Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(44)
Forma i typ
Filmy i seriale
(31)
Książki
(14)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(43)
wypożyczone
(1)
Placówka
Łódź - Wypożyczalnia
(12)
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(19)
Pabianice - Wypożyczalnia
(3)
Pabianice - Pracownia AV 32
(10)
Autor
Willman Anna
(24)
Królikiewicz Grzegorz (1939-2017)
(9)
Górnicki Jarosław
(7)
Konwicki Tadeusz (1926-2015)
(6)
Mann Roman (1911-1960)
(5)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(5)
Wójcik Jerzy (1930-2019)
(5)
Celińska Stanisława (1947- )
(4)
Fijewski Tadeusz (1911-1978)
(4)
Hańcza Władysław (1905-1977)
(4)
Kamas Jerzy (1938-2015)
(4)
Kozak Bogdan
(4)
Myszorek Tadeusz
(4)
Olbrychski Daniel (1945- )
(4)
Płatek Krzysztof
(4)
Rybkowski Jan (1912-1987)
(4)
Cybulski Zbigniew (1927-1967)
(3)
Górnicki Jarosław (1959- )
(3)
Kawalerowicz Jerzy (1922-2007)
(3)
Kilar Wojciech (1932-2013)
(3)
Kobierska Marta
(3)
Komorowska Maja (1937- )
(3)
Krakowska Emilia
(3)
Krzyżewska Ewa (1939-2003)
(3)
Starski Allan
(3)
Walaciński Adam (1928-2015)
(3)
Antczak Jerzy (1929- )
(2)
Barańska Jadwiga (1937- )
(2)
Bińczycki Jerzy (1937-1998)
(2)
Brylska Barbara (1941- )
(2)
Budzisz-Krzyżanowska Teresa (1942- )
(2)
Bulska Teresa
(2)
Dmochowski Mariusz (1930-1992)
(2)
Dobkowska Maja
(2)
Englert Jan (1943- )
(2)
Figiel Piotr (1940-2011)
(2)
Ford Aleksander (1908-1980)
(2)
Gałuszka Marzena
(2)
Gogolewski Ignacy
(2)
Has Wojciech Jerzy (1925-2000)
(2)
Holoubek Gustaw (1923-2008)
(2)
Jahoda Mieczysław (1924-2009)
(2)
Janowska Alina (1923-2017)
(2)
Kamiński Zbigniew (1947- )
(2)
Karewicz Emil (1923-2020)
(2)
Kazanecki Waldemar (1929-1991)
(2)
Kijowski Maciej (1935-2017)
(2)
Kobiela Bogumił (1931-1969)
(2)
Konieczny Zygmunt (1937- )
(2)
Korzyński Andrzej (1940- )
(2)
Kosiński Ryszard
(2)
Krenz Jan (1926-2000)
(2)
Kurylewicz Andrzej (1932-2007)
(2)
Kłosiński Edward (1943-2008)
(2)
Lipińska Marta (1940- )
(2)
Matałowski Jerzy (1948-2013)
(2)
Matyjaszkiewicz Stefan (1927-1988)
(2)
Mazurkiewicz Wiesława (1926-2021)
(2)
Modrzyńska Urszula (1928-2010)
(2)
Musiał Katarzyna
(2)
Nehrebecka Anna
(2)
Nowicki Marek
(2)
Obłoża Małgorzata
(2)
Ogrodowczyk Michał
(2)
Opaliński Kazimierz (1890-1979)
(2)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(2)
Pawlak Grzegorz
(2)
Piętek Jolanta (1963- )
(2)
Prus Bolesław (1847-1912)
(2)
Ptak Barbara
(2)
Radke Elżbieta
(2)
Radowicz Kazimierz (1931-2018)
(2)
Radwan Stanisław (1939- )
(2)
Samosiuk Zygmunt (1939-1983)
(2)
Seniuk Anna (1942- )
(2)
Serocki Kazimierz (1922-1981)
(2)
Seweryn Andrzej (1946- )1
(2)
Skrzepiński Jerzy
(2)
Sobociński Witold (1929-2018)
(2)
Stachera Krystyna
(2)
Staniszewska Grażyna (1936-2018)
(2)
Starski Allan (1943- )
(2)
Stawiński Jerzy Stefan (1921-2010)
(2)
Szalawski Andrzej (1911-1986)
(2)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(2)
Sławiński Adam
(2)
Tyszkiewicz Beata (1938- )
(2)
Walczewski Marek (1937-2009)
(2)
Wilk Michał
(2)
Własow Renata
(2)
Zachwatowicz-Wajda Krystyna (1930- )
(2)
Zahorska Michelle
(2)
Zahorski Lech (1923-1993)
(2)
Zakrzeński Janusz (1936-2010)
(2)
Zastrzeżyński Wacław (1900-1959)
(2)
Zdort Wiesław (1931-2019)
(2)
Zelnik Jerzy (1945- )
(2)
Ziętek Ewa (1953- )
(2)
Żmijewski Artur (1966- )
(2)
Adamczak Andrzej
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(29)
1990 - 1999
(12)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(9)
1989-2000
(6)
1945-1989
(2)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(44)
Język
polski
(44)
Przynależność kulturowa
Film polski
(27)
Literatura polska
(1)
Temat
Lektura szkolna
(10)
Powieść polska
(6)
Historia
(4)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(4)
Film amerykański
(3)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(3)
Pomoce dydaktyczne
(3)
Reymont, Władysław Stanisław (1867-1925)
(3)
Andrzejewski, Jerzy (1909-1983)
(2)
Dąbrowska, Maria (1889-1965)
(2)
Fellini, Federico (1920-1993)
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(2)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(2)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(2)
Zapolska, Gabriela (1857-1921)
(2)
Żeromski, Stefan (1864-1925)
(2)
Architektura
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Buñuel, Luis (1900-1983)
(1)
Chłopi
(1)
Coppola, Francis Ford (1939- )
(1)
Fauna
(1)
Film animowany
(1)
Film japoński
(1)
Film włoski
(1)
Flora
(1)
Keaton, Buster (1895-1966)
(1)
Kiełbaszczak, Marian (1935-2011)
(1)
Kurosawa, Akira (1910-1998)
(1)
Majewski, Hilary Paweł (1839-1892)
(1)
Michelangelo Antonioni (1912-2007)
(1)
Obyczaje ludowe
(1)
Parki narodowe
(1)
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
(1)
Pielgrzymki do Ziemi Świętej
(1)
Przedsiębiorstwo produkcyjne
(1)
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych (Radom)
(1)
Rezerwaty przyrody
(1)
Targi i wystawy
(1)
Welles, Orson (1915-1985)
(1)
Zinnemann Fred (1907-1997)
(1)
Życie codziennie
(1)
Temat: dzieło
Chłopi
(2)
Krzyżacy
(2)
Lalka
(2)
Ludzie bezdomni
(2)
Nad Niemnem
(2)
Noce i dnie
(2)
Popiół i diament
(2)
Wesele
(2)
Citizen Kane (film)
(1)
Conversation (film)
(1)
Dziady
(1)
Ese oscuro objeto del deseo (film)
(1)
Faraon
(1)
General (film)
(1)
Kagemusha (film)
(1)
Matka Joanna od aniołów
(1)
Moralność pani Dulskiej
(1)
Oto jest głowa zdrajcy (film)
(1)
Panny z Wilka
(1)
Zawód reporter (film)
(1)
Ziemia obiecana
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
1901-
(6)
1945-1989
(5)
1801-
(4)
1801-1900
(3)
1901-1914
(2)
1918-1939
(2)
1945-
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Białowieski Park Narodowy (obszar)
(1)
Izrael
(1)
Lipce Reymontowskie (woj. łódzkie, pow. skierniewicki, gm. Lipce Reymontowskie)
(1)
Palestyna
(1)
Puszcza Białowieska
(1)
Radom (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
Radom (woj. mazowieckie ; okręg)
(1)
Gatunek
Film fabularny
(27)
Film polski
(25)
Adaptacja filmowa
(23)
Film obyczajowy
(12)
Materiały pomocnicze dla szkół
(10)
Materiały pomocnicze
(8)
Dokumenty audiowizualne
(6)
Film historyczny
(6)
Film psychologiczny
(5)
Powieść polska
(5)
Wydawnictwa popularne
(5)
Adaptacje filmowe
(2)
Dramat filmowy
(2)
Dramat polski
(2)
Film amerykański
(2)
Film przyrodniczy
(2)
Film włoski
(2)
Dramat
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film hiszpański
(1)
Film kostiumowy
(1)
Film przyrodniczy polski
(1)
Katalog wystawy
(1)
Komedia
(1)
Komedia polska
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Powieść
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(5)
Kultura i sztuka
(5)
Podróże i turystyka
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Inżynieria i technika
(1)
44 wyniki Filtruj
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 24)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1975.
Dokument towarzyszący: Moralność pani Dulskiej [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61
Na podstawie powieści utworów Gabrieli Zapolskiej "Moralność pani Dulskiej" i innych.
DVD.
Ściezka dźwiękowa w języku polskim.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 24, Moralność pani Dulskiej. "Dulscy" to ekranizacja obyczajowej komedii i wątków zaczerpniętych z innych utworów Gabrieli Zapolskiej, ujętych w forme stylowego wodewilu "retro". Kraków, koniec XIX wieku. Dulska patrzy przez palce na romans swego syna ze służącą Hanką, liczy bowiem na to, że Zbyszek przestanie trwonić pieniądze w nocnych lokalach. Kiedy okaże się, że Hanka spodziewa się dziecka, chce ją odprawić. Wtedy Zbyszek buntując się przeciwko pruderii matki postanawia ożenić się z uwiedzioną dziewczyną. Kuzynka Dulskiej, Juliasiewiczowa, uwodzi Zbyszka i uczy go sztuki pozorów i zakłamania. Dulska zwalnia Hankę, która otrzymuje jednak pokaźne odszkodowanie, co daje jej szansę znalezienia męża
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 731 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 11)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1958
Czas projekcji ok. 97 min
Dokument towarzyszący: Popiół i diament [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Anna Willman, Bogdan Kozak ; oprac. Bogdan Rudnicki]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 11, Popiół i diament. Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju. Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inne, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiący bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije. Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL-u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni"("Polskie, arcypolskie"). Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć nie pozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz tuż powojennej Polski, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat pięćdziesiątych, ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami (niektórzy wywodzili poetykę filmu z ekspresjonizmu) oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora (Zygmunt Kałużyński). Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat czterdziestych. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę. Czyni odpowiednie przygotowania, w czasie których, w czasie których zjawia się w jego pokoju hotelowym Krystyna. Maciek korzysta z okazji, kiedy sekretarza KW, Szczukę, wywołują z urządzonego z okazji zwycięstwa bankietu do Urzędu Bezpieczeństwa. Zabija Szczukę, sam zaś ginie zastrzelony przypadkowo przez patrol polskich żołnierzy, ponieważ nie posłuchał wezwania do zatrzymania się
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 64 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 9)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1975.
Czas projekcji ok. 237 minut.
Dokument towarzyszący: Noce i dnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Teresa Bulska ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Antczaka s. 53
Zawiera: Cz. 1, Bogumił i Barbara ; Cz. 2, Wiatr w oczy
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 9, Noce i dnie. Ekranizacja powieści Marii Dąbrowskiej. Saga rodzinna, dzieje dwóch pokoleń rodziny Niechciców, ukazane na tle przemian społeczeństwa polskiego w latach 1865-1914. Podczas ucieczki z zajętego przez Niemców i płonącego Kalińca (I Wojna Światowa) Barbara wspomina swoje życie. Niespełniona miłość do Józefa Tolibowskiego, małżeństwo z Bogumiłem, człowiekiem pełnym energii, gospodarnym, ale nieobytym towarzysko, trudy budowania wspólnego życia w Serbinowie, dużym majątku, którym mąż administrował, śmierć pierwszego dziecka, narodziny następnych, kłopoty z wychowaniem Tomaszka, opuszczenie męża, romans Bogumiła, sprzedaż Serbinowa, chorobę i śmierć Bogumiła
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 686 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 9)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1975
Czas projekcji ok. 237 min
Dokument towarzyszący: Noce i dnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Teresa Bulska ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Antczaka s. 53
Zawiera: Cz. 1, Bogumił i Barbara ; Cz. 2, Wiatr w oczy
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 9, Noce i dnie. Ekranizacja powieści Marii Dąbrowskiej. Saga rodzinna, dzieje dwóch pokoleń rodziny Niechciców, ukazane na tle przemian społeczeństwa polskiego w latach 1865-1914. Podczas ucieczki z zajętego przez Niemców i płonącego Kalińca (I Wojna Światowa) Barbara wspomina swoje życie. Niespełniona miłość do Józefa Tolibowskiego, małżeństwo z Bogumiłem, człowiekiem pełnym energii, gospodarnym, ale nieobytym towarzysko, trudy budowania wspólnego życia w Serbinowie, dużym majątku, którym mąż administrował, śmierć pierwszego dziecka, narodziny następnych, kłopoty z wychowaniem Tomaszka, opuszczenie męża, romans Bogumiła, sprzedaż Serbinowa, chorobę i śmierć Bogumiła
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 62 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 23)
Tyt. z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1975.
Czas projekcji ok. 92 min.
Dokument towarzyszący: Ludzie bezdomni [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krystyna Stachera ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Wybrana filmogr. W. Haupego s. 57.
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 23, Ludzie bezdomni. Po studiach w Paryżu Tomasz Judym wraca do Warszawy z dyplomem doktora medycyny. Zdolny, energiczny, a przy tym przystojny, ma wszelkie szansę, by założyć w Warszawie prosperujący, gabinet lekarski, leczyć bogatych, zrobić karierę. Z ciekawością witany w salonach, popierany przez bogate pacjentki, Judym szybko zraża do siebie mieszczańskie otoczenie odważnymi poglądami społecznymi. Jest lekarzem z powołania pragnącym przede wszystkim usunąć społeczne źródła chorób - nędzę zrodzoną z niesprawiedliwości społecznej. Środowisko odrzuca jego program, więc Judym opuszcza Warszawę i przyjmuje propozycję pracy w Cisach, popularnym kurorcie. Znów otwiera się szansa beztroskiej egzystencji: wśród bogatych kuracjuszek leczących swe prawdziwe i urojone dolegliwości. Judym nie ulega pokusie; wierny swemu posłannictwu organizuje leczenie chłopów żyjących w nędzy i ciemnocie. W Cisach przebywa Joanna Podborska, znajoma Judyma z Paryża, wychowawczyni w domu hrabiny Niewadzkiej. Między Judymem i Joasią rodzi się uczucie. Dziewczyna zarażona społecznikowską pasją Judyma, zakłada szkółkę dla chłopskich dzieci, opiekuje się chorymi w prowizorycznym szpitalu. Postawa Judyma powoduje coraz ostrzejsze konflikty między nim a zarządem uzdrowiska, pasożytującym na okolicznej nędzy. Po gwałtownej scysji z dyrektorem Węglichowskim i z administratorem Krzywosądem, Judym opuszcza Cisy. Inżynier Korzecki, dziwak i neurastenik, ale zarazem patriota i społecznik, namawia Judyma do podjęcia pracy na Śląsku. Doktor zniechęcony porażką w Cisach, powstrzymuje się od społecznych inicjatyw, ale widząc nędzę i wyzysk górników i konfrontując ją z luksusem pałaców i cynizmem przemysłowców - coraz energiczniej zaczyna zabiegać o stworzenie przynajmniej elementarnych warunków opieki lekarskiej dla robotników. Tragiczny wypadek w kopalni pomaga mu osiągnąć pewien postęp. Nawet samobójcza śmierć inżyniera Korzeckiego, nie załamuje Judyma. Kiedy na Śląsku zjawia się Joasia, doktor dokonuje bolesnego wyboru. Odrzuca jej uczucie, wyrzeka się własnego szczęścia, w imię wyższych racji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 76 [Informacja] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 2)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1965.
Czas projekcji ok. 145 minut.
Dokument towarzyszący: Faraon : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; rozdz. III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm. Filmogr. J. Kawalerowicza s. 53
Na podstawie powieści Bolesława Prusa.
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 16:9.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 2, Faraon. Jeden z największych polskich filmów historycznych. Ramzes XIII, bohater powieści Bolesława Prusa "Faraon", która posłużyła za osnowę filmu, wstępując na tron, postanawia zmienić nieludzki system władzy w Egipcie. Okazuje się jednak, iż - nawet jako najwyższy przywódca - ma zbyt mało do powiedzenia. Krajem w rzeczywistości rządzi kasta kapłanów - świetnie wykształconych i zorganizowanych. Każdy kolejny faraon jest tylko pionkiem w ich rękach. Również Ramzes w starciu z nimi nie ma najmniejszych szans, pozostaje jednak wierny swoim marzeniom. Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne. Dramat władzy w "Faraonie" jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemu władzy. Historia Ramzesa XII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 679 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Matka Joanna od aniołów [Film] / reżyseria Jerzy Kawalerowicz; scenariusz Tadeusz Konwicki, Jarzy Kawalerowicz; zdjęcia Jerzy Wójcik; muzyka Adam Walaciński. - Warszawa : Studio Filmowe KADR i KPD, 2011. - 1 dysk optyczny (DVD) (105 min) : dźwiękowy, czarno-biały ; 12 cm + książka : 88, [2] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm.
(Mistrzowie Polskiego Kina ; 7)
Rok produkcji 1960.
Rekonstrukcja cyfrowa.
Tytuł z ekranu tytułowego
DVD ; obraz 4:3.
Język polski.
W niewielkim klasztorze na Smoleńszczyźnie złe duchy opętały zakonnice; ofiarą diabła stał się również proboszcz, który zostaje spalony na stosie. Ponieważ diecezjalni egzorcyści nie mogą uwolnić zakonnic spod wpływów szatana, do klasztoru przybywa specjalizujący się w egzorcyzmach jezuita Józef Suryn. Misję rozpoczyna, modląc się po łacinie w izbie gospody i wiesza na ścianie dyscyplinkę. W sali jadalnej gospody Suryn napotyka szlachcica Wincentego Wołodkowicza, który lekko drwi z ascetycznych rytuałów nowo przybyłego księdza. Odbywszy rozmowę z nowym proboszczem parafii, Suryn spotyka się z matką przełożoną klasztoru, Joanną od Aniołów. Ta z dumą mówi o swoim opętaniu i oświadcza, że w jej ciele kryje się osiem demonów. Jedyna zakonnica wolna od wpływów szatana, Małgorzata od Krzyża, zawdzięcza spokój duszy częstym kontaktom ze światem na zewnątrz bram klasztornych. Gdy nadchodzi dzień egzorcyzmów, dominikanie skrapiają siostry klasztorne wodą święconą. O ile większość z nich ucieka, na matce Joannie egzorcyzmy nie robią wrażenia. Suryn decyduje się odizolować ją od otoczenia, próbując ją egzorcyzmować na strychu klasztornym. Matka Joanna wyjawia Surynowi, że jest tylko zwykłą zakonnicą z prowincjonalnego klasztoru, której ojciec pochodził z zubożałego rodu szlacheckiego. Przełożona pyta Suryna: „A jeżeli mnie szatan opuści, a ciebie opęta?”. Jezuita próbuje zasięgnąć opinii miejscowego rabina. Ten sugeruje, że opętanie nie polega na obecności demonów, lecz wynika z ludzkiej samotności. Znacznie później, w trakcie jednego z kolejnych spotkań matka Joanna twierdzi, że jest dumna z obecności demonów w jej ciele. Zarzuca przy tym Surynowi, że ten chce ją pozbawić tego daru. Wraz z upływem czasu okazuje się, że demony opuściły matkę Joannę, ale przeniknęły zarazem do ciała księdza Suryna oraz siostry Małgorzaty, która przebrała się w świeckie suknie i baluje w karczmie ze szlachcicem Chrząszczewskim. Zrezygnowany jezuita prosi demona, żeby nawiedził jego duszę, po czym morduje dwóch chłopów z użyciem siekiery. Siostrę Małgorzatę również spotyka zły los: Chrząszczewski po wspólnej nocy porzuca zakonnicę. [Wikipedia]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1937 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 2)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1965
Czas projekcji ok. 145 min
Dokument towarzyszący: Faraon : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; rozdz. III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm. Filmogr. J. Kawalerowicza s. 53
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 2, Faraon. Jeden z największych polskich filmów historycznych. Ramzes XIII, bohater powieści Bolesława Prusa "Faraon", która posłużyła za osnowę filmu, wstępując na tron, postanawia zmienić nieludzki system władzy w Egipcie. Okazuje się jednak, iż - nawet jako najwyższy przywódca - ma zbyt mało do powiedzenia. Krajem w rzeczywistości rządzi kasta kapłanów - świetnie wykształconych i zorganizowanych. Każdy kolejny faraon jest tylko pionkiem w ich rękach. Również Ramzes w starciu z nimi nie ma najmniejszych szans, pozostaje jednak wierny swoim marzeniom. Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne. Dramat władzy w "Faraonie" jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemu władzy. Historia Ramzesa XII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 55 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 17)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1968
Czas projekcji ok. 152 min
Dokument towarzyszący: Lalka [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Marzena Gałuszka, biografia Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. Wojciecha Jerzego Hasa s. 69
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 17, Lalka. Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego, daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim. Premiera "Lalki" w 1968 r. była wielkim wydarzeniem artystycznym. Zrealizowane z dużym rozmachem, ogromną dbałością o szczegóły, choć z konieczności okrojone o kilka wątków, dzieło Hasa nie jest jednak romansem salonowym, jak by można wnosić z krótkiego streszczenia i jak oczekiwała tego, być może, część widzów. Jest przede wszystkim historią kariery człowieka, który wydobywa się z dołów społecznych i który, blisko kresu swej wspinaczki, napotyka przeszkodę nie do pokonania - bariery konwenansu, snobizmu i przesądów. Ale podczas gdy u Prusa główny akcent pada na dramat nieprzeciętnie utalentowanej, ambitnej jednostki walczącej o realizację własnej osobowości, talentów i potencjalnych możliwości, to w filmie Hasa Wokulski, mimo podkreślonych atrybutów siły i energii, jawi się przede wszystkim jako romantyczny marzyciel goniący za chimerami. Izabela jest właśnie jedną z takich chimer. Ta nie spełniona miłość stanie się dla Wokulskiego tylko katalizatorem konfliktu, który istniał już wcześniej i który prawdopodobnie istniałby nadal, nawet po wejściu bohatera na niedosiężne salony: konfliktu Wokulskiego ze światem, ze swoim stanem społecznym, powołaniem, temperamentem, sytuacją historyczną kraju. Pogłębi też jego już wcześniej silne poczucie wyobcowania. "Lalka", piękna, chwilami bardzo malarska, oddaje wiernie klimat epoki, jej rodzajowość, typy ludzkie, specyficzny koloryt i wdzięk. Duża w tym zasługa Hasowskiej fascynacji kulturą secesyjną, "staroświeckością" fin de siecle'u
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 70 [Informacja] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 12)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1973.
Czas projekcji ok. 166 minut.
Dokument towarzyszący: Chłopi [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Bogdan Kozak ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61
Zawiera: Cz. 1, Boryna (ok. 87 min) ; Cz. 2, Jagna (ok. 79 min)
DVD, Dźwięk: Dolby Digital.
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 12, Chłopi. Adaptacja powieści Władysława Stanisława Reymonta, za którą autor otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Świat oparty na epopei "Chłopi", zamyka się w granicach jednej wsi, a dramaturgia zdarzeń wpisana jest w rytm zmieniających się pór roku, rytm prac polowych i wiejskich rytuałów. Na fabułę "Chłopów" składają się trzy główne ciągi zdarzeń i problemów, które przeplatają się ze sobą, uzupełniają się i budują pełny obraz wsi polskiej końca XIX wieku. To zapis obyczajów i mentalności odchodzącej społeczności wiejskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 689 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 12)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1973
Czas projekcji ok. 166 min
Dokument towarzyszący: Chłopi [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Bogdan Kozak ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61
Zawiera: Cz. 1, Boryna (ok. 87 min) ; Cz. 2, Jagna (ok. 79 min)
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 12, Chłopi. Adaptacja powieści Władysława Stanisława Reymonta, za którą autor otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Świat oparty na epopei "Chłopi", zamyka się w granicach jednej wsi, a dramaturgia zdarzeń wpisana jest w rytm zmieniających się pór roku, rytm prac polowych i wiejskich rytuałów. Na fabułę "Chłopów" składają się trzy główne ciągi zdarzeń i problemów, które przeplatają się ze sobą, uzupełniają się i budują pełny obraz wsi polskiej końca XIX wieku. To zapis obyczajów i mentalności odchodzącej społeczności wiejskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 65 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 18)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1960
Czas projekcji ok. 164 min
Dokument towarzyszący: Krzyżacy [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm. Filmogr. A. Forda s. 61
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 18, Krzyżacy. Prapremiera "Krzyżaków" odbyła się 15 lipca 1960 (jednak niektóre źródła podają inną datę: 22 lipca), dokładnie w 550. rocznicę bitwy grunwaldzkiej. Dotrzymanie tego terminu miało wymowę niemal symboliczną. O tym, jak bardzo starano się go nie przekroczyć, świadczy fakt, że od powzięcia pomysłu o ekranizacji sienkiewiczowskiej powieści do uroczystej premiery upłynęło zaledwie półtora roku. Poprzedziła ją bardzo szeroko zakrojona kampania reklamowa, dyskusje w radiu i w telewizji. Dziesiątki konsultantów dopasowywały literacki obraz wydarzeń i postaci do ówczesnego stanu badań historycznych nad tą epoką. Korekcie poddano przede wszystkim powieściowy wizerunek króla Władysława Jagiełły, niezbyt przychylnie ukazanego na kartach książki. Na jego filmowej rehabilitacji zyskała poetyka filmu, opiewającego królewską mądrość i odwagę. Obszerny materiał literacki wymagał - z konieczności - selekcji, ograniczenia się do kilku wybranych wątków. Na pierwszy plan wysunięto losy Juranda ze Spychowa, zdradziecko atakowanego przez Krzyżaków ze Szczytna, którym przewodzi okrutny komtur Zygfryd de Lowe. Równolegle poprowadzono wątek romansowy między Zbyszkiem, Danuśką i Jagienką. Punkt kulminacyjny stanowi finałowa bitwa pod Grunwaldem. Po premierze filmu opinie recenzentów były podzielone. Jedni widzieli w tym obrazie zrealizowanym w nowatorskiej jak na tamte czasy technice panoramicznej ogromny sukces polskiej kinematografii, inni - i ci byli w większości - wytykali brak szerszego spojrzenia na zderzenie nie tylko dwóch sił politycznych, ale także dwóch kultur, dwóch cywilizacji. Nie bacząc na zdanie krytyków, publiczność tłumnie ciągnęła do kin. Początek XV wieku. Na granicy polsko-krzyżackiej Polacy nękani są przez żądnych nowych podbojów Krzyżaków. Podczas jednego z napadów Jurand, niezłomny rycerz i komtur ze Spychowa, ratuje kupców polskich pobitych i okradzionych przez rycerzy zakonnych. W akcie zemsty Zakon pali Spychów i morduje żonę Juranda. Maćko z Bogdańca wraz ze swym bratankiem Zbyszkiem wracają z Litwy. W karczmie w Tyńcu spotykają dwór księżnej Anny Danuty. Wśród dwórek znajduje się piękna Danusia Jurandówna. Zbyszko zauroczony urodą i śpiewem dziewczyny ślubuje jej wierność jako damie serca. Obiecuje ofiarować wybrance pawie czuby, jakie nosił Krzyżak, który zabił jej matkę. W drodze do Krakowa młody rycerz nierozważnie atakuje napotkanego Krzyżaka, który okazuje się posłem. Mimo zabiegów stryja i księżnej Zbyszko zostaje skazany na karę śmierci. Dumny poseł Kuno Lichtenstein nie chce przebaczyć młodemu rycerzowi zniewagi. Maćko wyrusza nawet prosić o łaskę wielkiego mistrza, ale w drodze do Malborka zostaje ciężko ranny. Skazańca ratuje ostatecznie Danuśka, która zgodnie ze starym ludowym zwyczajem narzuca mu na głowę białą chustę na znak, że należy on do niej. Do Krakowa docierają wieści o niepokojach na Żmudzi. Krzyżacy skarżą się przed księciem Januszem Mazowieckim na Juranda. Nie uzyskawszy łaski księcia, posłowie planują porwanie Danusi. Sprzeciwia się temu de Lorche. Zostaje więc pchnięty nożem i porzucony na drodze. Zbyszko wiezie umierającego Maćka do Bogdańca. Tam poznaje Jagienkę, urodziwą sąsiadkę, córkę Zycha ze Zgorzelic, której młody rycerz bardzo się podoba. Pomaga mu ona zdobyć niedźwiedzie sadło, które okazuje się zbawiennym lekiem dla chorego stryja. Księżna Anna Danuta otrzymuje fałszywy list do Juranda z prośbą o przybycie Danusi do umierającego ojca. Podstawieni wysłannicy Krzyżaków porywają Jurandównę. Powracający na dwór mazowiecki Zbyszko ratuje Juranda i jego ludzi, zasypanych podczas zamieci w drodze do Ciechanowa. Na dworze księcia nie ma jednak Danusi. Wszyscy zdają sobie sprawę, że została porwana. Jurand i Zbyszko są gotowi wyruszyć na poszukiwanie dziewczyny. W Spychowie zastają wysłanników krzyżackich, którzy przedstawiają warunki uwolnienia Danusi, rzekomo odbitej zbójom. Jurand sam jedzie w tajemnicy do Szczytna. Upokorzony przez Krzyżaków wszczyna walkę, podczas której zabija wielu zakonników, między innymi brata Gotfryda. Brat Rotgier udaje się do księcia Mazowieckiego z wyjaśnieniami i prośbą o zadośćuczynienie za krzywdy, jakie wyrządził Zakonowi Jurand. Krzyżacy żądają Spychowa. Na zuchwałe słowa Rotgiera odpowiada Zbyszko, który staje z Krzyżakiem do pojedynku. Brat Rotgier ginie. Jego śmierć jest ogromnym ciosem dla Zygfryda de Lowe, który z zemsty nakazuje okaleczyć uwięzionego Juranda; odciętą prawą dłoń wkłada do trumny Rotgiera, którego nazywa "synkiem". Zapowiada też, że Zbyszko nie zobaczy więcej Danusi. Młody rycerz z Bogdańca prosi króla o pozwolenie na zemstę na Krzyżakach. Ich niegodziwości potwierdza uratowany de Lorche. Wśród dwórek księżnej Anny Danuty Zbyszko spotyka Jagienkę i jej ojca Zycha. Uroda panny budzi powszechny podziw wśród rycerzy. Krzyżacy zagarnęli statki ze zbożem, które Polska posłała na Litwę. Oskarżają Polaków o wspomaganie zbuntowanych Żmudzinów. Król rozważa konieczność wojny z Zakonem. Najpierw chce jednak posłać poselstwo na rozmowy. Wśród wysłanników znajduje się Zbyszko, który ma nadzieję dowiedzieć się czegoś o Danuśce. Opieka nad Spychowem zostaje powierzona Maćkowi. W Malborku rycerstwo polskie ogląda więzienia w podziemiach zamku, uczestniczy w wystawnych ucztach. Podczas rozmów na temat gwałtów na Żmudzi Krzyżacy powołują się na przywileje cesarskie. Wymianę zdań, miejscami dość agresywną, łagodzi mistrz Konrad von Jungingen.. Do niego też Zbyszko i de Lorche skarżą się na porwanie Danusi. Wielki mistrz obiecuje glejt do Szczytna i pomoc w odzyskaniu Jurandówny. Umierający Konrad, świadomy krzyżackich błędów, jest niechętny wojnie, każe zwrócić Polsce statki. Sanderus przynosi wieści ze Szczytna, że jest tam Danusia. Nowy mistrz Ulryk von Jungingen nie realizuje zobowiązań brata i prze do wojny. Zbyszko wyrusza na poszukiwanie ukochanej. Maćko i Jagienka, spiesząc mu z pomocą, spotykają na drodze okaleczonego Juranda. Trwają potyczki przygraniczne między Polakami a Krzyżakami. Do Zbyszka pod Nowym Kownem dociera Maćko. Planują atak na posiłki krzyżackie. W czasie walki spotykają de Lorche i Sanderusa, którzy dzielą się wiadomościami na temat miejsca pobytu Danusi i pocztu Zygfryda de Lowe. Dzięki temu Zbyszko i Maćko odnajdują Jurandównę, która jednak nie rozpoznaje wybawców - jest chora. Zygfryda de Lowe oddają pod osąd Juranda, ten rozcina węzy i puszcza wolno oprawcę córki. Po przekroczeniu granicy polsko-krzyżackiej Krzyżak wiesza się na przydrożnym drzewie. Zbyszko wiezie chorą Danuśkę do Spychowa, ale dziewczyna w drodze umiera. Podczas gdy Jurand opłakuje śmierć córki, połowie przynoszą wezwanie do wojny. W namiotach pod Grunwaldem trwają narady nad strategią walki. Krzyżacy są pewni zwycięstwa nad wojskami polsko-litewskimi. Jagiełło planuje i działa niezwykle rozważnie i spokojnie. Nie spieszy się z wyjściem na pole, co prowokuje przeciwników do wysłania heroldów. Mają oni zmobilizować Polaków do walki, proponując ustąpienie miejsca w polu i wręczając dwa nagie miecze dla dodania męstwa polskim rycerzom. Król udaje się na mszę. Rozpoczyna się bitwa. Najpierw uderza lekka jazda litewska, która demaskuje pułapki przygotowane przez Krzyżaków. Z "Bogurodzicą" na ustach rusza do boju ciężkozbrojne rycerstwo polskie. Jagiełło kieruje walką ze wzgórza. Zbyszko ratuje zagrożoną chorągiew. Do walki włącza się Ulryk von Jungingen. Uderzenie piechoty wzmacnia słabnące polskie oddziały. Wielki mistrz Zakonu ginie. Maćko wzywa na pojedynek Kunona Lichtensteina, przez którego Zbyszko omal nie stracił życia. Zwycięża rycerz z Bogdańca. Bitwa dobiega końca. Na pobojowisku trwają modły za poległych. Do stóp Jagiełły rycerze składają zdobyte chorągwie krzyżackie i zwłoki wielkiego mistrza Ulryka von Jungingena. Zbyszko i Maćko wracają do rodzinnych stron. Czeka na nich uśmiechnięta Jagienka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 71 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 254029 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 11)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1958.
Czas projekcji ok. 97 minut.
Dokument towarzyszący: Popiół i diament [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Anna Willman, Bogdan Kozak ; oprac. Bogdan Rudnicki]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Dźwięk: Dolby Digital 2.0, 5.1; obraz: 4:3.
Język filmu polski.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 11, Popiół i diament. Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju. Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inne, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiący bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije. Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL-u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni"("Polskie, arcypolskie"). Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć nie pozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz tuż powojennej Polski, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat pięćdziesiątych, ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami (niektórzy wywodzili poetykę filmu z ekspresjonizmu) oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora (Zygmunt Kałużyński). Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat czterdziestych. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę. Czyni odpowiednie przygotowania, w czasie których, w czasie których zjawia się w jego pokoju hotelowym Krystyna. Maciek korzysta z okazji, kiedy sekretarza KW, Szczukę, wywołują z urządzonego z okazji zwycięstwa bankietu do Urzędu Bezpieczeństwa. Zabija Szczukę, sam zaś ginie zastrzelony przypadkowo przez patrol polskich żołnierzy, ponieważ nie posłuchał wezwania do zatrzymania się
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 688 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 5)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1972.
Czas projekcji ok. 102 minut.
Dokument towarzyszący: Wesele : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krzysztof Płatek ; rozdz. IV i V oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego.
DVD, Dźwięk: Dolby Digital 5.1, 2.0; obraz: 4:3.
Język filmu polski, napisy polskie.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 5, Wesele. Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę. Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno. Mało tego, Andrzej Wajda stworzył arcydzieło, które - docenione przez m.in. Elię Kazana - weszło już do kanonu europejskiej kinematografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 682 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 5)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1972
Czas projekcji ok. 102 min
Dokument towarzyszący: Wesele : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krzysztof Płatek ; rozdz. IV i V oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Język filmu polski, napisy polskie. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 5, Wesele. Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę. Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno. Mało tego, Andrzej Wajda stworzył arcydzieło, które - docenione przez m.in. Elię Kazana - weszło już do kanonu europejskiej kinematografii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 58 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 24)
Tyt. z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1975.
Czas projekcji ok. 83 min.
Dokument towarzyszący: Moralność pani Dulskiej [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. J. Rybkowskiego s. 61.
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 24, Moralność pani Dulskiej. "Dulscy" to ekranizacja obyczajowej komedii i wątków zaczerpniętych z innych utworów Gabrieli Zapolskiej, ujętych w forme stylowego wodewilu "retro". Kraków, koniec XIX wieku. Dulska patrzy przez palce na romans swego syna ze służącą Hanką, liczy bowiem na to, że Zbyszek przestanie trwonić pieniądze w nocnych lokalach. Kiedy okaże się, że Hanka spodziewa się dziecka, chce ją odprawić. Wtedy Zbyszek buntując się przeciwko pruderii matki postanawia ożenić się z uwiedzioną dziewczyną. Kuzynka Dulskiej, Juliasiewiczowa, uwodzi Zbyszka i uczy go sztuki pozorów i zakłamania. Dulska zwalnia Hankę, która otrzymuje jednak pokaźne odszkodowanie, co daje jej szansę znalezienia męża
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 77 [Informacja] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1991 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 192 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 334524 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej