Matyjaszkiewicz Stefan (1927-1988)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(7)
Forma i typ
Filmy i seriale
(7)
Dostępność
dostępne
(6)
nieokreślona
(1)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(6)
Pabianice - Pracownia AV 32
(1)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Matyjaszkiewicz Stefan (1927-1988)
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(284)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Żaba-Żabińska Wiesława
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(195)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Pilch Magdalena (1974- )
(145)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(127)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(117)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Niedźwiadek Agnieszka
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Horwath Ewa
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(102)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Kidacka Elżbieta
(100)
Gałązka Kinga
(99)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(6)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Przynależność kulturowa
Film polski
(6)
Temat
Film polski
(2)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(2)
Astronomowie
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film fabularny
(1)
Film grozy
(1)
Kopernik, Mikołaj (1473-1543)
(1)
Lektura szkolna
(1)
Powieść polska
(1)
Reżyserzy
(1)
Temat: dzieło
Lalka
(2)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
Gatunek
Film fabularny
(6)
Film polski
(4)
Adaptacja filmowa
(2)
Dokumenty audiowizualne
(2)
Film obyczajowy
(2)
Dramat filmowy
(1)
Film animowany
(1)
Film biograficzny
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film historyczny
(1)
Komedia
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Powieść polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Fizyka i astronomia
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
7 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
Tytuł z ekranu tytułowego.
Oryginalny film wyprodukowano w 1957 roku.
DVD jednostronna dwuwarstwowa. Dolby Digital 5.1, 2.0. Format obrazu 4:3.
Ścieżka dźwiękowa w jęz. polskim. Napisy polskie (dla niesłyszących), angielskie, francuskie, niemieckie, rosyjskie.
Udany debiut reżyserski Tadeusza Chmielewskiego krytycy przyjęli bardzo pozytywnie, wróżąc autorowi wspaniałą przyszłość. I nie pomylili się - Tadeusz Chmielewski zrealizował później jeszcze kilka niezwykle popularnych komedii: Gdzie jest generał?, Jak rozpętałem drugą wojnę światową, Nie lubię poniedziałku, Wiosna panie sierżancie. Ewa chce spać to także pierwszy film siedemnastoletniej Barbary Kwiatkowskiej. Surrealistyczny humor filmu budują doskonałe dialogi autorstwa Jeremiego Przybory. (https://pl.wikipedia.org)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 2836 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 17)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1968.
Dokument towarzyszący: Lalka [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Marzena Gałuszka, biografia Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. Wojciecha Jerzego Hasa s. 69
Na podstawie powieści Bolesława Prusa.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 17, Lalka. Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego, daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim. Premiera "Lalki" w 1968 r. była wielkim wydarzeniem artystycznym. Zrealizowane z dużym rozmachem, ogromną dbałością o szczegóły, choć z konieczności okrojone o kilka wątków, dzieło Hasa nie jest jednak romansem salonowym, jak by można wnosić z krótkiego streszczenia i jak oczekiwała tego, być może, część widzów. Jest przede wszystkim historią kariery człowieka, który wydobywa się z dołów społecznych i który, blisko kresu swej wspinaczki, napotyka przeszkodę nie do pokonania - bariery konwenansu, snobizmu i przesądów. Ale podczas gdy u Prusa główny akcent pada na dramat nieprzeciętnie utalentowanej, ambitnej jednostki walczącej o realizację własnej osobowości, talentów i potencjalnych możliwości, to w filmie Hasa Wokulski, mimo podkreślonych atrybutów siły i energii, jawi się przede wszystkim jako romantyczny marzyciel goniący za chimerami. Izabela jest właśnie jedną z takich chimer. Ta nie spełniona miłość stanie się dla Wokulskiego tylko katalizatorem konfliktu, który istniał już wcześniej i który prawdopodobnie istniałby nadal, nawet po wejściu bohatera na niedosiężne salony: konfliktu Wokulskiego ze światem, ze swoim stanem społecznym, powołaniem, temperamentem, sytuacją historyczną kraju. Pogłębi też jego już wcześniej silne poczucie wyobcowania. "Lalka", piękna, chwilami bardzo malarska, oddaje wiernie klimat epoki, jej rodzajowość, typy ludzkie, specyficzny koloryt i wdzięk. Duża w tym zasługa Hasowskiej fascynacji kulturą secesyjną, "staroświeckością" fin de siecle'u
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 724 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Polska Szkoła Dokumentu / red. serii i wybór filmów Tadeusz Sobolewski)
Tyt. z ekranu tytułowego
Czas projekcji ok. 123 min
Rok prod. 1955-1958
Dokument towarzyszący: Czarna seria / [wstęp i opisy filmów Mikołaj Jazdon ; tł. napisów ang. Joanna Jędrzejak, fr. Anna Walas, ros. Michał Bajorek, niem. Marcin Zastrożny, Magdalena Jatowska]. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, [2007]. [60] s. : fot.. ; 18 cm. Równolegle tekst pol. i tłumaczenia ang.
Zawiera: Zawiera: 1. Czy jesteś wśród nich ? / reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski ; zdj. Bogdan Chamczyk (1954 r., 8 min). 2. Lubelska starówka / reż. Bohdan Kosiński ; zdj. Leszek Krzyżański (1956 r., 5 min). 3. Miasto na wyspach / reż. Jan Dmowski, Bohdan Kosiński ; zdj. Antoni Staśkiewicz (1958 r., 9 min). 4. Z powiśla / reż. Kazimierz Karabasz ; zdj. Stanisław Niedbalski (1958 r., 10 min). 5. Wielki wiec / prod. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (1956 r., 9 min). 6. VIII plenum / prod. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (1956 r., 3 min). 7. Sopot 1957 / scen. i reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski ; zdj. Antoni Staśkiewicz (1957 r., 16 min). 8. Rozmowy Jazzowe / scen. i reż. Andrzej Brzozowski ; zdj. Stefan Matyjaszkiewicz (1957 r., 13 min). 9. Rozbijemy zabawę / scen. i reż. Roman Polański ; zdj. Marek Nowicki, Andrzej Galiński ; muz. Krzysztof Komeda-Trzciński (1957 r., 8 min). 10. STS 58 / reż. Agnieszka Osiecka ; zdj. Daniel Szczechura (1959 r., 9 min). 11. Dzień bez słońca / scen. i reż. Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki ; zdj. Stanisław Niedbalski ; muz. Zbigniew Jeżewski (1959 r., 19 min). 12. Wyspa wielkiej nadziei / reż. Bohdan Poręba ; scen. Bohdan Poręba, Krystyna Gryczełowska ; zdj. Wacław Florkowski (1957 r., 14 min)
Język filmu polski, napisy angielskie, francuskie, rosyjskie, niemieckie. Bezpośredni dostęp do filmów
Przełom października 1956 roku oznaczał w Polsce koniec komunistycznego totalitaryzmu w jego najstraszliwszej formie. Zaczęły pękać i topnieć lody stalinowskiej zimy skuwające życie w kraju. Zelżały opresje, do władzy doszła witana z nadzieją ľ ekipa Władysława Gomułki, z więzień zaczęli wychodzić więźniowie polityczni, uwolniono prymasa Stefana Wyszyńskiego, wznowiono wydawanie Tygodnika Powszechnego, reaktywowano ZHP, a marszałek Rokossowski wraz z innymi radzieckimi oficerami z Ludowego Wojska Polskiego wyjechał do Moskwy. Mocno stopniała zapora lodowa cenzury. Prasa i radio zaczęły przedstawiać taki obraz świata, który oddalał się od propagandowej fikcji i przybliżał do rzeczywistości. Na półkach pojawiały się książki dotąd niedostępne ľ tłumaczenia z literatury światowej i utwory współczesnych polskich autorów. Socrealizm w wersji äwczesne lata pięćdziesiąteö odchodził do historii. W tle było słychać jazz, na ekranach kin pojawiły się zachodnie filmy fabularne i polskie dokumenty, jakich przedtem nie oglądano ľ zaskakujące swym realizmem krótkometrażowe reportaże, które odsłaniały mroczne zakamarki rzeczywistości, niedostępne dotąd kamerom. Nazwano te filmy äczarną seriąö. Tworzyli je w przeważającej większości młodzi absolwenci szkół filmowych: moskiewskiego WGiKu ľ Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Jerzy Ziarnik i łódzkiej PWSF ľ Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki, Bohdan Kosiński, Włodzimierz Borowik, którzy wkrótce stali się czołówką dokumentalistów w warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Zafascynowani włoskim neorealizmem i zbrzydzeni fałszem socrealistycznego kina śmiało wykorzystali szansę, jaką przed nimi otworzyła październikowa odwilż. Tematem swoich filmów uczynili zjawiska negatywne i powszechne, lecz do niedawna niecenzuralne, jak chuligaństwo, prostytucja i alkoholizm. Ich kamery zaglądały poza fasady odbudowanych gmachów, eksponowanych w filmach propagandowych, by pokazać, że ludzie wciąż mieszkają w na wpół zrujnowanych domach, jakby wojna dopiero co się skończyła. äCzarne filmyö ľ jak nazwał je na łamach Po prostu Aleksander Jackiewicz ľ opisywały äświat nie przedstawionyö bez odcieni, wyraźną kreską oddzielając dobre od złego, przedstawiając dowody na słuszność stawianych diagnoz. Ważniejszy od reżyserskiej finezji i pogłębionego opisu okazał się jednak sam akt odważnego i pełnego entuzjazmu odkłamywania filmowego wizerunku rzeczywistości. Nie znaczy to jednak, że twórcy tych filmów nie próbowali szukać nowych rozwiązań ľ na miarę swoich umiejętności i dostępnych możliwości technicznych. (Mikołaj Jazdon, fragment tekstu książeczki towarzyszącej płytom DVD)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1086/2 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Propaganda Kina Polskiego ; 229)
Tyt. z ekranu tytułowego
Produkcja: Zespół Filmowy "TOR", 1970
Czas projekcji 95 min.
Lokis to opowieść o niesamowitych wydarzeniach w pałacu tajemniczego hrabiego, utrzymana w konwencji filmu grozy. Pastor Wittembach - lingwista i etnograf - wyrusza na Litwę i Żmudź w poszukiwaniu śladów starego piśmiennictwa sakralnego. Trafia do pałacu hrabiego Michała Szemiota, w którym poznaje mroczne tajemnice rodziny. Stylowy film Janusza Majewskiego, autora m. in. adaptacji klasycznych nowel grozy ("Awatar", "Błękitny pokój"), delikatnie stopniujący napięcie. Świetna rola Małgorzaty Braunek. (Opis dystrybutora)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1220 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. W 928 [Pracownia Audiowizualna]
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 17)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1968
Czas projekcji ok. 152 min
Dokument towarzyszący: Lalka [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Marzena Gałuszka, biografia Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. Wojciecha Jerzego Hasa s. 69
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 17, Lalka. Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego, daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim. Premiera "Lalki" w 1968 r. była wielkim wydarzeniem artystycznym. Zrealizowane z dużym rozmachem, ogromną dbałością o szczegóły, choć z konieczności okrojone o kilka wątków, dzieło Hasa nie jest jednak romansem salonowym, jak by można wnosić z krótkiego streszczenia i jak oczekiwała tego, być może, część widzów. Jest przede wszystkim historią kariery człowieka, który wydobywa się z dołów społecznych i który, blisko kresu swej wspinaczki, napotyka przeszkodę nie do pokonania - bariery konwenansu, snobizmu i przesądów. Ale podczas gdy u Prusa główny akcent pada na dramat nieprzeciętnie utalentowanej, ambitnej jednostki walczącej o realizację własnej osobowości, talentów i potencjalnych możliwości, to w filmie Hasa Wokulski, mimo podkreślonych atrybutów siły i energii, jawi się przede wszystkim jako romantyczny marzyciel goniący za chimerami. Izabela jest właśnie jedną z takich chimer. Ta nie spełniona miłość stanie się dla Wokulskiego tylko katalizatorem konfliktu, który istniał już wcześniej i który prawdopodobnie istniałby nadal, nawet po wejściu bohatera na niedosiężne salony: konfliktu Wokulskiego ze światem, ze swoim stanem społecznym, powołaniem, temperamentem, sytuacją historyczną kraju. Pogłębi też jego już wcześniej silne poczucie wyobcowania. "Lalka", piękna, chwilami bardzo malarska, oddaje wiernie klimat epoki, jej rodzajowość, typy ludzkie, specyficzny koloryt i wdzięk. Duża w tym zasługa Hasowskiej fascynacji kulturą secesyjną, "staroświeckością" fin de siecle'u
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 70 [Informacja] (1 egz.)
Film
W koszyku
(Filmoteka Szkolna; 1)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji filmu "Struktura kryształu" 1969.
Rok produkcji filmu "Tango" 1980.
Dodatki specjalne: broszura (22 s.) oprac. Agnieszka Morstin-Popławska.
Czas trwania filmów : "Struktura kryształu" (74 min.), Tango (7 min.), Komentarz filmoznawczy (11 min.), Projekt Endo (5 min.).
Na okładce broszury dedykacja Krzysztofa Zanussiego..
Zawiera: Struktura krzyształu ; Tango / Reż. Zbigniew Rybczyński ; muz. Janusz Hajdun ; Komentarz filmoznawczy prof. Tadeusza Lubelskiego ; Komentarz subiektywny: "Projekt ENDO".
DVD.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1827 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej