Gajos Janusz (1939- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(45)
Forma i typ
Filmy i seriale
(33)
Książki
(8)
Audiobooki
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Programy radiowe i telewizyjne
(1)
Proza
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(42)
wypożyczone
(2)
nieokreślona
(1)
Placówka
Łódź - Wypożyczalnia
(2)
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(40)
Pabianice - Wypożyczalnia
(1)
Pabianice - Pracownia AV 32
(2)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Gajos Janusz (1939- )
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(284)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Żaba-Żabińska Wiesława
(250)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(200)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Pilch Magdalena (1974- )
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(126)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(117)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Niedźwiadek Agnieszka
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Horwath Ewa
(106)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(106)
Kidacka Elżbieta
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Frindt Maria
(99)
Rok wydania
2010 - 2019
(15)
2000 - 2009
(29)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
Kraj wydania
Polska
(45)
Język
polski
(45)
Odbiorca
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(20)
Film francuski
(2)
Literatura polska
(2)
Literatura angielska
(1)
Temat
Kabaret Olgi Lipińskiej
(7)
Kabaret Polski
(7)
Film fabularny
(3)
Film polski
(3)
Fredro, Aleksander (1793-1876)
(3)
Żeromski, Stefan (1864-1925)
(3)
Bezdomność
(2)
Brešan, Ivo (1936-2017)
(2)
Film psychologiczny
(2)
Konflikt
(2)
Literatura dla dzieci
(2)
Literatura młodzieżowa
(2)
Polacy za granicą
(2)
Przyjaźń
(2)
Rozwód
(2)
Szlachta
(2)
Teatr telewizji
(2)
Zemsta
(2)
Artyści
(1)
Barz, Paul (1943-2013)
(1)
Cenzura
(1)
Dramat polski
(1)
Dramat rosyjski
(1)
Drda, Jan (1915-1970)
(1)
Erdman, Nikołaj (1902-1970)
(1)
Gel'man, Aleksandr Isaakovič (1933- )
(1)
Grzech
(1)
Kaden-Bandrowski, Juliusz (1885-1944)
(1)
Kapłani
(1)
Kopalnia Węgla Kamiennego "Wujek"
(1)
Kościół
(1)
Lektura szkolna
(1)
Muzyka polska
(1)
Młynarski, Wojciech (1941-2017)
(1)
Norymberga (teatr telewizji)
(1)
Piosenkarze polscy
(1)
Poeci polscy
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Propaganda
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921-2014)
(1)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(1)
St. Germain, Mark
(1)
Stan wojenny w Polsce (1981-1983)
(1)
Tym, Stanisław (1937- )
(1)
Temat: dzieło
Przedwiośnie
(3)
Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja
(2)
Zemsta
(2)
God committee
(1)
Hratky s čertem
(1)
Kartoteka
(1)
Mateusz Bigda
(1)
Mögliche Begegnung der Herren Bach und Händel im Jahre 1747
(1)
Pan Wołodyjowski
(1)
Rozmowy przy wycinaniu lasu
(1)
Samoubijca
(1)
Skamejka
(1)
Temat: czas
1901-2000
(13)
2001-
(5)
1801-1900
(2)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Gatunek
Film fabularny
(19)
Dokumenty audiowizualne
(12)
Adaptacja telewizyjna
(9)
Film polski
(9)
Teatr telewizji
(9)
Dramat filmowy
(6)
Adaptacja filmowa
(5)
Film obyczajowy
(4)
Komedia
(4)
Audiobooki
(3)
Film psychologiczny
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Czarna komedia
(2)
Komediodramat
(2)
Powieść
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Film biograficzny
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film kostiumowy
(1)
Film sensacyjny
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Rejestracja filmowa
(1)
Rejestracje filmowe
(1)
Thriller
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Literaturoznawstwo
(2)
45 wyników Filtruj
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
Przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna / reż. Olga Lipińska. - Warszawa : Telewizja Polska, 2001. - 1 kas. wiz. (VHS) (114 min) : dźw., kolor. ; 1,25 cm.
(Złota Setka Teatru Telewizji.)
Premiera w Teatrze Telewizji 9 marca 1987 r.
W latach 70. jugosłowiański "Hamlet..." stał się sensacją nie tylko na rodzimych scenach, również w Polsce pojawiło się wiele bardzo różnych inscenizacji, łącznie z głośnym przedstawieniem Kazimierza Kutza w Teatrze na Woli, z Tadeuszem Łomnickim w roli przewodniczącego spółdzielni produkcyjnej. Chorwacki dramatopisarz Ivo Brešan (ur. 1936), absolwent slawistyki na uniwersytecie w Zagrzebiu, skromny nauczyciel gimnazjalny w Šibeniku, pierwszą wersję sztuki napisał w 1965 r. Później kilkakrotnie tekst przerabiał, a ostateczna wersja, jak sam przyznał, jest wspólnym dziełem autora oraz reżysera i aktorów przygotowujących prapremierę przedstawienia w Teatrze ITD w 1971 r. W swych utworach, określanych mianem nowoczesnej farsy, Brešan dokonuje zjadliwej analizy rozmaitych wynaturzeń w zamkniętym środowisku wiejskim. Autor "Uroczystego bankietu w przedsiębiorstwie pogrzebowym" scharakteryzował swój ideał estetyczny jako "połączenie wzniosłego i banalnego". Zderzenie tych dwóch kategorii jest dla niego niewyczerpanym źródłem komizmu, ale i refleksji o powikłanych zależnościach między prawdą i prawem, sumieniem i sprawiedliwością. Niezapomniane przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna zorganizował miejscowy aktyw Frontu Narodowego, spółdzielni produkcyjnej oraz organizacji partyjnej. Akurat tę sztukę Szekspira widział przypadkiem w mieście towarzysz Simurina i streścił ją mieszkańcom dalmatyńskiej wioski, a miejscowy kolektyw postanowił ją wystawić, aby wcielić w czyn dyrektywę o rozwijaniu pracy kulturalno-oświatowej. Wiejski nauczyciel Škunca, reżyser przedstawienia, tak obsadził role, że w życiu i charakterach wykonawców można odnaleźć wyraźne podobieństwa do odtwarzanych przez nich postaci. Przewodniczący spółdzielni i sekretarz organizacji partyjnej Bukara, wiejski dzierżymorda, krętacz i oszust, gra satrapę Klaudiusza. Pełnym wahań Poloniuszem w amatorskim przedstawieniu w Głuchej Dolnej jest przewodniczący miejscowego oddziału Frontu Narodowego Puljo, zausznik i wspólnik Bukary. Z nimi i ich poplecznikami walczy tutejszy Hamlet - młody Skoko, który chce oczyścić dobre imię swego ojca, fałszywie oskarżonego o malwersacje. Próby w wiejskim zespole stają się odbiciem jego walki o sprawiedliwość z lokalnymi kacykami, z całą skorumpowaną kliką. Chwyt "teatru w teatrze" pozwala obnażyć miałkość szermierzy idei sprawiedliwości społecznej z lat 50., potęguje założony przez Brešana efekt przemieszania wzniosłości i trywialności
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 903 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Propaganda Kina Polskiego ; 226)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1990
W kinie "Wolność" trwa projekcja nowego polskiego filmu. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać fałszywych, ogłupiających ról, rozpoczynają prywatne rozmowy, wciągają w nie publiczność. Przedstawiciele oficjalnej komisji, obecni na widowni, próbują im w tym przeszkodzić. Wokół kina gromadzą się ludzie. Władze zastanawiają się, co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Na miejsce przybywa cenzor, niegdyś poeta, krytyk literacki i dziennikarz. Powodowany miłością do Małgorzaty, bohaterki filmu, przekracza barierę ekranu i zaczyna z nią rozmowę. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, jednocześnie wyrażając dezaprobatę dla jego obecnego zajęcia. Rozczarowany cenzor wraca do rzeczywistości, lecz nie jest już tym samym człowiekiem. Postanawia skończyć z tym, co robił do tej pory. Uświadomił sobie, że rola cenzora jest przyczyną jego zniewolenia. Tymczasem decydenci chcą spalić kopię filmu. Aktorzy z ekranu uciekają na dach. Cenzor solidarnie przechodzi na drugą stronę ekranu, aby zginąć razem ze zbuntowanymi. Tam jednak dopadają go postacie z różnych filmów, które kiedyś wyciął...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1119 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Ucieczka z kina "Wolność" [Film] / scenariusz i reżyseria Wojciech Marczewski; zdjęcia Jerzy Zieliński; muzyka Zygmunt Konieczny. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, 2010. - 1 dysk optyczny (DVD) (87 minut) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm+Omówienie filmów.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1990.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski".
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
DVD, Dźwięk: stereo; obraz: 16:9.
Ścieżka dźwiękowa polska, napisy angielskie.
Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy, dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie dla najlepszej głównej roli męskiej otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także za granicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki. "Aż tak wielu?" - dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." W kinie "Wolność" odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Cenzor rozmawia z jedną z bohaterek filmu - Małgorzatą. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, lecz jednocześnie nie pochwala tego, co robi obecnie. Uświadamia mu, że rola cenzora jest w gruncie rzeczy przyczyną jego zniewolenia. Cenzor postanawia skończyć z tym, co robił do tej pory. Decydenci postanawiają zniszczyć kopię "Jutrzenki". W proteście cenzor wchodzi do filmu, w celu uniemożliwienia spalenia kopii. W "Jutrzence" spotyka bohaterów różnych filmów, których kiedyś wyciął. Odbywa z nimi rozmowy, pod wpływem których staje się innym człowiekiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1500 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Zapomniany diabeł / autor Jan Drda ; reż., realiz. telewizyjna Tadeusz Lis. - Warszawa : Telewizja Polska, cop. 2007. - 1 dysk optyczny (DVD) (ok. 149 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.
(Teatr Telewizji)
Premiera w Teatrze Telewizji 30 grudnia 1985 r.
Przekł. Czesław Sojecki.
DVD-Video.
Ścieżka dźwiękowa w jęz. pol.
Sceniczna baśń, w adaptacji Teatru Telewizji pełna humoru i fantazji opowieść o starym poczciwym diable, który naraził się władzom piekielnym, zaniedbując czartowskie obowiązki. W Długich Kabatach ludzie przestali grzeszyć. Nikt ich nie straszył i demoralizował. Przez długie lata ani jedna dusza stamtąd nie trafiła do piekła. Aby sprawdzić, kto odpowiada za tak haniebny stan rzeczy i rychło naprawić zło, z czelusci piekielnych przybywa uczony wysłannik samego Belzebuba. Choć gorliwie zabrał się do dzieła i wiele wskazuje na to, że moce piekielne bliskie są zwycięstwa, następuje niespodziewany zwrot akcji i triumfuje ludzki zdrowy rozsądek (opis dystrybutora).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1226 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tyt.
Wybór scen; dodatki: Lekcja kina Krzysztofa Kieslowskiego ; Jak powstał film; Wywiady (Julie Delpy, Marin Karmitz).
Film wyprodukowano w 1994 r.
DVD-Video.
Ścieżka dźw. w jęz. fr., głos lektora lub napisy w jęz. pol. do wyboru w menu.
Karol, polski fryzjer ożeniony z piękną Francuzką Dominique, prowadzi w Paryżu salon fryzjerski. Jednak stres wywołany pobytem w obcym kraju, nieznajomością języka i ludzi sprawia, że Karol staje się impotentem. Nie mogąc się doczekać przez 6 miesięcy skonsumowania ich związku Dominique rozwodzi się z mężem, zabierając mu cały majątek, łącznie ze starym "polonezem". Chociaż Karol nadal ją kocha, młoda kobieta nie daje mu nawet cienia nadziei, że kiedykolwiek do niego wróci. Pozostawiony na ulicy z jedną walizką Karol usiłuje zarobić na bilet powrotny do Polski grając w metrze na grzebieniu. Poznaje tam innego Polaka, Mikołaja, zdesperowanego intelektualistę, który nie widzi sensu dalszego życia. Mikołaj chce pomóc nieszczęsnemu fryzjerowi wrócić do kraju. W dużej walizce przemyca go samolotem jako jeden ze swych bagaży. Jednak na lotnisku walizka zostaje skradziona. Jej zawartość do niczego nie jest złodziejom potrzebna, więc pobity przez nich Karol ląduje na wysypisku śmieci. Ocknąwszy się, z ulgą stwierdza, że znów jest u siebie. Na rodzinnej ziemi odzyskuje skrzydła. Postanawia zbić majątek, by udowodnić Dominique, że jest jej wart. Zaczyna od dorabiania w zapyziałym zakładzie fryzjerskim swego brata Jurka, potem zostaje ochroniarzem w jednym z kantorów. Podsłuchawszy rozmowę swoich pracodawców wykorzystuje zdobyte informacje do przeprowadzenia bardzo korzystnej transakcji. Z dnia na dzień staje się bogaty. Wkrótce staje na czele międzynarodowej spółki handlowej, nieustannie pomnażając swój majątek. Próbuje się skontaktować z Dominique, ale była żona nie chce nawet z nim rozmawiać. Ponieważ Karol kocha ją równie silnie, jak nienawidzi, postanawia zemścić się na niej. By tego dokonać, musi jednak ściągnąć Dominique do Polski. Z pomocą Mikołaja pozoruje własną śmierć, a cały majątek zapisuje eks-małżonce, która powiadomiona o czekającym na nią spadku przyjeżdża czym prędzej do Warszawy. Wróciwszy po pogrzebie do swego pokoju hotelowego kobieta zastaje tam całkiem żywego Karola, który szykuje dla niej dalsze niespodzianki. Po "Niebieskim", pierwszej części trylogii "Trzy kolory", czystej, poetyckiej, niemal pozbawionej akcji, wypełnionej wysmakowanymi plastycznie obrazami i nastrojową muzyką, "Biały" zaskoczył zarówno krytykę, jak i widzów. Jest to gorzka komedia, pełna zdarzeń i niespodziewanych zwrotów akcji. Podczas gdy w "Niebieskim" upragniona wolność pojmowana jako całkowity brak więzów międzyludzkich i zobowiązań okazywała się koszmarem, pustką ziejącą martwotą, w "Białym" Kieślowski dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych. "Biały", pełen żartów i umowności balansujących na granicy absolutnego nieprawdopodobieństwa, zachowuje typową dla Krzysztofa Kieślowskiego względność, ale nie ma charakterystycznej dla niego tajemnicy. Z jednym wyjątkiem: postać Mikołaja grana przez Janusza Gajosa niesie ze sobą piętno wzięte jakby z innego filmu. To jest ktoś - jak pisał w "Tygodniku Powszechnym" Piotr Mucharski - kto musi przeżyć własną śmierć, by znów poczuć smak życia. Wśród wykonawców "Białego" zwraca uwagę Zbigniew Zamachowski (Karol) oscylujący między groteską a tragedią, kreujący swego bohatera trochę na wzór postaci chaplinowskich, oraz partnerująca mu Julie Delpy (Dominique), znana m.in. z filmów "Homo Faber" Volkera Schlondorffa, "Europa, Europa" Agnieszki Holland, "Zabić Zoe" Quentina Tarantino czy "Amerykański wilkołak w Paryżu" Anthony'ego Wallera. [PAT]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1433 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tytuł z ekranu tytułowego.
Oryginalny film wyprodukowano w 2011 roku.
DVD; PAL, Dolby Digital 5.1; format 16:9.
Oliver (Paweł Szajda), młody amerykański pianista polskiego pochodzenia, nie wytrzymując presji matki i wyrachowanego agenta, po rozstaniu z żoną przyjeżdża do Polski, gdzie zrywa europejskie tournee. Traci wszystko: miłość, uznanie i świetnie zapowiadającą się karierę, ma przy tym do spłacenia olbrzymi dług. W hotelowym barze spotyka Franka (Janusz Gajos), byłego profesora matematyki, namiętnego gracza i znawcę wyścigów konnych. Dzięki niemu pianista poznaje Kornelię (Marta Żmuda-Trzebiatowska), piękną, nieco tajemniczą kobietę, która staje mu się coraz bliższa. Między młodym i starym bohaterem rodzi się bezinteresowna, chwilami szorstka, męska przyjaźń. Frank wprowadza Olivera w świat swojej pasji, pokazuje, że można żyć po swojemu. Dzięki Frankowi chłopak odzyskuje wiarę w siebie. W czasie pobytu na wyścigach w Baden-Baden młody Amerykanin spotyka światowej sławy jurora konkursów pianistycznych, prof. Karloffa (Wojciech Pszoniak). Juror informuje Olivera, że zabrał mu zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Zszokowanemu chłopakowi proponuje układ, który wyniesie go na pianistyczne szczyty. Czy młody pianista ulegnie pokusie? (opis dystrybutora dvd)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 2575 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Kler [Film] / reżyseria Wojtek Smarzowski ; scenariusz Wojtek Smarzowski, Wojciech Rzehak ; produkcja Jacek Rzehak. - Warszawa : Kino Świat, 2018. - 1 dysk optyczny (DVD) (129 min) : dźwiękowy, kolorowy ; 12 cm.
Dodatek drukukowany stanowi opakowanie i zawiera komentarz.
Płyta zawiera materiały dodatkowe: zwiastun filmu, making of, o filmie.
Dźwięk: Dolby Digital 5.1 ; obraz: 16:9.
Oryginalna ścieżka dźwiękowa w języku polskim, napisy w języku polskim, angielskim, francuskim.
"Kler” to historia trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz - po raz pierwszy u Smarzowskiego - Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna. Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce... Drugi z księży - Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który - pomimo swojej żarliwej wiary - właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 3207 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Obywatel [Film] / scenariusz i reżyseria Jerzy Stuhr; zdjęcia Paweł Edelman; muzyka Adrian Konarski. - O 2790 - Warszawa: Imperial CinePix [2015]. - 1 dysk optyczny (DVD) (100 min.) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm + książka: [22] s. ; 20 cm.
Tytuł z ekranu tytułowego.
Oryginalny film wyprodukowano w 2014 roku.
Dodatki: zwiastun, making of.
DVD. Dolby Digital 5.1, format obrazu 16:9.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim. Napisy angielskie, włoskie.
W swojej najnowszej komedii Jerzy Stuhr wyśmiewa wszystko i wszystkich, nie oszczędzając przy tym samego siebie. To najzabawniejsza rola aktora od czasu "Seksmisji". Jak ta kultowa komedia, "Obywatel" również pokazuje, że w jakim systemie Polacy by się nie znaleźli, zawsze potrafią śmiać się ze swoich wad i wszelkich "izmów". Obywatel Jan Bratek. Gdziekolwiek się nie pojawi, ściąga na siebie lawinę niespodziewanych zdarzeń. Niczym Forrest Gump, Bratek bierze udział w najważniejszych wydarzeniach swojej epoki. Ma wielkie szczęście, a może raczej… pecha, że zawsze znajduje się w miejscach, gdzie historia akurat zmienia swój bieg. Los miota nim zarówno w czasach komuny, jak i w nowoczesnej, demokratycznej Polsce doprowadzając do zabawnych wpadek. (opis dystrybutora Kino)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 2790 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Opis z napisów tytułowych i innych napisów tekstowych.
Oryginalny film wyprodukowano w 2015 roku.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD-Video. Dźwięk: Dolby Digital 5.1, Format 16:9.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim. Audiodeskrypcja w języku polskim. Napisy angielskie. Wersja dla niesłyszących: język polski.
Małgorzata Szumowska, autorka z dużym dorobkiem artystycznym, od początku swej kariery wywoływała kontrowersje w środowisku filmowym. Ambiwalentne uczucia wzbudzała zarówno odważna tematyka podejmowana w jej filmach jak i specyficzne aspekty realizacyjne. Stąd brała się swoista równowaga pomiędzy zachwytami krytyków i krytyką widzów, choć zdarzało się, że bywało odwrotnie, lub co gorsza bez niczyjej aprobaty, jak w przypadku wyjątkowo ciężkostrawnego „Sponsoringu”. „Body/Ciało”, zrealizowane w 2015 roku prezentuje się w tym kontekście jak dzieło z zupełnie innego świata. Ta nakręcona w duchu Krzysztofa Kieślowskiego, utrzymana w klimacie realizmu magicznego opowieść, stała się opus magnum absolwentki łódzkiej "Filmówki". Przedstawiana z trojakiej perspektywy obyczajowa historia, opisuje życie owdowiałego policyjnego prokuratora (Janusz Gajos), jego cierpiącej na anoreksję córki (Justyna Suwała), oraz uważającej się za medium, mieszkającej samotnie terapeutki (Maja Ostaszewska). W chwili, kiedy w życiu prokuratora Koprowicza zaczną pojawiać się niezidentyfikowane sygnały z zaświatów, a ten zacznie nadmiernie zagłębiać się w problemach egzystencjalnych, prowadząca terapię córki Anna podejmuje się nawiązania kontaktu z jego zmarłą przed laty żoną. Obraz Szumowskiej to, mimo swoistej fabularnej prostoty, wzorcowy przykład filmu dającego ogromne pole do interpretacji. Wielość symboli i znaczeń, mistrzowskie operowanie kadrem i barwą czy niebanalne dialogi składają się na wielowymiarowe, mądre, przemyślane w najdrobniejszych szczegółach dzieło, z którego z pewnością mistrz Kieślowski byłby dumny. Opowiadana historia przedstawiana jest nie tylko ze zmieniającej się perspektywy trojga bohaterów, lecz zachowuje ponadto równowagę pomiędzy ekranowym dramatem a groteską. Mimo iż film mówi o bardzo poważnych aspektach ludzkiej egzystencji, takich jak samotność, śmierć czy choroba, równoważone jest to scenami o charakterze niemalże komediowym i nie ma w tym najmniejszego fałszu. Nie sposób przejść obojętnie obok odtwórców głównych ról, będących wzorcowym wręcz przykładem idealnego doboru aktorów do stawianych przez scenarzystów wymagań. Doprawdy ciężko stwierdzić, kto z pojedynku Gajos - Ostaszewska - Suwała wychodzi zwycięsko, gdyż wszyscy troje są prawdziwi, szczerzy, naturalni, i po prostu trzeba to powiedzieć - fenomenalni. Może wydawać się to nadużyciem, gdyż Janusz Gajos jest żywą legendą kina i teatru, zaś Justyna Suwała jedynie filmową debiutantką, jednakże na ekranie stanowią równorzędną, znakomicie współpracującą parę aktorską. O Mai Ostaszewskiej w brawurowej, niepodobnej do jej dotychczasowego wizerunku kreacji można rzec tyle, iż jest to jej najlepsza w karierze ekranowa rola. Od pierwszej do ostatniej sceny "Body/Ciało" stoi dobrym aktorstwem, o czym świadczą ponadto wyraziste epizody Tomasza Ziętka czy Władysława Kowalskiego ale przede wszystkim fenomenalnej Ewy Dałkowskiej, tańczącej odważnie i wbrew całemu światu "Śmierć w bikini" Republiki. "Body/Ciało" to dzieło skończone, które pozwala być dumnym z dokonań polskiej kinematografii, tworzącej filmy wybitne i warte prezentacji pod każdą szerokością geograficzną. (Paweł Kowalczyk - PBW w Łodzi)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 3019 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Premiera w Teatrze Telewizji - 11 grudnia 2006 r.
Czas projekcji 80 minut
Emerytowany pułkownik, pod pretekstem ujawnienia nieznanych informacji o działalności kontrwywiadu, umawia się z młodą dziennikarką. W rzeczywistości byłemu agentowi chodzi o ujawnienie faktów z jego własnej działalności. Ma to być rodzaj autolustracji zmierzającej do wytoczenia mu procesu - na miarę procesu norymberskiego, który doprowadziłby do wyroku i kary. Dziewczyna zostaje wciągnięta w grę, która zmieni jej wiedzę o własnym życiu, ujawni przerażającą manipulację losami członków jej rodziny przez komunistyczne służby specjalne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1267 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
(Kocham Teatr ; 9)
Dźwięk: Dolby Digital 5.1; obraz: 4:3.
Telewizyjna inscenizacja klasycznej już pozycji polskiej dramaturgii współczesnej. "Rozmowy przy wycinaniu lasu" miały swą prapremierę w 1975 r. w Teatrze Kwadrat, w reżyserii Edwarda Dziewońskiego. W 1984 r. na tejże scenie sztukę wystawił sam Stanisław Tym. Jest to opowiesć o drwalach, których świat zaczyna się i kończy na leśnej polanie. Stanowi ona kwintesencję zarówno tej rzeczywistości, w której sztuka powstała, jak i dnia dzisiejszego. Rozmowy o rybach, o tym i owym wypełniają czas drwalom, których głównym zajęciem jest czekanie. Codziennie czekają, aż przyjedzie Siekierowy i rozda im narzędzia pracy, by po zakończonej dniówce znów je zebrać. Domorosły filozof Macuga, naiwny Dunlop i lizus Zyzol chętnie słuchają różnych krwawych opowieści albo bajek o królewnach przecudnej urody i kapiących złotem pałacach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. O 957 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 1)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 2002.
Czas projekcji ok. 100 minut.
Dokument towarzyszący: Zemsta : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krystyna Stachera (lektura) i Anna Willman (film) ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 62, [2] s. : il. kolor., err. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 53
Dodatki: "W wielkim świecie Zemsty" - film dokumentalny ; sylwetki aktorów i twórców
DVD, Dźwięk: Dolby Digital.
Napisy: polskie, angielskie, niemieckie, francuskie, włoskie, rosyjskie, hiszpańskie.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl, składający się z 25 tomów, rozpoczęła "Zemsta" Aleksandra Fredry wraz z filmem Andrzeja Wajdy, która ukazała się 13 września 2006 r. z wydaniem specjalnym "Gazety Wyborczej". W "Zemście" Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku w tym samym zamku ze znienawidzonym przez siebie Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną. Świadom niedoskonałości swej urody i braku ogłady towarzyskiej, prosi wezwanego na pomoc Papkina, by go z nią wyswatał. Papkin, który kreuje się na pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości jest tchórzem i fantastą, kocha romantyczną miłością kocha Klarę, wychowanicę i bratanicę Cześnika. Tymczasem Klara jest zakochana w synu Rejenta Milczka, Wacławie, który odwzajemnia to uczucie. Jednak ani ojciec Wacława, Rejent, ani stryj i opiekun Klary, Cześnik nie zamierzają zgodzić się na ich małżeństwo. Okazuje się również, że Podstolina - miłość Wacława z jego studenckich czasów - chciałaby wyjść za niego za mąż.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 678 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Zemsta [Film] / reżyseria i adaptacja Andrzej Wajda; zdjęcia Paweł Edelman, muzyka Wojciech Kilar. - Warszawa: TiM Film Studio, [2012]. - 1 dysk optyczny (DVD) (100 min) : dźwiękowy, kolorowy ; 12 cm + książka : 22 s. : il. (kolor.) ; 20 cm.
Film wyprodukowano w 2002 r.
Tytuł z ekranu tytułowego
Dźwięk: Dolby Digital 2.0., DD 5.1; obraz: 2.35:1.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim, napisy w języku angielskim
Tę historię zna chyba każdy, kto uczęszczał do szkoły podstawowej: Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku ze znienawidzonym Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną (głównie z uwagi na jej majątek). Świadom swoich braków, Cześnik wzywa na pomoc Papkina, podającego się za pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości będącego tchórzem i pyszałkiem. To zresztą nie jedyny wątek dramatu - równie istotna dla intrygi jest również miłość Klary (bratanicy Cześnika) i Wacława (syna Milczka). [Filmweb.pl].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1944 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 1)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 2002
Czas projekcji ok. 100 min
Dokument towarzyszący: Zemsta : [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krystyna Stachera (lektura) i Anna Willman (film) ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 62, [2] s. : il. kolor., err. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 53
Napisy: polskie, angielskie, niemieckie, francuskie, włoskie, rosyjskie, hiszpańskie. Dodatki: "W wielkim świecie Zemsty" - film dokumentalny ; sylwetki aktorów i twórców
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl, składający się z 25 tomów, rozpoczęła "Zemsta" Aleksandra Fredry wraz z filmem Andrzeja Wajdy, która ukazała się 13 września 2006 r. z wydaniem specjalnym "Gazety Wyborczej". W "Zemście" Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku w tym samym zamku ze znienawidzonym przez siebie Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną. Świadom niedoskonałości swej urody i braku ogłady towarzyskiej, prosi wezwanego na pomoc Papkina, by go z nią wyswatał. Papkin, który kreuje się na pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości jest tchórzem i fantastą, kocha romantyczną miłością kocha Klarę, wychowanicę i bratanicę Cześnika. Tymczasem Klara jest zakochana w synu Rejenta Milczka, Wacławie, który odwzajemnia to uczucie. Jednak ani ojciec Wacława, Rejent, ani stryj i opiekun Klary, Cześnik nie zamierzają zgodzić się na ich małżeństwo. Okazuje się również, że Podstolina - miłość Wacława z jego studenckich czasów - chciałaby wyjść za niego za mąż
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 54 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
W roli Boga [Film] / reżyseria Tomasz Wiszniewski; zdjęcia Łukasz Kośmicki ; muzyka Janusz Grzywacz. - Warszawa : TVP, 2011. - 1 dysk optyczny (DVD) (75 min.) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm.
(Najlepsze z Najlepszych)
Opis z płyty i opakowania.
Orginalny film wyprodukowano w 2009 r.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD-Video.
Ścieżka dźwiękowa w jęz. pol.
Dzień Świętego Patryka - ulicami ciągną rozbawione pochody, ludzie tańczą i śpiewają tradycyjne irlandzkie melodie. Odgłosy tych radosnych festynów kontrastują z nastrojem panującym w sali konferencyjnej szpitala pod wezwaniem świętego Patryka. Obraduje tu komisja do spraw przeszczepów, złożona z pracowników kliniki, przedstawiciela opieki społecznej i księdza-prawnika wydelegowanego przez zarząd szpitala. To oni mają zdecydować, który z czekających na transplantację pacjentów jako pierwszy otrzyma nowe serce. W komisji zasiadają kobiety i mężczyźni w różnym wieku, mający rozmaite doświadczenia i hierarchie wartości, budzący sympatię albo wręcz przeciwnie; łączy ich tylko jedno - wszyscy są silnymi osobowościami, o wyraziście zarysowanych charakterach, uparcie forsującymi własne zdanie. Ludzie ci stają przed niespodziewanym wyzwaniem, nagle bowiem umiera pacjent, któremu miano przeszczepić serce, transportowane właśnie do szpitala wśród ulicznych korków i blokujących ulice tłumów. To serce musi zostać użyte w ciągu najbliższych kilkudziesięciu minut i komisja jak najszybciej ma wskazać kolejnego biorcę. Pacjenci wiedzą już, że loteria, w której jeden z nich wygra szansę na życie, ruszyła znowu. Napięcie nie tylko w sali konferencyjnej, lecz w całym szpitalu narasta, jak w doskonałym thrillerze. Kto zostanie wybrany? Antypatyczny grafoman z wirusem HIV? Starsza pani, która całe życie poświęciła innym, ale ma za sobą próbę samobójczą? Czy może bogaty playboy, którego ojciec obiecał szpitalowi astronomiczną dotację? W dramatycznych rozmowach ścierają się rozmaite racje, nabierają ostrości moralne dylematy, poddawane są pod dyskusję kryteria, którymi powinni kierować się ludzie decydujący o życiu lub śmierci innych ludzi. A członkowie komisji ulegają przecież także swoim prywatnym motywacjom, ambicjom, okazują się nawet zdolni do podstępów i manipulacji. W tej sztuce, pełnej dramatyzmu, niepozbawionej czarnego humoru najwyższej próby, poruszane są w atrakcyjnej dla widza formie (bez nachalnego dydaktyzmu) fundamentalne dylematy etyczne współczesnego świata. (TVP)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1650 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
Kaseta
W koszyku
(Złota Setka Teatru Telewizji ; 783)
Premiera w Teatrze Telewizji - 3 października 1988 r.
Aleksander Gelman - współczesny dramaturg rosyjski, przypisywany był jeszcze do niedawna do nurtu "neoprodukcyjnego". Jego wczesne sztuki, takie jak "Protokół pewnego zebrania partyjnego", "Sprzężenie zwrotne", czy "My, niżej podpisani" rozgrywały się zwykle na placach wielkich budów socjalizmu, w dyrektorskich gabinetach i lokalach terenowych komitetów partyjnych. Tłem dialogu i perypetii bohaterów były dygnitarskie biurka, stoły prezydialne pokryte obowiązkowo zielonym suknem oraz "rekwizyty" rodem ze świata przemysłu ciężkiego - traktory, ciężarówki, spychacze... Główne role grali w tych dramatach zwykle ludzie "ze świecznika" - dyrektorzy, brygadziści, sekretarze partii. Stanowiło to logiczną konsekwencję artystycznego credo Gelmana, który wielokrotnie twierdził, że interesują go przede wszystkim konflikty na styku "ekonomiki i moralności, ekonomiki i sumienia". Już w tych debiutanckich sztukach późniejszy autor "Ławeczki" ujawnił sporą zręczność w konstruowaniu intrygi, a także rzetelność i emocjonalne zaangażowanie w poruszaną problematykę.Z biegiem czasu Gelman zaczął obdarzać swych bohaterów bogatszym życiem wewnętrznym. Ich świat nie ograniczał się już wyłącznie do pracy. Gelman począł pokazywać również ich uwikłanie w życie rodzinne, często pełne bolesnych spięć i gorzkich rozczarowań. Tak było np. w dramacie "Sami, ze wszystkimi". W kontekście wcześniejszych dokonań artystycznych Gelmana "Ławeczka" stanowi wyjątek. Jest to sztuka kameralna, wręcz intymna. Jej bohaterowie są przeciętni, niczym nie wyróżniają się z tłumu. On pracuje jako kierowca podmiejskich autobusów, ona czuwa nad jakością skarpetek w przedsiębiorstwie odzieżowym. Dla żadnego z nich praca nie jest misją ani powołaniem, jak u wcześniejszych Gelmanowskich bohaterów. Traktują ją wyłącznie jako źródło utrzymania. Obydwoje nie są już pierwszej młodości, obydwojgu życie raczej się nie ułożyło. Ich spotkanie w parku jest przypadkowe, lecz zarówno jedno, jaki drugie przyszło tu w tym samym celu - znalezienia partnera do erotycznej przygody, która ubarwiłaby ich szarą egzystencję, pozwoliła choć na chwilę zapomnieć o samotności. Rozmowa obydwojga bohaterów staje się dla Gelmana pretekstem do prześwietlenia ich powikłanych psychik. Do ukazania wewnętrznej walki lęku przed "otwarciem się" i potrzeby akceptacji własnego "ja" przez drugiego człowieka. W ujęciu Gelmana "parkowy romans" Jej i Jego jest nie tylko poruszającą, tragikomiczną opowieścią o poszukiwaniu miłości. Staje się także wielką metaforą wzajemnych związków między kobietą i mężczyzną. Ekranizacja Macieja Wojtyszki jest przeniesieniem, cieszącej się wielkim powodzeniem, inscenizacji z warszawskiego Teatru Powszechnego. W rolach głównych wystąpili Janusz Gajos i Joanna Żółkowska. Oboje dali popis aktorskiego kunsztu. Zwłaszcza rola Gajosa, dająca większe możliwości interpretacyjne, zyskała aplauz krytyki i publiczności. Aktor mistrzowsko pokazał powolne obnażanie się swego bohatera, który bezlitośnie "przyciskany do muru" przez partnerkę zrzuca kolejne maski, wyzbywa się kolejnych póz, by wreszcie w przejmującym monologu odsłonić całą prawdę o sobie. Dla potrzeb Teatru Telewizji spektakl zrealizowano w plenerze - w autentycznym parku, wśród zieleni drzew i śpiewu ptaków. Mimo zmian scenograficznych i ograniczenia "pola" odbioru do ram zakreślonych okiem kamery, przedstawienie zdołało zachować wiele ze swej niepowtarzalnej urody
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 1186 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Konwój [Film] / scenariusz i reżyseria Maciej Żak; zdjęcia Michał Sobociński; muzyka Antoni Łazarkiewicz. - O 3011 - Warszawa : Kino Świat, [2017]. - 1 dysk optyczny (DVD) (87 min) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm + książka 22 strony.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD; obraz PAL 4:3.
Język polski.
Kierujący aresztem śledczym dyrektor Nowacki (Janusz Gajos) odnajduje ukrywającego się przed światem sierżanta Zawadę (Robert Więckiewicz). Doświadczony funkcjonariusz wraca do gry i dostaje nowe zadanie – zostaje dowódcą konwoju, który ma przetransportować bardzo niebezpiecznego więźnia do szpitala psychiatrycznego. Członkowie jego ekipy to ludzie ze skomplikowaną przeszłością. Wśród nich jest także pełen ideałów Feliks (Tomasz Ziętek), prywatnie mąż córki Nowackiego (Agnieszka Żulewska), który nigdy nie powinien był znaleźć się w więźniarce. Dyrektor więzienia utraciwszy kontrolę nad konwojem, rusza w pościg, by naprawić, a może ukryć niewygodną dla niego prawdę. Powoli wychodzi na jaw prawdziwy cel konwoju. Między mężczyznami narastają konflikty i rośnie napięcie, z każdą minutą następują nieoczekiwane zwroty akcji. Od tej pory sprawiedliwość może być wymierzona na własną rękę. (opis dystrybutora Kino)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 3011 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 6)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 2001.
Czas projekcji ok. 138 minut.
Dokument towarzyszący: Przedwiośnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jolanta Chrostowska-Sufa ; rozdz. II, III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. F. Bajona s. 53
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 6, Przedwiośnie. Adaptacja powieści Stefana Żeromskiego. Pytania, które zadawał sobie pisarz w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości okazują się niezwykle ważne dla obywateli III Rzeczypospolitej. Adaptacja zakłada ukazanie Cezarego Baryki jako bohatera bliskiego młodej, współczesnej widowni
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 683 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 6)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 2001
Czas projekcji ok. 138 min
Dokument towarzyszący: Przedwiośnie [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jolanta Chrostowska-Sufa ; rozdz. II, III i IV oraz oprac. całości Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. F. Bajona s. 53
Język filmu polski, napisy polskie. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 6, Przedwiośnie. Adaptacja powieści Stefana Żeromskiego. Pytania, które zadawał sobie pisarz w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości okazują się niezwykle ważne dla obywateli III Rzeczypospolitej. Adaptacja zakłada ukazanie Cezarego Baryki jako bohatera bliskiego młodej, współczesnej widowni
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 59 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej