Komorowska Maja (1937- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(9)
Forma i typ
Filmy i seriale
(8)
Audiobooki
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(7)
Pabianice - Wypożyczalnia
(1)
Pabianice - Pracownia AV 32
(1)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(448)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(435)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(430)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(361)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(335)
Komorowska Maja (1937- )
(-)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(314)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(303)
Shakespeare William (1564-1616)
(287)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(285)
Faliszewska Jolanta
(283)
Prus Bolesław (1847-1912)
(281)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(273)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(270)
Puszczewicz Barbara
(260)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(249)
Żaba-Żabińska Wiesława
(249)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(230)
Cyrański Czesław
(210)
Babińska Magdalena
(195)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(195)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(189)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(187)
Lem Stanisław (1921-2006)
(186)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(177)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(176)
Tuwim Julian (1894-1953)
(176)
Śmietanka-Combik Elżbieta
(176)
Hanisz Jadwiga (1939- )
(154)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(154)
Piwowarski Marcin (1972- )
(153)
Dołowska Ewa
(152)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(152)
Drzycimska Bożena
(151)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(150)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(148)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(147)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(146)
Pilch Magdalena (1974- )
(145)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(145)
Staff Leopold (1878-1957)
(145)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(144)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(142)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(139)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(134)
Bratny Roman (1921-2017)
(132)
Hertz Paweł (1918-2001)
(131)
Parandowski Jan (1895-1978)
(131)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(130)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(130)
Conrad Joseph (1857-1924)
(129)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(127)
Smólska Janina (?-2002)
(127)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(126)
Dostojewski Fiodor (1821-1881)
(123)
Lorek Maria (1959- )
(123)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(120)
Błoński Jan (1931-2009)
(119)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(119)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(119)
Jastrun Mieczysław (1903-1983)
(118)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(118)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(118)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(118)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(117)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(117)
Lech Grażyna
(116)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(115)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(113)
Piwocka Marta
(113)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(112)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(112)
Falski Marian (1881-1974)
(111)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(111)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(111)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(110)
Niedźwiadek Agnieszka
(110)
Kłos Ewa
(109)
Raczek Emilia
(109)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(109)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(108)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(108)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(107)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(107)
Twardowski Jan (1915-2006)
(107)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(107)
Lisicki Michał (1969- )
(106)
Horwath Ewa
(105)
Nagajowa Maria
(105)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(105)
Kasprowicz Jan (1860-1926)
(104)
Radzicki Józef
(104)
Białobrzeska Joanna
(103)
Flisak Jerzy (1930-2008)
(103)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(103)
Nowocińska-Kwiatkowska Anna
(103)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(102)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(102)
Skura Małgorzata
(102)
Kidacka Elżbieta
(100)
Gałązka Kinga
(99)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(6)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Film polski
(3)
Temat
Film fabularny
(4)
Film polski
(4)
Film psychologiczny
(3)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(2)
Lektura szkolna
(2)
Film obyczajowy
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Temat: dzieło
Dziady
(1)
Panny z Wilka
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1801-
(1)
1901-
(1)
Gatunek
Film fabularny
(7)
Film polski
(4)
Film psychologiczny
(3)
Adaptacja filmowa
(2)
Materiały pomocnicze dla szkół
(2)
Adaptacje filmowe
(1)
Audiobooki
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Dramat filmowy
(1)
Dramat polski
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Powieść
(1)
9 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas odtwarzania 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Poznań, 5 maja 1939 roku. W mieście krążą wieści o narastającej groźbie wybuchu wojny. Gimnazjaliści, bracia Michał i Andrzej Hahnowie spacerując ulicami dostrzegają zaparkowaną pod niemieckim konsulatem lśniącą limuzynę. Korzystając z nieuwagi portiera, wskakują do auta i lekkomyślnie ruszają w drogę, przed siebie... Za miastem zostają zatrzymani i poddani policyjnemu przesłuchaniu, pod zarzutem zamiaru porwania konsula Rzeszy w celu wyłudzenia okupu... Wzięty na spytki przez szefa "Dwójki", Andrzej przyznaje się do przewinienia; Michał policzkuje brata i zaprzecza insynuacji. Po zbagatelizowaniu incydentu przez ambasadę niemiecką, chłopcy początkowo wydaleni ze szkoły, zostają z powrotem przyjęci. Wkrótce po tym wydarzeniu Andrzej udaje się na spotkanie gimnazjalnego kółka sympatyków Ligi Narodów i deklaruje dyrektorowi szkoły chęć objęcia jego przywództwa. W zapełnionej słuchaczami auli wygłasza przemówienie, w którym ostro atakuje Ligę Narodów za nieumiejętność zaradzenia narastającemu kryzysowi, obwiniając za tę indolencję Żydów i masonów. Michał zapisuje w swoim brulionie: "Andrzej - organizacja - pieniądze". Andrzej, dzięki wstawiennictwu bliskiego znajomego, profesora Rogożyna, zostaje przedstawiony konsulowi Rzeszy, którego chciałby zaprosić na wykład do swojej organizacji. Wieczorem omawia z kolegami kwestię jej finansowania, wysokość wpisowego, ceny broni i amunicji... Michał podsłuchuje rozmowę, a jej szczegóły po kryjomu notuje w brulionie. Michał odwiedza wuja Felińskiego podczas próby scenicznej w teatrze, po czym cały zespół wraz z sympatykami przenosi się do mieszkania Felińskich, gdzie chłopiec poznaje smak narkotyku... Podczas tego spotkania Michał rozpoznaje inżyniera Bogdańskiego, z którym zetknął się podczas policyjnych przesłuchań. Wieczorem podpowiada Andrzejowi sposób wyłudzenia od niego pieniędzy, mówiąc, że to złodziej, kapuś i narkoman... Wkrótce, po przekazaniu pieniędzy Bogdański błaga obu braci, by więcej go nie szantażowali. Nauczyciel biologii Zemanek, na prośbę Michała wypowiada opinię o wartości jego pierwszej próby prozatorskiej. Jest on też ciekaw, ile prawdy kryje się w napisanym przez Michała opowiadaniu. Chce przekazać brulion jeszcze komuś do oceny. Zaproszony przez Andrzeja konsul wygłasza w auli pogadankę. Porusza tematy związane z polityką międzynarodową, kulturą, cytuje fragmenty "Czarodziejskiej góry". W tym czasie kilku uczniów pojawia się obok limuzyny konsula, a jeden z nich ogłusza kierowcę metalowym prętem. Andrzej zostaje wywołany z sali. Jakiś osobnik znienacka zadaje mu cios w szczękę, odbiera broń i wpycha do pracowni przyrodniczej. Po chwili zjawia się Zemanek i rozszyfrowuje informacje z opowiadania Michała, który przedstawił historię upokorzenia Adama Hartwiga (czyli Andrzeja) podczas przesłuchania na policji. Zemanek na tej podstawie wnioskuje, że Andrzej zamierza rzeczywiście porwać konsula... Zjawia się też dentysta Kuschmerek, który odwołuje się do niemieckiego pochodzenia Andrzeja. Wkrótce Andrzej na czele grupy uczniów przeprowadza swoiste porządki w... domu publicznym, gdzie kompromituje paru zacnych obywateli grodu, po czym - rozwiązuje swoją organizację a za składkowe pieniądze funduje kolegom męską uciechę... Michał odwiedza Felińskich; ciotka wabi go do łoża, a kiedy znikają pod wielką kołdrą, obok nich kładzie się... Maks i zaczyna rozprawiać o rozdzierających duszę, mrocznych motywacjach wypełniających wnętrze artysty z prawdziwego zdarzenia... W domu Hahnów wybucha otwarty konflikt między braćmi, dochodzi do bójki, którą przerywa ojciec. Sprowokowany pedagogicznym mentorstwem ojca, Andrzej wylicza po imieniu krewnych rodziny zamieszkujących w Niemczech. Rano, w czasie śniadania, Michał i Andrzej prowadzą z matką dialog na temat granic wolności poczynań człowieka. Michał rozczytuje się w "Lochach Watykanu", Andrzej natomiast udaje się do swoich hitlerowskich mocodawców. Zemanek wraz z Kuschmerkiem, wyznaczając Andrzejowi zadanie, wręczają mu karty mobilizacyjne, zaopatrują w pistolet i amunicję; zwracają mu też brulion z opowiadaniem Michała. Andrzej wraz z grupą przydzielonych pomocników zajeżdża do prosektorium. Wykupione zwłoki kilku mężczyzn każe przebrać w mundury niemieckich żołnierzy. Wśród trupów spostrzega ciało Bogdańskiego. W domu Andrzej przekazuje bratu zwrócony przez Zemanka zeszyt z opowiadaniem. Kiedy nazajutrz rano Michał się budzi, spostrzega nieobecność brata. Udaje się jego śladem. Mija korty tenisowe, gdzie stoją trzy działa przeciwlotnicze i oddział polskiego wojska. Dociera do niemieckiego konsulatu, w którym Andrzej właśnie rozpoczyna akcję. Wypowiadając fragmenty prozy Michała, Andrzej nagle oddaje strzał z pistoletu do znajdującego się jeszcze w piżamie konsula. Pomocnicy Andrzeja oblewają trupy sprowadzone z prosektorium czerwoną farbą i wkładają im. do mundurów dokumenty mobilizacyjne. Michał spoza okiennych żaluzji patrzy na Andrzeja wsiadającego do niemieckiej ciężarówki. Auto odjeżdża, a ulicą przechodzi nauczyciel gimnastyki ze szkoły, ubrany w polski mundur wojskowy. Michał pali na stole swój brulion z opowiadaniem. "Limuzyna Daimler-Benz" podobnie jak dwa poprzednie kinowe filmy Filipa Bajona - "Aria dla atlety" i "Wizja lokalna 1901" nawiązują do ważnych momentów z ostatniego stulecia naszej historii. Akcja filmu rozgrywa się co prawda jeszcze w Polsce niepodległej, ale są to ostatnie miesiące przed wojną. Bajon koncentruje swoją uwagę wokół kwestii kształtowania aspiracji i postaw bohaterów filmu. Zwraca uwagę na ich jeszcze mgliste ideały, ambicje, na łatwowierność i młodzieńczą niedojrzałość. Bezpośrednie reperkusje wybryku chłopców są prawie żadne. "Konsul nie zgłosił pretensji, uznał sprawę za wybryk, niepoważną kradzież. Ale fakt, że żart miał miejsce właśnie w tym, a nie innym okresie historii, ma wpływ na dalsze losy chłopców. Konkretnie na wybór drogi życiowej" - mówił Filip Bajon w jednym z wywiadów. (Opis ze strony http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1365 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Audiobook
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 2160 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 21)
Tyt. z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1979.
Czas projekcji ok. 111 min.
Dokument towarzyszący: Panny z Wilka [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 53.
Język filmu polski, napisy angielskie i niemieckie. W dodatkach dostęp do wybranych scen.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 21, Panny z Wilka. Dorobek pisarski Jarosława Iwaszkiewicza należy do najbogatszych we współczesnej literaturze polskiej. W toku przeszło 60 lat trwającej twórczości Iwaszkiewicz interesował się wieloma dziedzinami i gatunkami literatury. Uprawiał przez całe życie lirykę, pisał powieści i opowiadania, dramaty, eseje, biografie, reportaże i recenzje. Opowiadania zajmują w jego twórczości miejsce bardzo eksponowane. Jedną z ich wspólnych cech jest realizm ujmowany w kategoriach psychologicznych. Podstawowe dla każdego człowieka problemy, zagadnienia życia i śmierci, sprawy uczuć, miłości są oglądane przez pryzmat mijającego czasu. Nie ma powrotu do zdarzeń sprzed lat. Obraz świata, który przed laty uważaliśmy za jedynie prawdziwy, w świetle późniejszych doświadczeń wydaje się prosty, często banalny. Intymna, refleksyjna opowieść o stosunku człowieka do naturalnego cyklu przyrody: życia i śmierci. Szukając śladów dawnych emocji bohater po wieloletniej nieobecności odwiedza miejsce, w którym spędził młodość. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela przyjeżdża do wujostwa na wieś, gdzie w pobliskim dworku, w gronie kilku panien, spędził młodzieńcze lata. Julia doczekała się bliźniaczek, wyemancypowana Jola wyszła za mąż, Fela przedwcześnie zmarła, zmieniły się też Zosia i Kazia, mała Tunia wyrosła na piękną pannę. Pojawienie się Rubena, jego wspomnienia i chęć ożywienia przeszłości burzą spokój mieszkanek dworu, ujawniają ich powikłane losy, dramaty, życiowe klęski. Ruben wyjeżdża z postanowieniem, że już tu nigdy nie wróci
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 74 [Informacja] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1971
Czas projekcji 93 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Ddodatek: "Przechodzień". Czas odtwarzania 37 minut
Omowienie filmów pt. "Tadeusz Konwicki"
Tytuł całości: "Tadeusz Konwicki"
Dorobek filmowy Tadeusza Konwickiego zajmuje w polskiej kinematografii miejsce szczególne. Krytyka najczęściej określa dokonania twórcy "Lawy" mianem "kina autorskiego", nastawionego przede wszystkim (jeśli nie wyłącznie) na unaocznianie obsesji, niepokojów i fascynacji artysty. Introwertyzm filmów Konwickiego wywoływał sprzeczne reakcje u widzów. Jedni dziwili się złośliwie, dlaczego filmy o "prywatnych kompleksach" autora mają być finansowane za państwowe pieniądze. Według innych głęboka penetracja duszy jednostki paradoksalnie odkrywała nie znane dotąd obszary wiedzy o życiu zbiorowości. W większości filmów autora "Zaduszek" nie ma klasycznie rozumianej akcji. Zastępuje ją poetycka gra nastrojów, balansowanie na granicy jawy i snu, koegzystencja realistycznego konkretu i nadrealistycznych fantazji. Ujęcia wydają się nadmiernie statyczne, obraz często znaczy mniej niż słowo. Dlatego kinowe dokonania Konwickiego uchodzą za "niekasowe" i trudne w odbiorze. Z opinią tą kłóci się jednak sporo nagród zebranych przez reżysera w kraju i za granicą. Tematyka filmów Konwickiego nie odbiega od tej, którą nagminnie porusza w swoich książkach. Psychika uformowana pod wpływem przeżyć wojennych ("Ostatni dzień lata"), romantyczno- martyrologiczna tradycja polskiej kultury ("Salto", "Lawa"), tęsknota za utraconym światem dzieciństwa ("Dolina Issy") to tworzywo, z którego reżyser najczęściej buduje swe kinowe opowieści. Nie inaczej jest w "Jak daleko stąd, jak blisko" (1972). Bohaterem tego, utrzymanego w konwencji snu, utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma. "Jak daleko stąd, jak blisko" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1972), "Syrenką Warszawską" Polskiej Krytyki Filmowej (1972) oraz Nagrodą Specjalną Jury za najlepszy scenariusz na MFF Autorskich w San Remo (1973). (Opis ze strony: http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1379 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 16)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1989
Czas projekcji ok. 121 min
Dokument towarzyszący: Dziady [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Krzysztof Płatek, Maja Dobkowska (biografia) ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 71, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. T. Konwickiego s. 68-69
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 16, Dziady. Po "Dziady" sięgali najwybitniejsi polscy twórcy. Powstawały przedstawienia, o których głośno było w Polsce, a nawet poza jej granicami. Nigdy jednak nie pokuszono się o przeniesienie Mickiewiczowskiego dramatu na ekran. Jako pierwszy swoją wizję "Dziadów" w wersji filmowej postanowił przedstawić znany polski pisarz i reżyser Tadeusz Konwicki, związany swoją twórczością z Wilnem i Wileńszczyzną. "Tadeusz Konwicki wpadł na pomysł niesłychany. Fascynujący a zarazem zwariowany, karkołomny." - donosił w marcu 1988 roku "Tygodnik Kulturalny". Zresztą mało kto wówczas wierzył w powodzenie tak ryzykownego przedsięwzięcia, uważano je za czyste szaleństwo. "Lawa", której premiera odbyła się 6 listopada 1989 roku, stała się wydarzeniem w świecie artystycznym. Jeszcze w tym samym roku na moskiewskim festiwalu film został wyróżniony Nagrodą Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Rok później na XV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Tadeusz Konwicki odbierał specjalną nagrodę jury za twórczą interpretację "Dziadów". W swoim dramacie reżyser ukazał także czasy współczesne, świat XX wieku, dzisiejszy obraz Warszawy z Pałacem Kultury i Nauki, tłumy podczas spotkania z papieżem, a także okrutne wspomnienia II wojny światowej (getto, Katyń, Oświęcim i powstanie warszawskie). Konrada przedstawił w dwóch postaciach, jako młodzieńca (tę rolę zagrał debiutant Artur Żmijewski) oraz człowieka dojrzałego, obarczonego doświadczeniami tego wszystkiego, co zdarzy się później, człowieka który zna przeznaczenie swego narodu. W roli Konrada w starszym wieku wystąpił Gustaw Holoubek, jego monolog - jak pisali krytycy - to najwyższy poziom gry aktorskiej. Okolice Wilna. W przeddzień Święta Zmarłych i prastarego, nocnego obrzędu Dziadów, w rodzinnym, zrujnowanym dworku zjawia się widmo Poety. Powrócił w strony swojej młodości, by raz jeszcze przeżyć wspomnienie romantycznej miłości do Maryli i dramatyczne wydarzenia związane z grupą wileńskich konspiratorów-patriotów. Na cmentarzu Guślarz rozpoczyna obrzęd Dziadów. W tłum wieśniaków, ludzi z różnych epok, wmieszał się Gustaw. Przychodzą kolejne zjawy: Pan, Dziewczyna, Dzieci. W mieście kozacki patrol dokonuje aresztowań młodych spiskowców. Poeta odwiedza chatkę Księdza, wspominając przy nim swą miłość do Maryli. Ksiądz rozpoznaje w przybyszu Gustawa - swego przybranego syna. Na Zamek Królewski w Warszawie zajeżdżają w powozach goście nowego Senatora. W celi wileńskiego więzienia Gustaw przeistacza się w Konrada. Świadkiem tej metamorfozy jest milcząca zjawa Poety. Pijany Senator śni swój koszmarny sen, w którym jawi mu się Imperator i diabły walczące o jego duszę. Wigilia w więzieniu wileńskim. Z cel wychodzą polscy patrioci: Żegota, Sobolewski, Jakub, Frejend i udają się wszyscy do celi Konrada. Salon w Zamku Warszawskim - miejsce spotkań urzędników, literatów, wojskowych i dam do towarzystwa. Na uboczu stoi grupka młodych Polaków zajętych patriotyczną dyskusją. Przy stolikach toczy się rozmowa o ostatnim balu u Nowosilcowa i nowinkach towarzyskich. Przybysz z Litwy opowiada historię wieloletniego więzienia Cichockiego. W drzwiach salonu zjawia się Poeta - przysłuchuje się opowieści o martyrologii Cichockiego. Cela Konrada. Jankowski śpiewa bluźnierczą pieśń. Więźniowie rozmawiają o poczynaniach Nowosilcowa na Litwie i swoich szansach podczas śledztwa. Jan Sobolewski opowiada o wyjeździe kolejnej partii kibitek wywożących ich kolegów na Sybir. Pozostawiony w samotności przez towarzyszy, Konrad rozpoczyna Wielką Improwizację. W celi pojawia się Poeta i podejmuje wątek Improwizacji. Słowom monologu rzucającego wyzwanie Bogu towarzyszą obrazy współczesnych, masowych zgromadzeń Polaków, sceny martyrologii i heroizmu Narodu podczas II wojny światowej. Do zemdlonego Konrada przychodzi Ksiądz Piotr z Kapralem. Ksiądz zaczyna odprawiać egzorcyzmy. Ksiądz Piotr ze swojej celi spogląda na warszawski Pałac Kultury. Rozpoczyna swą modlitwę do Boga o zaprzestanie rzezi polskich dzieci. W różnych miejscach kraju pojawia się symboliczna postać Pielgrzyma-Poety. Pani Rollison stara się o audiencję u Senatora Nowosilcowa w sprawie zwolnienia jej jedynego syna. Kobiecie towarzyszy Ksiądz Piotr, którego - po cynicznym odprawieniu Pani Rollison - Senator przesłuchuje. Bity i znieważony. Piotr prorokuje rychłą śmierć Doktora i Pelikana. Śmierć młodego Rollisona w Klasztorze Dominikanów. Bal u Senatora. Wincenty Pol i Bestużew dyskutują o sensie zabójstwa Senatora. Doktor ginie od uderzenia pioruna. Piotr spotyka Konrada prowadzonego na przesłuchanie i daje wskazówki, jak żyć na zesłaniu. Na cmentarzu uroczystość Dziadów zbliża się do końca. Uczestnicy wychodzą o wschodzie słońca; równiną sunie sznur kibitek wiozących zesłańców na Sybir. Jedna z nich wiezie Konrada, przy następnym nawrocie - Poetę ze śladami kuli na czole
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Pracownia AV 32
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 69 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Lektury Szkolne ; 21)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1979.
Dokument towarzyszący: Panny z Wilka [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. 55, [1] s. : il. kolor. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 53
Na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza.
DVD.
Ścieżka dzwiękowa w języku polskim, napisy angielskie i niemieckie.
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 21, Panny z Wilka. Dorobek pisarski Jarosława Iwaszkiewicza należy do najbogatszych we współczesnej literaturze polskiej. W toku przeszło 60 lat trwającej twórczości Iwaszkiewicz interesował się wieloma dziedzinami i gatunkami literatury. Uprawiał przez całe życie lirykę, pisał powieści i opowiadania, dramaty, eseje, biografie, reportaże i recenzje. Opowiadania zajmują w jego twórczości miejsce bardzo eksponowane. Jedną z ich wspólnych cech jest realizm ujmowany w kategoriach psychologicznych. Podstawowe dla każdego człowieka problemy, zagadnienia życia i śmierci, sprawy uczuć, miłości są oglądane przez pryzmat mijającego czasu. Nie ma powrotu do zdarzeń sprzed lat. Obraz świata, który przed laty uważaliśmy za jedynie prawdziwy, w świetle późniejszych doświadczeń wydaje się prosty, często banalny. Intymna, refleksyjna opowieść o stosunku człowieka do naturalnego cyklu przyrody: życia i śmierci. Szukając śladów dawnych emocji bohater po wieloletniej nieobecności odwiedza miejsce, w którym spędził młodość. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela przyjeżdża do wujostwa na wieś, gdzie w pobliskim dworku, w gronie kilku panien, spędził młodzieńcze lata. Julia doczekała się bliźniaczek, wyemancypowana Jola wyszła za mąż, Fela przedwcześnie zmarła, zmieniły się też Zosia i Kazia, mała Tunia wyrosła na piękną pannę. Pojawienie się Rubena, jego wspomnienia i chęć ożywienia przeszłości burzą spokój mieszkanek dworu, ujawniają ich powikłane losy, dramaty, życiowe klęski. Ruben wyjeżdża z postanowieniem, że już tu nigdy nie wróci
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 728 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1974
Czas projekcji 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Zawiera autograf Krzysztofa Zanussiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1410 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
Kaseta
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 836 "A" [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Ocalenie [Film] / scenariusz i reżyseria Edward Żebrowski; zdjęcia Jan Hesse; muzyka Andrzej Korzyński. - Warszawa : Telewizji Kino Polska, [2011?]. - 1 dysk optyczny (DVD) (87 min) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Rok produkcji: 1972.
Wydane w kolekcji "Edward Żebrowski" zawierającej trzy filmy reżysera: Ocalenie, Szpital przemienienia, W biały dzień. Do pakietu dołączona broszura pt. "Edward Żebrowski", s. 23.
Tytuł z ekranu tytułowego.
DVD.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim; napisy angielskie.
Akcja filmu zaczyna się w momencie, gdy Adam Małecki - docent biologii trafia do szpitala na badania. Wyniki budzą jego zaskoczenie i niepokój. Wskazują bowiem jednoznacznie, że cierpi na ciężką i przewlekłą chorobę, która najprawdopodobniej uniemożliwi mu kontynuację kariery. Jedyna nadzieja to przeszczep nerki, możliwie jak najszybszy. Adam nie zgadza się jednak, by dawcą była jego żona Marta. Skazuje się w ten sposób na oczekiwanie, podczas którego jego stan zdrowia wciąż się pogarsza. Gdy wreszcie wydaje się, że przeszczep jest tuż tuż, decyzją lekarzy Adam musi ustąpić innemu choremu. Małecki, uważając się za człowieka bardziej wartościowego i przydatnego społeczeństwu nie może tego zrozumieć. Dopiero śmierć dwóch znajomych pacjentów skłania go do rewizji własnej postawy wobec świata i innych ludzi. (http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1645 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej