(1)
Film belgijski
(1)
Film fiński
(1)
Film hiszpański
(1)
Film holenderski
(1)
Film katarski
(1)
Film norweski
(1)
Film serbski
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Biologia
(20)
Ziemia
(20)
Ekologia
(18)
Edukacja ekologiczna
(17)
Film fabularny
(15)
Ekosystemy wodne
(11)
Przyroda
(11)
Zwierzęta
(10)
Film polski
(9)
Dokumenty audiowizualne
(8)
Film dokumentalny - Anglia
(8)
Film przyrodniczy
(8)
Nurkowanie
(8)
Ptaki
(8)
Układ Słoneczny
(8)
Zwierzęta wodne
(8)
Astronomia
(7)
Dramat
(7)
Lektura szkolna
(6)
Ciała niebieskie
(5)
Gady
(5)
Geografia
(5)
Morza
(5)
Pomoce dydaktyczne
(5)
Przyjaźń
(5)
Płazy
(5)
Zwierzęta morskie
(5)
Film psychologiczny
(4)
Krajobraz
(4)
Rośliny morskie
(4)
Ssaki
(4)
Wulkany
(4)
Fizyka
(3)
Historia
(3)
Klęski elementarne
(3)
Kosmologia
(3)
Malarze francuscy
(3)
Powieść polska
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Shakespeare, William (1564-1616)
(3)
Sztuka
(3)
Wszechświat
(3)
Zemsta
(3)
Andrzejewski, Jerzy (1909-1983)
(2)
Atmosfera
(2)
Atrakcje turystyczne
(2)
Attenborough, David (1926- )
(2)
Bezdomność
(2)
Cywilizacja
(2)
Czarne dziury
(2)
Dostojewski, Fiodor (1821-1881)
(2)
Dziennikarstwo
(2)
Dąbrowska, Maria (1889-1965)
(2)
Dżungle i lasy deszczowe
(2)
Ewolucjonizm (biologia)
(2)
Film amerykański
(2)
Geologia
(2)
Gogh, Vincent van (1853-1890)
(2)
Hawking, Stephen (1942-2018)
(2)
Historia społeczna
(2)
Historia sztuki
(2)
Kompozytorzy
(2)
Ludy i narody
(2)
Modelki i modele
(2)
Nauka
(2)
Nauki przyrodnicze
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Picasso, Pablo (1881-1973)
(2)
Pochodzenie życia
(2)
Podróże
(2)
Podróżnictwo
(2)
Podsłuch
(2)
Polacy za granicą
(2)
Postacie historyczne
(2)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(2)
Reymont, Władysław Stanisław (1867-1925)
(2)
Rozwód
(2)
Sędziowie
(2)
Słońce
(2)
Tsunami
(2)
Wdowieństwo
(2)
Wielki Mur Chiński
(2)
Wypadek drogowy
(2)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(2)
Wędrówki ptaków
(2)
Wędrówki zwierząt
(2)
Żałoba
(2)
Życie
(2)
Alkoholizm
(1)
Antarktyka
(1)
Antylopy
(1)
Artyści
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Autodestruktywność
(1)
Badania archeologiczne
(1)
Bauby, Jean-Dominique (1952-1997)
(1)
Bazylika św. Piotra (Rzym)
(1)
Bernini, Gian Lorenzo (1598-1680)
(1)
Bezkręgowce
(1)
Bitwa pod Bolimowem (1915)
(1)
Temat: dzieło
Biblia - Stary i Nowy Testament
(4)
Hamlet
(3)
Chłopi
(2)
Noce i dnie
(2)
Popiół i diament
(2)
Wesele
(2)
Alegoria malarstwa
(1)
Anna Karenina
(1)
Aranżacja szarości i czerni nr 1: matka artysty
(1)
Chrystus św. Jana od Krzyża
(1)
Faraon
(1)
Klavierspielerin
(1)
Konopielka
(1)
Krzyk
(1)
Macbeth
(1)
Niemcy
(1)
Panny z Avignon
(1)
Phantom prince: my life with Ted Bundy
(1)
Pocałunek
(1)
Skafander i motyl
(1)
Straż nocna
(1)
Wenus z lustrem
(1)
Wielka fala w Kanagawie
(1)
Wolność wiodąca lud na barykady
(1)
Śniadanie na trawie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(14)
2001-
(10)
1901-
(4)
1801-1900
(2)
1901-1914
(2)
1945-1989
(2)
1-100
(1)
1601-
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Afryka
(9)
Ocean Spokojny
(4)
Chiny
(3)
Europa
(3)
Amazonka (dorzecze)
(2)
Ameryka południowa
(2)
Galapagos (Ekwador ; archipelag)
(2)
Indie
(2)
Karaibski, region
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielka Brytania
(2)
Alaska (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Ameryka
(1)
Ameryka Południowa
(1)
Ameryka Północna
(1)
Andy
(1)
Antarktyda
(1)
Antarktyka
(1)
Arktyka
(1)
Arktyka (region)
(1)
Atlantyk
(1)
Australia
(1)
Azja
(1)
Azja Wschodnia
(1)
Azja wschodnia
(1)
Bolimów (woj. łódzkie, pow. skierniewicki, gm. Bolimów ; okolice)
(1)
Brazylia
(1)
Filipiny
(1)
Hawaje (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Indonezja
(1)
Jukatan (półwysep)
(1)
Kalahari
(1)
Lipce Reymontowskie (woj. łódzkie, pow. skierniewicki, gm. Lipce Reymontowskie)
(1)
Mikronezja
(1)
Morze Koralowe
(1)
Mount Everest (góra)
(1)
Ocean Atlantycki
(1)
Oceania (region)
(1)
Oceany i morza
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Pekin (Chiny)
(1)
Pompeje (Włochy)
(1)
Rezerwaty i parki narodowe
(1)
Rezerwaty i parki narodowe - Chiny
(1)
Rwanda
(1)
Rzym (Włochy ; okolice)
(1)
Serengeti
(1)
Seszele
(1)
Starożytny Egipt
(1)
Tybet (Chiny ; region autonomiczny)
(1)
Wezuwiusz (Włochy ; wulkan)
(1)
Wielka Rafa Koralowa
(1)
Wędrówki zwierząt
(1)
Yellowstone National Park (Stany Zjednoczone)
(1)
Gatunek
Dokumenty audiowizualne
(170)
Film fabularny
(128)
Film dokumentalny
(105)
Film angielski
(76)
Dramat filmowy
(68)
Film edukacyjny
(51)
Film przyrodniczy
(49)
Film polski
(35)
Adaptacja filmowa
(26)
Film amerykański
(25)
Film obyczajowy
(22)
Film biograficzny
(16)
Film psychologiczny
(16)
Film francuski
(13)
Serial filmowy
(12)
Komedia
(10)
Film historyczny
(9)
Film hiszpański
(9)
Film wojenny
(5)
Film włoski
(5)
Materiały pomocnicze dla szkół
(5)
Melodramat
(5)
Thriller
(5)
Flm przyrodniczy
(4)
Komedia filmowa
(4)
Kryminał
(4)
Malarstwo hiszpańskie
(4)
Film duński
(3)
Film irlandzki
(3)
Film kostiumowy
(3)
Film naukowy
(3)
Malarstwo francuskie
(3)
Malarstwo holenderskie
(3)
Czarna komedia
(2)
Film czeski
(2)
Film dokumentalny - Anglia
(2)
Film szwedzki
(2)
Komediodramat
(2)
Materiały pomocnicze
(2)
Melodramat filmowy
(2)
Powieść polska
(2)
Film irlandzki
(1)
Film norweski
(1)
Dramat
(1)
Dramat angielski
(1)
Dramat polski
(1)
Fabularyzowany dokument
(1)
Fantasy
(1)
Film akcji
(1)
Film argentyński
(1)
Film australijski
(1)
Film austriacki
(1)
Film belgijski
(1)
Film biogarficzny
(1)
Film chiński
(1)
Film fiński
(1)
Film holenderski
(1)
Film islandzki
(1)
Film japoński
(1)
Film marokański
(1)
Film meksykański
(1)
Film muzyczny
(1)
Film niemiecki
(1)
Film nowozelandzki
(1)
Film polityczny
(1)
Film sensacyjny
(1)
Film serbski
(1)
Grafika japońska
(1)
Malarstwo amerykańskie
(1)
Malarstwo austriackie
(1)
Malarstwo norweskie
(1)
Malarstwo włoskie
(1)
Powieść
(1)
Thriller (film)
(1)
Western
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(1)
268 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tyt.
Wybór scen; dodatki: Lekcja kina Krzysztofa Kieslowskiego, Krzysztof Kieślowski w Cannes 1994; Wywiady (Irene Jacob, Jacques Witta, Marin Karmitz).
Film wyprodukowano w 1994 r.
DVD-Video.
Ścieżka dźw. w jęz. fr., głos lektora lub napisy w jęz. pol. do wyboru w menu.
Dwudziestoletnia modelka Valentine Dussaut i Auguste Bruner, student prawa, mieszkają przy tej samej ulicy w Genewie. Codziennie mijają się, nie zwracając na siebie szczególnej uwagi. Narzeczony Valentine, Michel, jest reżyserem, pracuje w Londynie nad kolejnym filmem. Auguste, przygotowujący się do końcowych egzaminów na uczelni, kocha Karin, seksowną blondynkę, która zajmuje się podawaniem przez telefon prognozy pogody. Pewnego wieczoru Valentine potrąca samochodem błąkającego się na ulicy psa. Wystraszona i zdenerwowana dziewczyna odwozi zwierzę pod adres przyczepiony do jego obroży. Ale właściciel psa - emerytowany sędzia Joseph Kern - nie chce przyjąć go do domu. Valentine bierze więc zwierzaka do siebie. Pewnego dnia pies niespodziewanie ucieka. Szukając go Valentine trafia ponownie do domu sędziego. Odkrywa tam, że sędzia podsłuchuje rozmowy telefoniczne swych sąsiadów, poznając w ten sposób ich najtajniejsze, często wstydliwe tajemnice. Valentine jest początkowo oburzona postępowaniem sędziego. Ale z czasem ten zgorzkniały i zamknięty w sobie mężczyzna zaczyna ją coraz bardziej intrygować. Dziewczyna uświadamia sobie, że jego działanie jest desperacką próbą zrozumienia ludzkich czynów, motywów i intencji, być może zrozumienia własnego postępowania. Kern wydał bowiem przed laty - nie będąc przekonany o winie oskarżonego - wyrok skazujący na człowieka, który odebrał mu ukochaną kobietę. W miarę zacieśniania znajomości z sędzią także Valentine wyznaje mu swoje tajemnice: konflikty z Michelem, niepokój o samotnie mieszkającą matkę i o nastoletniego brata narkomana. Tymczasem sędzia składa na policji doniesienie na samego siebie o podsłuchiwaniu rozmów telefonicznych swych sąsiadów. Pojawiają się na ten temat artykuły w prasie, sąsiedzi Kerna reagują pogróżkami, obrzucają kamieniami okna jego domu. Auguste, zdawszy pomyślnie końcowe egzaminy, przygotowuje się do poprowadzenia pierwszej sprawy. Ale jego ukochana Karin wdaje się w romans z innym mężczyzną, przestaje odpowiadać na telefony. Zaniepokojony chłopak śledzi ją na ulicy, potem przez okno widzi ją w łóżku z nowym kochankiem. W odruchu desperacji postanawia pojechać na pewien czas do Anglii. Wybiera się tam także Valentine, by odwiedzić Michela. Oboje kupili już bilety na prom. W dniu ich wyjazdu pogoda nagle się załamuje, na morzu zaczyna się sztorm. "Trzy kolory: Czerwony" otrzymał Cezara za muzykę dla Zbigniewa Preisnera, nagrodę Georgesa Meliesa dla najlepszego francuskiego filmu 1994 roku przyznaną przez francuski syndykat krytyków filmowych, nagrodę krytyków Los Angeles dla najlepszego filmu zagranicznego i nominację do Złotego Globu w tej samej kategorii. "Czerwony" to ostatni film z trylogii ilustrującej trzy hasła Rewolucji Francuskiej: Wolność, Równość, Braterstwo i - wedle zapowiedzi reżysera - ostatni film w jego karierze. Więź, jaka łączy Valentine i sędziego jest pewnym rodzajem braterstwa. On - cynik i pesymista, pełen gorzkiej mądrości i szorstkiego wdzięku, ona - piękna, dobra, ufna i gotowa kochać - walczą ze sobą, ścierają się, a jednocześnie potrzebują siebie. Ona budzi go do życia, on - o dziwo - zaraża ją wiarą w miłość. W "Czerwonym" ważna jest nie tyle akcja, co szczegóły, pewne przedmioty, elementy scen, statyści pojawiający się w tym, a nie innym momencie. Szczegóły te sugerują m.in., że istnieje jakiś tajemniczy związek między Valentine i Augustem. Oboje lubią tę samą muzykę, grę w kręgle, oboje przeżywają podobne kłopoty uczuciowe. Składając w całość te poszczególne elementy widz zaczyna zadawać sobie pytanie, czy spotkają się ludzie pasujący do siebie jak dwie połówki jabłka, czy połączy ich miłość, ale także: czy przypadek jest przypadkowy, czy Bóg jest dobry, czy okrutny, czy sprawiedliwość jest sprawiedliwa? Ogromnym atutem "Czerwonego" są aktorzy: Irţne Jacob, która grała już u Kieślowskiego w "Podwójnym życiu Weroniki" i Jean-Louis Trintignant, jeden z najznakomitszych aktorów francuskiego kina. Wspaniałe są także zdjęcia Piotra Sobocińskiego. Ciepłe tonacje, miękkie światło robiące wrażenie naturalnego i długie ujęcia sprawiają, że plenery - kręcone w Lozannie i Genewie - wydają się bardziej namalowane niż sfotografowane. [PAT]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1432 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozostałe zbiory
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tyt.
Wybor scen ; wywiady: Lekcja kina K. Kieślowskiego, Juliette Binoche, Jacques Witta, Marin Karmitz.
Film wyprodukowano w 1993 r.
DVD
Ścieżka dźw. w jęz. fr., głos lektora lub napisy w jęz. pol. do wyboru w menu.
Młoda kobieta, Julie, traci w wypadku samochodowym męża i jedyną córkę. Mąż był wybitnym kompozytorem, pracował przed śmiercią nad utworem muzycznym, ktory miał być wykonywany w czasie wielkiego, europejskiego święta jednocześnie w 12 europejskich stolicach. Pogrążona w rozpaczy Julie odrzuca wszystko, co ma związek z dotychczasowym życiem, zostawia luksusowy dom na wsi i przenosi się do mieszkania w Paryżu, nie podając jednak nikomu nowego adresu. Z pozostawionych w dawnym domu rzeczy zabiera tylko sznur niebieskich szklanych kulek, które wisiały w pokoju córki. Poza jedną nocą spędzoną z zakochanym w niej współpracownikiem męża Olivierem, zresztą łudząco do niego podobnym, nie widuje nikogo. Z obowiązku odwiedza swą sklerotyczną matkę, która już jej właściwie nie poznaje. Podczas jednej z takich wizyt Julie oznajmia matce: "Będę teraz robić to, co chcę: nic. Nie chcę wspomnień, rzeczy, przyjaźni, miłości ani przywiązania. To wszystko pułapka". Zgodnie z tą deklaracją Julie żyje z dnia na dzień: chodzi do kawiarni, pływa w basenie, zawiera znajomość z nową sąsiadką - osobą lekkich obyczajów, ale stara się w nic nie angażować, o niczym nie pamiętać, jakby w nadziei, że radykalnym zerwaniem z przeszłością zagłuszy tkwiący w niej ból po stracie najbliższych. I nagle pewnego dnia dowiaduje się, że nie była jedyną kobietą w życiu swego męża. Miał on przyjaciółkę, którą kochał i która oczekuje teraz jego dziecka. Julie spotyka się z nią i przekazuje jej dom, którego pełnomocnik nie zdążył jeszcze sprzedać. Postanawia też przerwać swoją pustą egzystencję. Pomysł filmu zrodził się wkrótce po zakończeniu prac nad "Dekalogiem", a tytułowe trzy kolory nawiązują do barw francuskiej flagi i haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej: Wolność, Równość, Braterstwo. Julie próbuje bowiem uwolnić się od cierpienia, od wspomnień, znaleźć rację bytu w pustce, którą wybrała, zbudować sobie nową rzeczywistość, niezależną od przymusów, hierarchii wartości, nawet uczuć. Bohaterka porusza się po otacającej ją rzeczywistości zastanawiając się, jak może w ogóle żyć po tym, co jej się przydarzyło. Stopniowo odkrywa jednak, że z tym żyją wszyscy: nawet jeśli nie przeżyli katastrofy, odczuwają jakiś dojmujący brak. Zapełniają tę pustkę religią, sztuką, seksem. Ale ona nadal istnieje. Więzią, która łączy nas z życiem okazuje się u Kieślowskiego miłość. "Niebieski" okazał się filmowym wydarzeniem. Obsypano go nagrodami na festiwalu w Wenecji: Złoty Lew dla najlepszego filmu, nagroda dla najlepszej aktorki (Juliette Binoche) i za zdjęcia (Sławomir Idziak). Otrzymał ponadto trzy Cezary (dla najlepszej aktorki, za dźwięk i montaż). Krytycy zgodnie podkreślali niezwykłą urodę filmu, bardzo malarskiego, nastrojowego, którego piękno - jak pisano - było chwilami aż nazbyt intensywne. Wiele pochwał zebrała również występująca w głównej roli Juliette Binoche, jedna z najpopularniejszych i najciekawszych francuskich aktorek. [PAT]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1428 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Cumulus : seria filmów dokumentalnych)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 2003.
Czas projekcji ok. 50 minut.
DVD, Dźwięk: Dolby Digital.
Język filmu angielski, polski lektor, napisy polskie, angielskie.
Koniec świata może nadejść w każdej chwili. I w różny sposób. Co wybierasz? Olbrzymią falę tsunami, upadek meteorytu, epidemię śmiertelnego wirusa czy fatalny błąd w eksperymencie naukowym ? Strach przed końcem świata towarzyszy nam od początków ludzkości. Ale teraz to nie tylko mglista perspektywa, to całkiem realna możliwość. Z połączenia najnowszych odkryć naukowych z cyfrowymi efektami specjalnymi powstał przerażająco sugestywny film o nieuchronnej katastrofie. Cztery scenariusze. To coś więcej niż tylko hipotezy. To bardzo prawdziwa opowieść.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 623 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Cumulus : seria filmów dokumentalnych)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 2000.
Czas projekcji ok. 50 minut.
DVD, Dźwięk: Dolby Digital.
Język filmu angielski lub polski lektor, napisy polskie, angielskie.
Wyobraźmy sobie falę wysoką na kilkaset metrów, mknącą przez Atlantyk z prędkością do 600 km/h, która mogłaby zniszczyć całe wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych, od Bostonu po Miami. Oto opowieść o fascynującym, ale i przerażającym fenomenie: gigantycznej fali, zdolnej przemierzać oceany i obracać w ruinę całe miasta. Naukowcy spodziewają się, że źródłem takiego zjawiska mogą być w niedługim czasie Wyspy Kanaryjskie! Jeżeli tak się stanie, w Amerykę uderzy Mega tsunami! Poznaj historię oraz mechanizmy powstawania tego śmiercionośnego zjawiska.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 624 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1927
Czas projekcji 118 min
Napisy: polskie
Dodatki: Komentarz do filmu (Enno Patalas), "Historia Metropolis" (4 min.), "Przed i po" - renowacja filmu "Metropolis" (9 min.), Galeria fotosów (z planu, utracone sceny, kostiumy, dekoracje, plakaty), Animowane menu w języku polskim
Magnat przemysłowy Joh Fredersen (Alfred Abel) bezwzględnie panuje nad METROPOLIS - dwupoziomowym miastem, gdzie na powierzchni mieszkają panowie, zaś głęboko pod ziemią żyją i pracują robotnicy. Pewnego dnia w pełnych przepychu "Ogrodach Wieczności" Freder (Gustav Frohlich) (syn Fredersena) spotyka i zakochuje się w Marii (Brigitte Helm), kapłance podziemnego świata. Tymczasem jego ojciec pragnie zdusić żyjącą wśród robotników wiarę w mitycznego Rozjemcę, który ma przynieść pokój i wyzwolenie. Aby osiągnąć swój cel, przekonuje szalonego naukowca Rotwanga (Rudolf Klein-Rogge), by nadał skonstruowanemu przez siebie robotowi wygląd Marii... Sobowtór powoduje wybuch rewolty przeciw Fredersenowi, dając mu powód do użycia siły przeciw robotnikom. Rozwścieczony tłum niszczy maszyny, ale jednocześnie wywołuje powódź zalewającą ich domy... Film nakręcony w 1927 roku przez niemieckiego reżysera Fritza Langa, który już od niemal stulecia stanowi inspirację dla pokoleń twórców filmowych. Został całkowicie odrestaurowany, a symfoniczna ścieżka muzyczna nagrana na nowo w standardzie Dolby Surround 5.1 Nowa edycja filmu trwa 118 minut, zawiera odnalezione (zaginione po wojnie) sceny, a także krótkie opisy tych fragmentów, które zostały wycięte, wbrew woli reżysera, niedługo po premierze filmu w 1928 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1207 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Cumulus : seria filmów dokumentalnych)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 2005
Czas projekcji ok. 100 minut (+ 50 minut dotatki)
DVD, Dolby Digital 2.0.
Język filmu angielski lub polski lektor, napisy polskie, angielskie.
Yellowstone to bodaj najsłynniejszy park narodowy Stanów Zjednoczonych. Ale ten raj dla turystów okazuje się również tykającą bombą zegarową, której wybuch wpłynie na życie na całej planecie. Yellowstone to ogromny super wulkan, który kiedyś wybuchnie. Nie wiadomo tylko kiedy. W tym sensacyjnym filmie odsłonięto geologiczne kulisy super wulkanu, a dzięki nowoczesnym efektom specjalnym ujrzymy symulację katastrofy i jej prawdopodobny, dramatyczny wpływ na życie ludzi w każdym zakątku świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 625 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Opis z płyty i opakowania.
Dod. druk. stanowi opakowanie i zawiera koment.
Zawiera: Zawiera: 1.Imperium Słońca.
Zawiera: Zawiera: 2.Ład z chaosu.
Dźwięk: Dolby Digital 2.0; obraz: 16:9.
Ścieżka dźwiękowa ang., lektor pol.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 200 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Opis z płyty i opakowania.
Dod. druk. stanowi opakowanie i zawiera koment.
Zawiera: Zawiera: 3.Cienka niebieska linia.
Zawiera: Zawiera: 4.Żywa czy martwa.
Zawiera: Zawiera: 5.Obcy.
Dźwięk: Dolby Digital 2.0; obraz: 16:9.
Ścieżka dźwiękowa ang., lektor pol.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 201 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
DVD
W koszyku
Zawiera: Zawiera: 1. odc. 1. Przeznaczenie.
Zawiera: Zawiera: 1. odc. 2. Gwiezdny pył.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. O 202 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
DVD
W koszyku
Zawiera: Zawiera: 2. odc. 3. Opadanie.
Zawiera: Zawiera: 2. odc. 4. Posłańcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. O 203 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 11)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1958
Czas projekcji ok. 97 min
Dokument towarzyszący: Popiół i diament [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Anna Willman, Bogdan Kozak ; oprac. Bogdan Rudnicki]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 11, Popiół i diament. Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju. Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inne, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiący bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije. Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL-u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni"("Polskie, arcypolskie"). Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć nie pozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz tuż powojennej Polski, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat pięćdziesiątych, ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami (niektórzy wywodzili poetykę filmu z ekspresjonizmu) oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora (Zygmunt Kałużyński). Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat czterdziestych. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę. Czyni odpowiednie przygotowania, w czasie których, w czasie których zjawia się w jego pokoju hotelowym Krystyna. Maciek korzysta z okazji, kiedy sekretarza KW, Szczukę, wywołują z urządzonego z okazji zwycięstwa bankietu do Urzędu Bezpieczeństwa. Zabija Szczukę, sam zaś ginie zastrzelony przypadkowo przez patrol polskich żołnierzy, ponieważ nie posłuchał wezwania do zatrzymania się
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 64 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 9)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1975.
Czas projekcji ok. 237 minut.
Dokument towarzyszący: Noce i dnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Teresa Bulska ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Antczaka s. 53
Zawiera: Cz. 1, Bogumił i Barbara ; Cz. 2, Wiatr w oczy
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 9, Noce i dnie. Ekranizacja powieści Marii Dąbrowskiej. Saga rodzinna, dzieje dwóch pokoleń rodziny Niechciców, ukazane na tle przemian społeczeństwa polskiego w latach 1865-1914. Podczas ucieczki z zajętego przez Niemców i płonącego Kalińca (I Wojna Światowa) Barbara wspomina swoje życie. Niespełniona miłość do Józefa Tolibowskiego, małżeństwo z Bogumiłem, człowiekiem pełnym energii, gospodarnym, ale nieobytym towarzysko, trudy budowania wspólnego życia w Serbinowie, dużym majątku, którym mąż administrował, śmierć pierwszego dziecka, narodziny następnych, kłopoty z wychowaniem Tomaszka, opuszczenie męża, romans Bogumiła, sprzedaż Serbinowa, chorobę i śmierć Bogumiła
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 686 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 9)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1975
Czas projekcji ok. 237 min
Dokument towarzyszący: Noce i dnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Teresa Bulska ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Antczaka s. 53
Zawiera: Cz. 1, Bogumił i Barbara ; Cz. 2, Wiatr w oczy
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 9, Noce i dnie. Ekranizacja powieści Marii Dąbrowskiej. Saga rodzinna, dzieje dwóch pokoleń rodziny Niechciców, ukazane na tle przemian społeczeństwa polskiego w latach 1865-1914. Podczas ucieczki z zajętego przez Niemców i płonącego Kalińca (I Wojna Światowa) Barbara wspomina swoje życie. Niespełniona miłość do Józefa Tolibowskiego, małżeństwo z Bogumiłem, człowiekiem pełnym energii, gospodarnym, ale nieobytym towarzysko, trudy budowania wspólnego życia w Serbinowie, dużym majątku, którym mąż administrował, śmierć pierwszego dziecka, narodziny następnych, kłopoty z wychowaniem Tomaszka, opuszczenie męża, romans Bogumiła, sprzedaż Serbinowa, chorobę i śmierć Bogumiła
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 62 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 2)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1965.
Czas projekcji ok. 145 minut.
Dokument towarzyszący: Faraon : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; rozdz. III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm. Filmogr. J. Kawalerowicza s. 53
Na podstawie powieści Bolesława Prusa.
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 16:9.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 2, Faraon. Jeden z największych polskich filmów historycznych. Ramzes XIII, bohater powieści Bolesława Prusa "Faraon", która posłużyła za osnowę filmu, wstępując na tron, postanawia zmienić nieludzki system władzy w Egipcie. Okazuje się jednak, iż - nawet jako najwyższy przywódca - ma zbyt mało do powiedzenia. Krajem w rzeczywistości rządzi kasta kapłanów - świetnie wykształconych i zorganizowanych. Każdy kolejny faraon jest tylko pionkiem w ich rękach. Również Ramzes w starciu z nimi nie ma najmniejszych szans, pozostaje jednak wierny swoim marzeniom. Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne. Dramat władzy w "Faraonie" jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemu władzy. Historia Ramzesa XII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 679 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 2)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1965
Czas projekcji ok. 145 min
Dokument towarzyszący: Faraon : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; rozdz. III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm. Filmogr. J. Kawalerowicza s. 53
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 2, Faraon. Jeden z największych polskich filmów historycznych. Ramzes XIII, bohater powieści Bolesława Prusa "Faraon", która posłużyła za osnowę filmu, wstępując na tron, postanawia zmienić nieludzki system władzy w Egipcie. Okazuje się jednak, iż - nawet jako najwyższy przywódca - ma zbyt mało do powiedzenia. Krajem w rzeczywistości rządzi kasta kapłanów - świetnie wykształconych i zorganizowanych. Każdy kolejny faraon jest tylko pionkiem w ich rękach. Również Ramzes w starciu z nimi nie ma najmniejszych szans, pozostaje jednak wierny swoim marzeniom. Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne. Dramat władzy w "Faraonie" jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemu władzy. Historia Ramzesa XII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 55 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 12)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1973.
Czas projekcji ok. 166 minut.
Dokument towarzyszący: Chłopi [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Bogdan Kozak ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61
Zawiera: Cz. 1, Boryna (ok. 87 min) ; Cz. 2, Jagna (ok. 79 min)
DVD, Dźwięk: Dolby Digital.
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 12, Chłopi. Adaptacja powieści Władysława Stanisława Reymonta, za którą autor otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Świat oparty na epopei "Chłopi", zamyka się w granicach jednej wsi, a dramaturgia zdarzeń wpisana jest w rytm zmieniających się pór roku, rytm prac polowych i wiejskich rytuałów. Na fabułę "Chłopów" składają się trzy główne ciągi zdarzeń i problemów, które przeplatają się ze sobą, uzupełniają się i budują pełny obraz wsi polskiej końca XIX wieku. To zapis obyczajów i mentalności odchodzącej społeczności wiejskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 689 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 12)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1973
Czas projekcji ok. 166 min
Dokument towarzyszący: Chłopi [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Bogdan Kozak ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61
Zawiera: Cz. 1, Boryna (ok. 87 min) ; Cz. 2, Jagna (ok. 79 min)
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 12, Chłopi. Adaptacja powieści Władysława Stanisława Reymonta, za którą autor otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Świat oparty na epopei "Chłopi", zamyka się w granicach jednej wsi, a dramaturgia zdarzeń wpisana jest w rytm zmieniających się pór roku, rytm prac polowych i wiejskich rytuałów. Na fabułę "Chłopów" składają się trzy główne ciągi zdarzeń i problemów, które przeplatają się ze sobą, uzupełniają się i budują pełny obraz wsi polskiej końca XIX wieku. To zapis obyczajów i mentalności odchodzącej społeczności wiejskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 65 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 11)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1958.
Czas projekcji ok. 97 minut.
Dokument towarzyszący: Popiół i diament [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Anna Willman, Bogdan Kozak ; oprac. Bogdan Rudnicki]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Dźwięk: Dolby Digital 2.0, 5.1; obraz: 4:3.
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 11, Popiół i diament. Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju. Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inne, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiący bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije. Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL-u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni"("Polskie, arcypolskie"). Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć nie pozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz tuż powojennej Polski, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat pięćdziesiątych, ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami (niektórzy wywodzili poetykę filmu z ekspresjonizmu) oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora (Zygmunt Kałużyński). Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat czterdziestych. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę. Czyni odpowiednie przygotowania, w czasie których, w czasie których zjawia się w jego pokoju hotelowym Krystyna. Maciek korzysta z okazji, kiedy sekretarza KW, Szczukę, wywołują z urządzonego z okazji zwycięstwa bankietu do Urzędu Bezpieczeństwa. Zabija Szczukę, sam zaś ginie zastrzelony przypadkowo przez patrol polskich żołnierzy, ponieważ nie posłuchał wezwania do zatrzymania się
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 688 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 5)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1972.
Czas projekcji ok. 102 minut.
Dokument towarzyszący: Wesele : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krzysztof Płatek ; rozdz. IV i V oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego.
DVD, Dźwięk: Dolby Digital 5.1, 2.0; obraz: 4:3.
Język filmu polski, napisy polskie.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 5, Wesele. Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę. Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno. Mało tego, Andrzej Wajda stworzył arcydzieło, które - docenione przez m.in. Elię Kazana - weszło już do kanonu europejskiej kinematografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 682 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 5)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1972
Czas projekcji ok. 102 min
Dokument towarzyszący: Wesele : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krzysztof Płatek ; rozdz. IV i V oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Język filmu polski, napisy polskie. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 5, Wesele. Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę. Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno. Mało tego, Andrzej Wajda stworzył arcydzieło, które - docenione przez m.in. Elię Kazana - weszło już do kanonu europejskiej kinematografii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 58 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej