Zieliński Jerzy (1950- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(9)
Forma i typ
Filmy i seriale
(9)
Dostępność
dostępne
(9)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(9)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Zieliński Jerzy (1950- )
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(284)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Żaba-Żabińska Wiesława
(250)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(200)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Pilch Magdalena (1974- )
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(127)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(117)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Niedźwiadek Agnieszka
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Horwath Ewa
(106)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(106)
Kidacka Elżbieta
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Gałązka Kinga
(99)
Rok wydania
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Film polski
(4)
Film amerykański
(1)
Temat
Film polski
(6)
Film fabularny
(5)
Film psychologiczny
(4)
Cenzura
(1)
Dzieci
(1)
Film historyczny
(1)
Getto warszawskie
(1)
Holokaust
(1)
Mieszkowska, Anna (1958- )
(1)
Propaganda
(1)
Ratowanie Żydów i pomoc Żydom (1939-1945)
(1)
Reżyserzy
(1)
Sendlerowa, Irena (1910-2008)
(1)
Wiszniewski, Wojciech (1946-1981)
(1)
Temat: dzieło
Historia Ireny Sendlerowej
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Film fabularny
(8)
Dokumenty audiowizualne
(3)
Dramat filmowy
(2)
Film polski
(2)
Film biograficzny
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film psychologiczny
(1)
Film wojenny
(1)
Komedia
(1)
9 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1979
Czas odtwarzania 99 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Akcja filmu zaczyna się w chwili, gdy Władysław Góralewicz, były mistrz świata modnych u progu XX wieku zapasów w stylu francuskim i wolnoamerykańskim przekazuje operze swą imponującą kolekcję nagród. Przy tej okazji udziela wywiadu i wspomina własne życie. U schyłku XIX wieku jako młody galicyjski wieśniak zaczyna występować w budach jarmarcznych oraz podrzędnych cyrkach. Jego niesamowita siła i zaskakująca elegancja walki sprawia, że pnie się coraz wyżej po szczeblach zapaśniczej hierarchii (opis dystrybutora)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1363 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas odtwarzania 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Poznań, 5 maja 1939 roku. W mieście krążą wieści o narastającej groźbie wybuchu wojny. Gimnazjaliści, bracia Michał i Andrzej Hahnowie spacerując ulicami dostrzegają zaparkowaną pod niemieckim konsulatem lśniącą limuzynę. Korzystając z nieuwagi portiera, wskakują do auta i lekkomyślnie ruszają w drogę, przed siebie... Za miastem zostają zatrzymani i poddani policyjnemu przesłuchaniu, pod zarzutem zamiaru porwania konsula Rzeszy w celu wyłudzenia okupu... Wzięty na spytki przez szefa "Dwójki", Andrzej przyznaje się do przewinienia; Michał policzkuje brata i zaprzecza insynuacji. Po zbagatelizowaniu incydentu przez ambasadę niemiecką, chłopcy początkowo wydaleni ze szkoły, zostają z powrotem przyjęci. Wkrótce po tym wydarzeniu Andrzej udaje się na spotkanie gimnazjalnego kółka sympatyków Ligi Narodów i deklaruje dyrektorowi szkoły chęć objęcia jego przywództwa. W zapełnionej słuchaczami auli wygłasza przemówienie, w którym ostro atakuje Ligę Narodów za nieumiejętność zaradzenia narastającemu kryzysowi, obwiniając za tę indolencję Żydów i masonów. Michał zapisuje w swoim brulionie: "Andrzej - organizacja - pieniądze". Andrzej, dzięki wstawiennictwu bliskiego znajomego, profesora Rogożyna, zostaje przedstawiony konsulowi Rzeszy, którego chciałby zaprosić na wykład do swojej organizacji. Wieczorem omawia z kolegami kwestię jej finansowania, wysokość wpisowego, ceny broni i amunicji... Michał podsłuchuje rozmowę, a jej szczegóły po kryjomu notuje w brulionie. Michał odwiedza wuja Felińskiego podczas próby scenicznej w teatrze, po czym cały zespół wraz z sympatykami przenosi się do mieszkania Felińskich, gdzie chłopiec poznaje smak narkotyku... Podczas tego spotkania Michał rozpoznaje inżyniera Bogdańskiego, z którym zetknął się podczas policyjnych przesłuchań. Wieczorem podpowiada Andrzejowi sposób wyłudzenia od niego pieniędzy, mówiąc, że to złodziej, kapuś i narkoman... Wkrótce, po przekazaniu pieniędzy Bogdański błaga obu braci, by więcej go nie szantażowali. Nauczyciel biologii Zemanek, na prośbę Michała wypowiada opinię o wartości jego pierwszej próby prozatorskiej. Jest on też ciekaw, ile prawdy kryje się w napisanym przez Michała opowiadaniu. Chce przekazać brulion jeszcze komuś do oceny. Zaproszony przez Andrzeja konsul wygłasza w auli pogadankę. Porusza tematy związane z polityką międzynarodową, kulturą, cytuje fragmenty "Czarodziejskiej góry". W tym czasie kilku uczniów pojawia się obok limuzyny konsula, a jeden z nich ogłusza kierowcę metalowym prętem. Andrzej zostaje wywołany z sali. Jakiś osobnik znienacka zadaje mu cios w szczękę, odbiera broń i wpycha do pracowni przyrodniczej. Po chwili zjawia się Zemanek i rozszyfrowuje informacje z opowiadania Michała, który przedstawił historię upokorzenia Adama Hartwiga (czyli Andrzeja) podczas przesłuchania na policji. Zemanek na tej podstawie wnioskuje, że Andrzej zamierza rzeczywiście porwać konsula... Zjawia się też dentysta Kuschmerek, który odwołuje się do niemieckiego pochodzenia Andrzeja. Wkrótce Andrzej na czele grupy uczniów przeprowadza swoiste porządki w... domu publicznym, gdzie kompromituje paru zacnych obywateli grodu, po czym - rozwiązuje swoją organizację a za składkowe pieniądze funduje kolegom męską uciechę... Michał odwiedza Felińskich; ciotka wabi go do łoża, a kiedy znikają pod wielką kołdrą, obok nich kładzie się... Maks i zaczyna rozprawiać o rozdzierających duszę, mrocznych motywacjach wypełniających wnętrze artysty z prawdziwego zdarzenia... W domu Hahnów wybucha otwarty konflikt między braćmi, dochodzi do bójki, którą przerywa ojciec. Sprowokowany pedagogicznym mentorstwem ojca, Andrzej wylicza po imieniu krewnych rodziny zamieszkujących w Niemczech. Rano, w czasie śniadania, Michał i Andrzej prowadzą z matką dialog na temat granic wolności poczynań człowieka. Michał rozczytuje się w "Lochach Watykanu", Andrzej natomiast udaje się do swoich hitlerowskich mocodawców. Zemanek wraz z Kuschmerkiem, wyznaczając Andrzejowi zadanie, wręczają mu karty mobilizacyjne, zaopatrują w pistolet i amunicję; zwracają mu też brulion z opowiadaniem Michała. Andrzej wraz z grupą przydzielonych pomocników zajeżdża do prosektorium. Wykupione zwłoki kilku mężczyzn każe przebrać w mundury niemieckich żołnierzy. Wśród trupów spostrzega ciało Bogdańskiego. W domu Andrzej przekazuje bratu zwrócony przez Zemanka zeszyt z opowiadaniem. Kiedy nazajutrz rano Michał się budzi, spostrzega nieobecność brata. Udaje się jego śladem. Mija korty tenisowe, gdzie stoją trzy działa przeciwlotnicze i oddział polskiego wojska. Dociera do niemieckiego konsulatu, w którym Andrzej właśnie rozpoczyna akcję. Wypowiadając fragmenty prozy Michała, Andrzej nagle oddaje strzał z pistoletu do znajdującego się jeszcze w piżamie konsula. Pomocnicy Andrzeja oblewają trupy sprowadzone z prosektorium czerwoną farbą i wkładają im. do mundurów dokumenty mobilizacyjne. Michał spoza okiennych żaluzji patrzy na Andrzeja wsiadającego do niemieckiej ciężarówki. Auto odjeżdża, a ulicą przechodzi nauczyciel gimnastyki ze szkoły, ubrany w polski mundur wojskowy. Michał pali na stole swój brulion z opowiadaniem. "Limuzyna Daimler-Benz" podobnie jak dwa poprzednie kinowe filmy Filipa Bajona - "Aria dla atlety" i "Wizja lokalna 1901" nawiązują do ważnych momentów z ostatniego stulecia naszej historii. Akcja filmu rozgrywa się co prawda jeszcze w Polsce niepodległej, ale są to ostatnie miesiące przed wojną. Bajon koncentruje swoją uwagę wokół kwestii kształtowania aspiracji i postaw bohaterów filmu. Zwraca uwagę na ich jeszcze mgliste ideały, ambicje, na łatwowierność i młodzieńczą niedojrzałość. Bezpośrednie reperkusje wybryku chłopców są prawie żadne. "Konsul nie zgłosił pretensji, uznał sprawę za wybryk, niepoważną kradzież. Ale fakt, że żart miał miejsce właśnie w tym, a nie innym okresie historii, ma wpływ na dalsze losy chłopców. Konkretnie na wybór drogi życiowej" - mówił Filip Bajon w jednym z wywiadów. (Opis ze strony http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1365 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1980
Czas odtwarzania 86 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Rekonstrukcja wydarzeń, które miały miejsce w roku 1901 we Wrześni, a do polskiej historii przeszły pod nazwą "strajku szkolnego". Kiedy w dwóch najwyższych klasach zlikwidowano język polski, dzieci solidarnie odmówiły odpowiadania i modlenia się po niemiecku. Zostały za to ukarane chłostą, gwałtownie protestujących rodzicow aresztowano, kilkunastu z nich skazano na kary do 2 lat więzienia. Sprawa ta odbiła się głośnym echem w całej Polsce. Pisała o niej także prasa europejska. Prawie osiemdziesiąt lat po wydarzeniach wrześnieńskich powrócił do nich Filip Bajon. Ale skupił się bardziej na odtworzeniu nastroju tamtych wypadków. Sięgnął po niezwykle surowe środki wyrazu. Autor zdjęć Jerzy Zieliński podkreślał, że zamierzeniem było, "aby film angażował widza właśnie prostotą środków". Surowe wnętrza, czerwone mury domów, opustoszałe uliczki, dają wrażenie wszechobecnego chłodu. Natomiast postacie bohaterów, zarówno dzieci jak i dorosłych, pełne są wewnętrznego żaru, bije z nich niezłomność i głębokie zaangażowanie w sprawę, której podjęli się bronić. Wszystko to sprawia, że film przybrał bardziej poetycką niż paradokumentalną formułę. Zdjęcia plenerowe wykonano w Gniewie - niewielkim miasteczku w województwie gdańskim. Zachował się tam cały XIX-wieczny zespół architektoniczny. Dzisiejsza Września bowiem jest już zupełnie inna od tej z początku wieku. Natomiast w łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych wykonano zdjęcia atelierowe, zbudowano tam klasę szkolną na wzór tej, jaka znajduje się dziś w Muzeum Regionalnym we Wrześni. Krytycy podkreślali, że Filip Bajon zrealizował film niezwykły i bardzo dojrzały. Uhonorowany został za to Nagrodą Główną - "Srebrnymi Lwami" na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w roku 1980 oraz Nagrodą Dziennikarzy akredytowanych na tym festiwalu. "Brązowe Lwy" otrzymał także autor scenografii - Andrzej Kowalczyk. Wiosna 1901 roku. Dzieci maszerują po dziedzińcu szkoły we Wrześni. Brakuje jednej z klas. Okazuje się, że jej uczniowie odmówili zmówienia modlitwy w jezyku niemieckim, za karę zostali zamknięci w sali. Klasa Bronki, Antka i Kacpra postanawia przyłączyć się do protestu kolegów. Rektor szkoły Fedtke, inspektor Winter i inni nauczyciele zmuszają do odpowiedzi po niemiecku kilkoro dzieci, pozostali dalej milczą. W samo południe uczniowie zostają przyprowadzeni na szkolny korytarz, gdzie mają otrzymać chłostę. Wtedy do szkoły wdzierają się rodzice oburzeni znęcaniem się nad dziećmi. Żandarmi spisują ich nazwiska. Mijają dni, dzieci dalej odmawiają nauki w jezyku niemieckim. Kierownictwo szkoły naciska na rodziców, w wyniku tego kilkoro uczniów wraca do nauki. Inni udają sie do starego wiatraka, gdyż wierzą, że ujrzą tam znak od Boga, który widzi ich cierpienia. Sprawa nabiera rozgłosu. Władze szkolne szantażują dzieci i rodziców, w końcu strajkują tylko Antek, Kacper i Bronka. Przybywa wojsko. Odbywa się proces. Trójka dzieci zostaje uniewinniona, natomiast rodzice, którzy pospieszyli im z pomocą, otrzymują kary więzienia do 2 lat. (Opis ze strony: http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/12936)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1364 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 2587 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Polska Szkoła Dokumentu / red. serii i wybór filmów Tadeusz Sobolewski)
Tyt. z ekranu tytułowego
Czas projekcji ok. 110 min
Zawiera: 1. Zawał serca / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Sławomir Idziak (1967 r., 7 min). 2. Ślad / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Zbigniew Pietrzkiewicz (1969 r., 6 min). 3. Jutro: 31 kwietnia - 1 maja 1970 / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Wojciech Kozłowski, Witold Stok-Stokowiec (1970 r., 9 min). 4. Wilkasy 70 / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Zbigniew Pietrzkiewicz (1971 r., 6 min). 5. Opowieść o człowieku, który wykonywał 552 % normy / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Witold Stok, Tomasz Tarasin, Cezary Makowski, Wojciech Kozłowski (1973 r., 25 min). 6. Wanda Gościmińska. Włókniarka / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Zbigniew Rybczyński (1975 r., 21 min). 7. Elementarz / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Jerzy Zieliński (1976 r., 9 min). 8. Stolarz / reż. Wojciech Wiszniewski ; zdj. Ryszard Jaworski (1976 r., 13 min). 9. ...Sztygar na zagrodzie... / reż. Wojciech Wiszniewski (1978 r., 14 min).
Dokument towarzyszący: Wojciech Wiszniewski / [wstęp i opisy filmów Mirosław Przylipiak ; tł. tekstów Aneta Uszyńska]. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, [2006]. [42] s. : fot.. ; 18 cm. Filmogr. dokumentów Macieja J. Drygasa s. 37. Równolegle tekst pol. i tłumaczenie ang.
Język filmu polski, napisy angielskie, francuskie. Bezpośredni dostęp do filmów
"Polska Szkoła Dokumentu" to seria poświęcona polskiemu filmowi dokumentalnemu. Każdy album dedykowany jest innemu dokumentaliście i zawiera wybrane filmy z jego dorobku. Przegląd obejmuje reżyserów uznanych, jak i zapomnianych, dojrzałych i początkujących. Na dwóch nośnikach DVD zaprezentowano twórczość Wojciecha Wiszniewskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 946/1 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Baby są jakieś inne [Film] / scenariusz i reżyseria Marek Koterski; zdjęcia Jerzy Zieliński; muzyka Fryderyk Chopin. - [Warszawa] : Kino Świat, [2012]. - 1 dysk optyczny (DVD) (90 min) : dźwiekowy, kolorowy ; 12 cm + książka: 28 s. : il. ; 20 cm.
Rok produkcji 2011.
Opis z etykiety płyty i opakowania.
Tytuł z ekranu tytułowego
DVD-Video; Dolby Digital 5.1, format 16:9.
Język polski. Napisy angielskie.
Dwójka mężczyzn podróżuje samochodem, rozprawiając o kobietach, które ich przytłaczają niemal w każdej dziedzinie życia. [filmweb.pl].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1929 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas projekcji 101 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski"
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
Srebrny Niedźwiedź na XXXII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie Zachodnim, nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej (FIPRESCI) i Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE). To tylko część wyróżnień, którymi uhonorowano "Dreszcze" - w opinii wielu krytyków najlepszy film w dorobku Wojciecha Marczewskiego. Ich zdaniem polski reżyser jako jeden z nielicznych (obok Istvana Szabo) odsłonił tak głęboko i szczerze kulisy świadomości dziecka epoki komunizmu. "By pojąć "Dreszcze" trzeba wniknąć w klimat epoki. Nie miał on wiele wspólnego ze zgiełkiem konkurencyjnych ideologii, charakterystycznym dla demokracji zachodnich; superideologia niwelowała różnice poglądów. Nieważne, na jakiej podstawie aresztowano ojca małego bohatera filmu (jest to reminiscencja aresztowania ojca Wojciecha Marczewskiego). Mógł być z przekonań narodowcem, katolikiem, socjalistą. Ustrojowi "robotniczo-chłopskiemu" zagrażał w zasadzie każdy, kto nie był doskonałym konformistą" (Tadeusz Sobolewski). "Doskonały konformizm" to propozycja, którą przedstawia fanatyczna druhna, nękanemu przez światopoglądowe niepokoje, Tomkowi. Owa propozycja, wzmocniona przez erotyczną fascynację chłopca, jest nad wyraz atrakcyjna. Nie tylko tłumaczy niezrozumiały świat i zaspokaja potrzeby religijne, ale w dodatku obiecuje jakąś formę miłosnego spełnienia. Krytyka widziała w "Dreszczach" nie tylko film rozrachunkowy. Dopatrywano się w nim również wpływów surrelizmu i twórczości Roberta Musila ("Niepokoje wychowanka Torlessa", "Człowiek bez właściwości"). Dla wielu dzieło Marczewskiego stało się też niepokojącym "memento", że "totalitarna religia" zawsze może się odrodzić - obojętnie pod jaką postacią. Rok 1955. Trzynastoletni Tomek chodzi do szkoły, jego ojciec przebywa w więzieniu. Tomek wyjeżdża na obóz harcerski. Jego postępowanie jest naganne. Kiedy wszyscy gonią wyrostka, który wybił kamieniem szybę, co uznano za prowokację polityczną, Tomek nie bierze udziału w pościgu. Wpisany zostaje na czarną listę. Wraz z kolegami "deprawuje" ideowego Dominika, pojąc go winem i każąc słuchać "Głosu Ameryki". Jest świadkiem kłótni druhny - przewodniczki z kochającym ją mężczyzną, który usiłuje ją przekonać, że Partia powinna odstąpić od dogmatów i przyznać się do popełnionych błędów. Tomek coraz bardziej ulega wpływom druhny - przewodniczki, pryncypialnej, ślepo wierzącej i posłusznej temu, co mówić i robić każe "góra" . . . Docierają wiadomości o wydarzeniach w Poznaniu. Dominik po przeczytaniu informacji o zwalnianiu więźniów politycznych popełnia samobójstwo. Wstrząśnięty tym Tomek przeprowadza samokrytykę i bierze winę na siebie . . . Przybywa zwolniony z więzienia ojciec Tomka, ale nie może znaleźć wspólnego języka z synem . . . Obóz zostaje rozwiązany i dzieci są pospiesznie wysyłane do domu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1499 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Propaganda Kina Polskiego ; 226)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1990
W kinie "Wolność" trwa projekcja nowego polskiego filmu. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać fałszywych, ogłupiających ról, rozpoczynają prywatne rozmowy, wciągają w nie publiczność. Przedstawiciele oficjalnej komisji, obecni na widowni, próbują im w tym przeszkodzić. Wokół kina gromadzą się ludzie. Władze zastanawiają się, co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Na miejsce przybywa cenzor, niegdyś poeta, krytyk literacki i dziennikarz. Powodowany miłością do Małgorzaty, bohaterki filmu, przekracza barierę ekranu i zaczyna z nią rozmowę. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, jednocześnie wyrażając dezaprobatę dla jego obecnego zajęcia. Rozczarowany cenzor wraca do rzeczywistości, lecz nie jest już tym samym człowiekiem. Postanawia skończyć z tym, co robił do tej pory. Uświadomił sobie, że rola cenzora jest przyczyną jego zniewolenia. Tymczasem decydenci chcą spalić kopię filmu. Aktorzy z ekranu uciekają na dach. Cenzor solidarnie przechodzi na drugą stronę ekranu, aby zginąć razem ze zbuntowanymi. Tam jednak dopadają go postacie z różnych filmów, które kiedyś wyciął...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1119 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Ucieczka z kina "Wolność" [Film] / scenariusz i reżyseria Wojciech Marczewski; zdjęcia Jerzy Zieliński; muzyka Zygmunt Konieczny. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, 2010. - 1 dysk optyczny (DVD) (87 minut) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm+Omówienie filmów.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1990.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski".
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
DVD, Dźwięk: stereo; obraz: 16:9.
Ścieżka dźwiękowa polska, napisy angielskie.
Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy, dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie dla najlepszej głównej roli męskiej otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także za granicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki. "Aż tak wielu?" - dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." W kinie "Wolność" odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Cenzor rozmawia z jedną z bohaterek filmu - Małgorzatą. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, lecz jednocześnie nie pochwala tego, co robi obecnie. Uświadamia mu, że rola cenzora jest w gruncie rzeczy przyczyną jego zniewolenia. Cenzor postanawia skończyć z tym, co robił do tej pory. Decydenci postanawiają zniszczyć kopię "Jutrzenki". W proteście cenzor wchodzi do filmu, w celu uniemożliwienia spalenia kopii. W "Jutrzence" spotyka bohaterów różnych filmów, których kiedyś wyciął. Odbywa z nimi rozmowy, pod wpływem których staje się innym człowiekiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1500 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej