Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(49)
Forma i typ
Filmy i seriale
(49)
Dostępność
dostępne
(48)
wypożyczone
(1)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(49)
Autor
Konieczny Zygmunt (1937- )
(6)
Korzyński Andrzej (1940- )
(6)
Fronczewski Piotr (1946- )
(5)
Kilar Wojciech (1932-2013)
(5)
Zieliński Jerzy (1950- )
(5)
Łomnicki Tadeusz (1927-1992)
(5)
Holland Agnieszka (1948- )
(4)
Komorowska Maja (1937- )
(4)
Królikiewicz Grzegorz (1939-2017)
(4)
Samosiuk Zygmunt (1939-1983)
(4)
Skolimowski Jerzy (1938- )
(4)
Szulkin Piotr (1950-2018)
(4)
Bajon Filip (1947- )
(3)
Bajor Michał (1957- )
(3)
Bista Henryk (1934-1997)
(3)
Ford Aleksander (1908-1980)
(3)
Gradowski Krzysztof (1943-2021)
(3)
Janda Krystyna (1952- )
(3)
Kondratiuk Andrzej (1936-2016)
(3)
Konwicki Tadeusz (1926-2015)
(3)
Kutz Kazimierz (1929-2018)
(3)
Maklakiewicz Zdzisław (1927-1977)
(3)
Marczewska Teresa (1948- )
(3)
Marczewski Wojciech (1944- )
(3)
Różewicz Stanisław (1924-2008)
(3)
Satanowski Jerzy (1947- )
(3)
Sobociński Witold (1929-2018)
(3)
Stuhr Jerzy (1947- )
(3)
Szostak Zdzisław (1930-2019)
(3)
Trzeciak Franciszek (1942- )
(3)
Zapasiewicz Zbigniew (1934-2009)
(3)
Zdort Wiesław (1931-2019)
(3)
Łukaszewicz Olgierd (1946- )
(3)
Żebrowski Edward (1935-2014)
(3)
Żuławski Andrzej (1940-2016)
(3)
Bińczycki Jerzy (1937-1998)
(2)
Braunek Małgorzata (1947-2014)
(2)
Dziworski Bogdan (1941- )
(2)
Englert Jan (1943- )
(2)
Głodek Włodzimierz (1954-2018)
(2)
Hajdun Janusz (1935-2008)
(2)
Himilsbach Jan (1931-1988)
(2)
Holoubek Gustaw (1923-2008)
(2)
Hudziec Tomasz
(2)
Kijowski Maciej (1935-2017)
(2)
Komeda Krzysztof (1931-1969)
(2)
Laskowski Jan (1928-2014)
(2)
Linda Bogusław (1952- )
(2)
Majchrzak Krzysztof (1948- )
(2)
Mazurek Bohdan
(2)
Nowicki Jan (1939- )
(2)
Olbrychski Daniel (1945- )
(2)
Pawluśkiewicz Jan Kanty (1942- )
(2)
Petrycki Jacek (1948- )
(2)
Radwan Stanisław (1939- )
(2)
Serocki Kazimierz (1922-1981)
(2)
Skrzek Józef (1947- )
(2)
Szczerbic Joanna (1941-2014)
(2)
Teleszyński Leszek (1947- )
(2)
Trela Jerzy (1942- )
(2)
Trzaskowski Andrzej
(2)
Tuzar Jaroslav (1908-1988)
(2)
Wilhelmi Roman (1936-1991)
(2)
Wójcik Jerzy (1930-2019)
(2)
Łukaszewicz Jerzy (1946- )
(2)
Bajor Piotr (1960- )
(1)
Bardini Aleksander (1913-1995)
(1)
Barszczewska Grażyna (1947- )
(1)
Barycz Ryszard (1924-2010)
(1)
Bilewski Bogusz (1930-1995)
(1)
Bonarski Andrzej (1932- )
(1)
Brański Lech (1949-2017)
(1)
Cembrzyńska Iga (1939- )
(1)
Chamiec Krzysztof (1930-2001)
(1)
Chodura Karol (1921-2001)
(1)
Chwalibóg Maria (1933- )
(1)
Czeszko Bohdan (1923-1988)
(1)
Czubasiewicz Maria (1953- )
(1)
Czyżewska Elżbieta (1938-2010)
(1)
Dałkowska Ewa (1947- )
(1)
Dejmek Piotr (1953-2010)
(1)
Dmochowski Mariusz (1930-1992)
(1)
Domaradzki Jerzy (1943- )
(1)
Dyląg Grażyna (1954- )
(1)
Dymna Anna (1951- )
(1)
Ferency Adam (1951- )
(1)
Fethke Jan (1903-1980)
(1)
Figura Katarzyna (1962- )
(1)
Fijewski Tadeusz (1911-1978)
(1)
Gajos Janusz (1939- )
(1)
Godik Władysław (1892-1952)
(1)
Gogolewski Wojciech (1953- )
(1)
Goszczyńska Hanna
(1)
Grabowska Barbara (1954-1994)
(1)
Hajny Pawel
(1)
Halotta Augustyn (1916-1985)
(1)
Hanin Ryszarda (1919-1994)
(1)
Hesse Jan (1938- )
(1)
Huk Tadeusz (1948- )
(1)
Idziak Sławomir (1945- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(30)
2000 - 2009
(19)
Kraj wydania
Polska
(49)
Język
polski
(49)
Odbiorca
Dzieci
(2)
Młodzież
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(22)
Temat
Film fabularny
(26)
Film polski
(25)
Film psychologiczny
(15)
Film obyczajowy
(13)
Film fantastyczny
(3)
Brzechwa, Jan (1900-1966)
(2)
Film fantastycznonaukowy
(2)
Film historyczny
(2)
Cenzura
(1)
Czarodzieje
(1)
Film dla dzieci i młodzieży
(1)
Film przygodowy
(1)
Koźniewski Kazimierz (1919-2005)
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Pan Kleks (postać fikcyjna)
(1)
Propaganda
(1)
Szkoły magii
(1)
Uczniowie
(1)
Zegadłowicz, Emil (1888-1941)
(1)
Temat: dzieło
Akademia Pana Kleksa
(2)
Dolina Issy
(1)
Dziady
(1)
Piątka z ulicy Barskiej
(1)
Zmory
(1)
Temat: czas
1901-2000
(26)
Gatunek
Film fabularny
(47)
Dokumenty audiowizualne
(16)
Film polski
(16)
Film psychologiczny
(7)
Adaptacja filmowa
(6)
Dramat filmowy
(4)
Film przygodowy
(2)
Film wojenny
(1)
49 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
Paciorki jednego różańca [Film] / scen. i reż. Kazimierz Kutz ; zdj. Wiesław Zdort ; muz. Wojciech Kilar. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, [2010]. - 1 dysk optyczny (106 min.) (DVD) : dźw., kolor. ; 12 cm + omówienie filmów
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Produkcja: Zespół Filmowy Kadr, 1979.
Tyt. z ekranu tyt.
Wybor scen.
Napisy dialogowe w jęz. ang.
DVD Video; Format 4:3; DD 2.0.
Ścieżka dźwiękowa w jęz. pol.
Osiedle starych domków górniczych ma zostać zburzone pod budowę nowych bloków. Część mieszkańców już się wyprowdziła do nowych mieszkań, inni są właśnie w trakcie przeprowadzki. Przed domkami płoną stare graty. Emerytowany górnik Habryka, żegnając się z sąsiadami zapowiada, że nie opuści swego domu. Przydział na nowe mieszkanie drze. Żona chcąc nie chcąc popiera go, mieszkający razem z nimi młodszy, żonaty syn także rozumie upór ojca. Jednak synowa pod nieobecność męża wyprowadza się do bloków. Tymczasem zbliża się termin rozbiórki. U Habryki zjawia się jego starszy syn i próbuje go przekonać, że postępuje źle, przyjeżdża nawet dyrektor kopalni, w której pracuje młodszy syn. Jednak żaden z nich nie jest w stanie złamać uporu starego górnika. Któregoś dnia wnuczek Habryki wraca ze szkoły pobity, ktoś zabija ulubionego królika górnika. Gdy przed domem zjawia się ekipa rozbiórkowa Habryka ostrzega ich, że pod fundamenty podłożył miny, które zostały mu jeszcze z powstania. W kopalni tymczasem zapada decyzja, że należy naprawić krzywdę wyrządzoną Habryce - przodownikowi pracy i powstańcowi śląskiemu, który zasłużył na coś lepszego niż ciasne mieszkanie w bloku. Otrzymuje więc na własność willę w Katowicach. Przenosi się tam razem z żoną, ale w tym obcym, pustym domu oboje czują się źle. Habrykowa stara się jak może stworzyć choć namiastkę dawnego domu. Jednak mąż wkrótce umiera - jak stare drzewo, które usycha tuż po przesadzeniu. Odbywa się uroczysty pogrzeb. [PAT].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1420 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Perła w koronie [Film] / reż. i scen. Kazimierz Kutz; zdj. Stanisław Loth; muz. Wojciech Kilar. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, [2010]. - 1 dysk optyczny (111 min.) (DVD) : dźw., kolor. ; 12 cm + omówienie filmów
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Produkcja: Zespół "Wektor", 1971.
Tyt. z ekranu tyt.
Wybor scen.
Napisy dialogowe w jęz. ang.
DVD Video; Format 4:3; DD 2.0.
Ścieżka dźwiękowa w jęz. pol.
Osadzona w realiach śląskich połowy lat trzydziestych liryczna opowieść o wielkiej miłości młodego górniczego małżeństwa, spleciona z historią zwycięskiej walki strajkowej polskich górników z niemieckimi właścicielami kopalni. Swoista kontynuacja filmu "Sól ziemi czarnej". Połowa lat trzydziestych na Śląsku. Jaś pracuje w kopalni, ma żonę i dwóch małych synów. Dyrekcja zamierza zamknąć nierentowną kopalnię. Wybucha strajk. Rodziny pomagają strajkującym, choć kopalnię otacza kordon policji. Petycje do rządu pozostają bez odpowiedzi. Dyrekcja nie ustępuje. Górnicy ogłaszają strajk głodowy. Policja brutalnie rozpędza demonstrację. Zdeterminowani górnicy posyłają ostatnie żądanie: zalejcie kopalnię wraz z nami, my nie wyjedziemy . . . Dyrekcja podpisuje ugodę. Wynędzniali górnicy wyjeżdżają na powierzchnię. Wracają do swoich rodzin. Jest wśród nich i Jaś. (filmpolski.pl).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1419 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Sól ziemi czarnej [Film] / scen. i reż. Kazimierz Kutz; zdj. Wiesław Zdort; muz. Wojciech Kilar. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, [2010]. - 1 dysk optyczny (98 min.) (DVD) : dźw., kolor. ; 12 cm + omówienie filmów
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Produkcja: Zespół "Wektor", 1969.
Tyt. z ekranu tyt.
Wybor scen.
Napisy dialogowe w jęz. ang.
Zawiera: Zawiera dodatek Śląska opowieść / scen.Hanna Goszczyńska, Stanisław Janicki; realiz. Stanisław Janicki ; zdj. Aleksander Lipowski ; film kolor., 24 min.
DVD Video; Format 4:3; DD 2.0.
Język pol.
Poetycka ballada ludowa osnuta wokół dramatycznych wydarzeń II Powstania Śląskiego z sierpnia 1920 roku - dzieje rodziny starego górnika, którego synowie walczą o polskość swej ziemi. Film nie rekonstruuje przebiegu powstania - odtwarza natomiast jego klimat i kreśli zbiorowy portret śląskiego ludu. Lato 1920 roku na Śląsku. Siedmiu braci pod dowództwem wyrusza do boju i wraz z innymi powstańcami opanowuje miasteczko. Najmłodszy Gabriel, zdobywa niemiecki mundur i przekrada się do osady opanowanej przez Niemców, gdzie zakochuje się w młodziutkiej niemieckiej sanitariuszce . . . W czasie walk przychodzi z pomocą powstańcom oficer polski z działem . . . Napór Niemców jest jednak coraz silniejszy. Ginie ojciec braci. Oddział wycofuje się w kierunku granicy. Wielu powstańców zostaje zabitych. Rannego Gabriela dziewczęta przenoszą przez graniczną rzeczkę. Spotyka tu swych trzech pozostałych przy życiu braci. (filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1418 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas projekcji 101 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski"
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
Srebrny Niedźwiedź na XXXII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie Zachodnim, nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej (FIPRESCI) i Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE). To tylko część wyróżnień, którymi uhonorowano "Dreszcze" - w opinii wielu krytyków najlepszy film w dorobku Wojciecha Marczewskiego. Ich zdaniem polski reżyser jako jeden z nielicznych (obok Istvana Szabo) odsłonił tak głęboko i szczerze kulisy świadomości dziecka epoki komunizmu. "By pojąć "Dreszcze" trzeba wniknąć w klimat epoki. Nie miał on wiele wspólnego ze zgiełkiem konkurencyjnych ideologii, charakterystycznym dla demokracji zachodnich; superideologia niwelowała różnice poglądów. Nieważne, na jakiej podstawie aresztowano ojca małego bohatera filmu (jest to reminiscencja aresztowania ojca Wojciecha Marczewskiego). Mógł być z przekonań narodowcem, katolikiem, socjalistą. Ustrojowi "robotniczo-chłopskiemu" zagrażał w zasadzie każdy, kto nie był doskonałym konformistą" (Tadeusz Sobolewski). "Doskonały konformizm" to propozycja, którą przedstawia fanatyczna druhna, nękanemu przez światopoglądowe niepokoje, Tomkowi. Owa propozycja, wzmocniona przez erotyczną fascynację chłopca, jest nad wyraz atrakcyjna. Nie tylko tłumaczy niezrozumiały świat i zaspokaja potrzeby religijne, ale w dodatku obiecuje jakąś formę miłosnego spełnienia. Krytyka widziała w "Dreszczach" nie tylko film rozrachunkowy. Dopatrywano się w nim również wpływów surrelizmu i twórczości Roberta Musila ("Niepokoje wychowanka Torlessa", "Człowiek bez właściwości"). Dla wielu dzieło Marczewskiego stało się też niepokojącym "memento", że "totalitarna religia" zawsze może się odrodzić - obojętnie pod jaką postacią. Rok 1955. Trzynastoletni Tomek chodzi do szkoły, jego ojciec przebywa w więzieniu. Tomek wyjeżdża na obóz harcerski. Jego postępowanie jest naganne. Kiedy wszyscy gonią wyrostka, który wybił kamieniem szybę, co uznano za prowokację polityczną, Tomek nie bierze udziału w pościgu. Wpisany zostaje na czarną listę. Wraz z kolegami "deprawuje" ideowego Dominika, pojąc go winem i każąc słuchać "Głosu Ameryki". Jest świadkiem kłótni druhny - przewodniczki z kochającym ją mężczyzną, który usiłuje ją przekonać, że Partia powinna odstąpić od dogmatów i przyznać się do popełnionych błędów. Tomek coraz bardziej ulega wpływom druhny - przewodniczki, pryncypialnej, ślepo wierzącej i posłusznej temu, co mówić i robić każe "góra" . . . Docierają wiadomości o wydarzeniach w Poznaniu. Dominik po przeczytaniu informacji o zwalnianiu więźniów politycznych popełnia samobójstwo. Wstrząśnięty tym Tomek przeprowadza samokrytykę i bierze winę na siebie . . . Przybywa zwolniony z więzienia ojciec Tomka, ale nie może znaleźć wspólnego języka z synem . . . Obóz zostaje rozwiązany i dzieci są pospiesznie wysyłane do domu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1499 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Ucieczka z kina "Wolność" [Film] / scenariusz i reżyseria Wojciech Marczewski; zdjęcia Jerzy Zieliński; muzyka Zygmunt Konieczny. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, 2010. - 1 dysk optyczny (DVD) (87 minut) : dźwiękowy, kolorowy; 12 cm+Omówienie filmów.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tytuł z ekranu tytułowego.
Rok produkcji 1990.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski".
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
DVD, Dźwięk: stereo; obraz: 16:9.
Ścieżka dźwiękowa polska, napisy angielskie.
Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy, dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie dla najlepszej głównej roli męskiej otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także za granicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki. "Aż tak wielu?" - dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." W kinie "Wolność" odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Cenzor rozmawia z jedną z bohaterek filmu - Małgorzatą. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, lecz jednocześnie nie pochwala tego, co robi obecnie. Uświadamia mu, że rola cenzora jest w gruncie rzeczy przyczyną jego zniewolenia. Cenzor postanawia skończyć z tym, co robił do tej pory. Decydenci postanawiają zniszczyć kopię "Jutrzenki". W proteście cenzor wchodzi do filmu, w celu uniemożliwienia spalenia kopii. W "Jutrzence" spotyka bohaterów różnych filmów, których kiedyś wyciął. Odbywa z nimi rozmowy, pod wpływem których staje się innym człowiekiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1500 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1978
Czas projekcji 100 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Bezpośredni dostęp do 16 scen.
Dodatek: "Zawód reżyser - Wojciech Marczewski". Scen., reż. Piotr Stasik; 24 min.
Omowienie filmów pt. "Wojciech Marczewski".
Tytuł całości: "Wojciech Marczewski"
Adaptacja powieści Emila Zegadłowicza "Zmory", rozwijającej wątki z trzech wcześniejszych książek tego autora - "Godziny przed jutrznią", "Spod młyńskich kamieni", "Cienia nad falami". Po raz pierwszy "Zmory" wydane zostały w roku 1935 i wzbudziły wówczas wielkie poruszenie. Zegadłowiczowi zarzucano, że w fałszywym świetle przedstawia system szkolny w przedwojennej Polsce, a także zbyt śmiałe sceny erotyczne. One też stały się pretekstem do skonfiskowania przez prokuraturę krakowską drugiego wydania książki. Ataki te - głównie ze strony prasy prawicowej - jak się wydaje, miały swoje głębsze przyczyny. Otóż Zegadłowicz, dotąd cieszący się opinią pisarza o raczej zachowaczych poglądach, ujawnił się jako antyklerykał o sympatiach lewicowych. "Zmory" to powieść niezwykle obszerna, a nawet, jak to określił Wojciech Marczewski - rozbuchana, pełna wątków pobocznych, co musiało przysporzyć wiele trudności przy jej adaptacji. Dlatego też reżyser nie podjął się napisania scenariusza. Zadanie powierzył czeskiemu scenarzyście Pavelowi Hajněmu, który m.in. napisał scenariusz do "Zaklętych rewirów" Janusza Majewskiego. Mały Mikołaj Srebrny, zwany pieszczotliwie Mikiem, mieszka razem z ojcem, przedwcześnie odsuniętym na emeryturę profesorem gimnazjalnym, we dworze w Porębie Murowanej, koło galicyjskiego miasteczka Wołkowice. Matka, pani Zofia, młoda i piękna kobieta, cierpiąca na suchoty, mieszka osobno. Któregoś dnia przyjeżdża do Poręby, aby zabrać Mika do Wołkowic, gdzie ma podjąć naukę w gimnazjum. Na egzaminie chłopiec wykazuje karygodny brak orientacji, ale ze względu na starą znajomość z ojcem, dyrektor zgadza się go przyjąć. Mik zamieszkuje u wujostwa Komendów. Mimowolnie staje się tam świadkiem pijackich ekscesów wuja Wacława. W szkole panują wsteczne metody. Sadystyczni, zidiociali nauczyciele, wśród których prym wiedzie łacinnik Ptaszycki, znęcają się psychicznie i fizycznie nad uczniami. Mik, dziecko wrażliwe i samodzielnie myślące, często naraża się belfrom. Miarki jego "przewinień" dopełnia incydent z gęsią zabitą przez któregoś z uczniów na szkolnym podwórku. Mik, widząc że podejrzenie o dokonanie tego czynu pada na niewinnego kolegę, bierze winę na siebie. Ciotka Wilhelmina wraz z wujem decydują się zawieźć sio-strzeńca na rozmowę z ojcem. Stary profesor Srebrny rozumie jednak dobrze syna: nie usiłuje prawić mu morałów, stara się raczej przekonać go o konieczności kompromisów w niektórych sytuacjach. Wkrótce ojciec umiera. Komendowie przenoszą się do Poręby. Mik zamieszkuje wraz z matką u babki, kobiety despotycznej i skąpej. Na wakacje wyjeżdża do Poręby. Poznaje tu swojego rówieśnika, przebywającego na wczasach z rodzicami, który udziela mu swoistej lekcji uświadamiającej. W nocy prześladują Mika koszmary, w których odbijają się przeżycia całego dnia. W chłopcu zaczynają się budzić pierwsze niepokoje erotyczne, przypadkiem dostrzeżona toaleta służącej nie jest już "niewinnym" widokiem. Do rozrywek gimnazjalistów należy podglądanie wizyt wołkowickiej prostytutki u Raciatego, miejscowego przedsiębiorcy pogrzebowego. Dla Mika jednak, podejrzana w cmentarnej szopie scena staje się, z powodu swojej wulgarności, źródłem silnego wstrząsu. W szkole pojawia się nowy nauczyciel fizyki - Chwostek, oryginał o lewicowych poglądach. Wkrótce staje się on ulubieńcem uczniów, wśród których zaczynają szerzyć się idee socjalistyczne, atrakcyjne zwłaszcza ze względu na posmak owocu zakazanego. Pod nieobecność żony wuj Wacław wciąga Mika do siebie na orgietkę z prostytutkami. Skonfudowany sytuacją chłopak odrzuca jednak składane mu oferty erotyczne. Stan zdrowia matki stale się pogarsza. Wyjazd do lekarza wraz z wujem Wacławem nie daje już rezultatu. Pani Zofia umiera. Mik pozostaje sam u babki, z którą stosunki układają się coraz gorzej. Sensacją Wołkowic staje się przyjazd Stanisławy Wysockiej. Mik, który od pewnego czasu poświęca się własnej twórczości literackiej, nie ma nawet pieniędzy na zakupienie biletu. Szczęśliwie, młody, życzliwy mu polonista Znamierowski lituje się nad chłopcem i wprowadza go do teatru. Wielka aktorka porywa gimnazjalistów gorącymi strofami poezji Micińskiego, a Mik otrzymuje od niej niespodziewany prezent - pocałunek. W szkole zachodzą niepokojące wypadki. W środku prowadzonej przez Znamierowskiego lekcji aresztowani zostają trzej koledzy Mika za działalność konspiracyjną Chwostek, karnie usunięty z grona nauczycielskiego, popełnia samobójstwo w swoim gabinecie. Któregoś dnia Mik wracając w nocy do domu staje się mimowolnym świadkiem awantury między babką i Raciatym, z której niedwuznacznie wynika, iż przedsiębiorca pogrzebowy otrzymuje od niej "pensję". Zbliża się koniec nauki w gimnazjum wołkowickim. W dyskusjach między uczniami zarysowują się coraz wyraźniej różnice poglądów politycznych. Mik stara się zachować neutralność. Bal pożegnalny za-mienia się w wielkie pijaństwo. Dla Mikołaja i jego kolegów kończy się okres uczniowskich niepokojów. Przekraczają próg dorosłego życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1498 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1966
Czas projekcji 77 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: dostęp do 12 scen.
Omowienie filmów pt. "Jerzy Skolimowski"
Dramat psychologiczny, którego bohater - młody, współczesny człowiek - usiłuje pokonać dzielące go od świata bariery: wieku, pieniądza, starych kultów, konwencji i hierarchii. Bohater rzuca studia, dom akademicki. "Kiedy brałem stypendium, sprzedawałem się państwu ? Teraz mogę się sporzedać komu chcę !" Jego marzeniem jest małżeństwo z bogatą kobietą, willa na przedmieściu i jaguar w garażu. Proces mieszczanienia jest, jego zdaniem, nieunikniony, własną degrengoladę trzeba więc przyspieszyć. Spotyka jednak dziewczynę, która ma odmienne ideały. To każe mu zrewidować swój stosunek do życia i siebie. (http://filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1456 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1967 [Prolog 1981]
Czas projekcji 76 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: dostęp do 12 scen.
Prolog: Jest on jak gdyby komentarzem do historii sprzed czternastu lat. Składa się z luźnych scen. Pierwsza jest rozmową reżysera z samym sobą o tym, dlaczego robi filmy. Następne sceny to: Bejrut czasu wojny domowej - wizja zagłady; rozmowa z Volkerem Schlondorffem na planie jego filmu; powstanie warszawskie i zabawy w wojnę współczesnych dzieci warszawskich; rozmowa reżysera w Londynie w sprawie wprowadzenia "Rąk do góry" na polskie ekrany; przyjazd ekipy filmowej do Warszawy . . . Po dziesięciu latach spotykają się na zjeździe absolwenci Akademii Medycznej. Brak tylko jednego z nich. Przysłał depeszę. W czasie bankietu zostaje ona odczytana. Nadawca jest lekarzem na wsi, prowokuje kolegów do złożenia mu wizyty. Kilkoro z nich decyduje się na wyjazd, ale po to, by mu - jak mówią - skuć mordę. Ponieważ już żaden pociąg osobowy w tamtym kierunku nie odchodzi, wsiadają do towarowego. Odbywa się swoista psychodrama. Nazywają siebie markami posiadanych samochodów. Alfa, jej mąż Romeo, Opel Rekord, Wartburg, Zastawa. Okazuje się, że ich marzenia, a także osobiste i zawodowe ambicje, pozostały nie zrealizowane. Zapomnieli o swoich ideałach. Wspominają lata studenckie. Byli zetempowcami. Kleili gigantycznych rozmiarów portret Stalina, ale przez pomyłkę dokleili drugą parę oczu. Uznano ich za politycznych prowokatorów albo świadomych wrogów. W atmosferze zakłamania, fałszu i asekuranctwa odbyła się rozprawa przed sądem zetempowskim. Tylko Zastawa miał odwagę zapytać swych sędziów: czy wyjście, koledzy, już wcześniej nie zdecydowali o nas? Usunięto go ze studiów wyrzucono z akademika i ZMP. Usiłował popełnić samobójstwo . . . Wszystko wskazuje na to, że Zastawa jest tym lekarzem ze wsi, który przysłał depesze i sprowokował swych kolegów do wyjazdu. Rano okaże się jednak, że wagon stoi w tym samym miejscu, w którym w nocy doń wsiadali. Był tylko przetaczany, po czym wrócił na stare miejsce . . . (http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1457 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1964
Czas projekcji 71 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: dostęp do 12 scen.
Omowienie filmów pt. "Jerzy Skolimowski"
Debiut fabularny Jerzego Skolimowskiego, a zarazem pierwsza część dyptyku o losach Andrzeja Leszczyca - młodego, wrażliwego człowieka, zagubionego we współczesnym świecie, rozpaczliwie szukającego wyjścia z beznadziejnej i bezcelowej codzienności. Film rozpoczyna się w momencie, gdy Andrzej budzi się wczesnym rankiem, zostawia śpiącą dziewczynę i stawia się przed komisją poborową. Ku zdumieniu jej członków domaga się niezwłocznego powołania do służby zasadniczej. Dla tego celu bowiem dopiero co porzucił studia ichtiologiczne. Doszedł do wniosku, że jedynie wojsko nauczy go, co naprawdę znaczy dorosłe życie. Z kartą poborowego, mając jeszcze przed sobą kilka godzin "w cywilu" wraca do dziewczyny i swoich zwykłych obowiązków. Film Skolimowskiego jest montażem krótkometrażowych etiud szkolnych, realizowanych przez reżysera w ciągu czteroletnich studiów. Przez krytykę uważany jest za utwór, otwierający nowe perspektywy estetyczne przed rodzimą kinematografią oraz za oryginalny manifest światopoglądowy pokolenia Polaków, które wchodziło w dorosłe życie w połowie lat sześćdziesiątych. Złożony z zaledwie 29 ujęć "Rysopis" daje znakomity portret młodego człowieka, który czuje się niezdolny do przeżywania silniejszych uczuć. Pragnie czegoś bardzo mocno, lecz nie wie czego. Zawieszony między różnymi możliwościami, niekonsekwentny w postępowaniu, wewnętrznie rozedrgany rozpaczliwie próbuje odnaleźć własne miejsce w życiu. "Rysopis" zdobył liczne wyróżnienia zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Młodzieńcze dzieło Skolimowskiego uhonorowano m.in. nagrodą za reżyserię (razem z filmem "Walkower") na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Arnheim w 1965 roku, Syreną Warszawską Polskiej Krytyki Filmowej w 1966 roku oraz laurami na Międzynarodowych Spotkaniach Krytyków w Mediolanie, Kongresie Filmu Niezależnego w Lyonie i Festiwalu Filmu Nowego w Pesaro. (http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1454 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1965
Czas projekcji 70 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: dostęp do 12 scen.
Omowienie filmów pt. "Jerzy Skolimowski"
Kontynuacja "Rysopisu" - błyskotliwego debiutu Jerzego Skolimowskiego z 1964 roku. Trzydziestoletni Andrzej Leszczyc wysiada z pociągu. Przed chwilą pod jego kołami zginęła dziewczyna. Ta sama, z którą spędził ostatnie chwile przed pójściem do wojska. Leszczyc jednak jej nie rozpoznaje lub też może nie chce rozpoznać. Znajomą twarz dostrzega za to wśród wysiadających. Chwila wahania i już wie. To Teresa - koleżanka ze studiów, przez którą został relegowany. Dziewczyna natomiast uczelnię skończyła i dziś jest cenionym pracownikiem naukowym. Andrzej przeciwnie. Niegdyś był bikiniarzem, obecnie - mimo dwu lat wojska - wciąż nie może znaleźć swego miejsca w życiu. Jedyne co umie to boksowanie. Jeździ z miasta do miasta i startuje w pokazowych miniturniejach. Teraz jeden z nich odbywa się w kombinacie, w którym pracuje Teresa. Andrzej przechodzi do finału. Tu wszakże musi stawić czoło przeciwnikowi znacznie silniejszemu i doświadczonemu. Wynik walki jest z góry przesądzony. Leszczyc staje wobec dylematu: stanąć do pojedynku, czy oddać walkę walkowerem? Splot okoliczności sprawia, że podobne rozterki przeżywa Teresa, która na swej drodze także spotyka mocniejszych rywali. "Walkower" podobnie jak "Rysopis" zdobył uznanie krytyki, zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Niektórzy porównywali styl Skolimowskiego do głośnych filmów Antonioniego. Podkreślano mistrzostwo młodego reżysera w operowaniu długimi ujęciami. Podobały się też dialogi, ruchliwość kamery oraz bogata i urozmaicona inscenizacja. Psychologiczny portret swego bohatera namalował Skolimowski na tle rzeczywistości na poły groteskowej, w której patos (wielka budowa) sąsiaduje z ironią i drwiną. Przekonująco ukazał wewnętrzne zmagania dorosłego mężczyzny, który nigdy nie potrafił wybrać. Wzbraniał się przed samookreśleniem niczym bohater Gombrowiczowskiej "Ferdydurke". Teraz jednak czuje, że dłużej nie można oddawać życia walkowerem. Los podsuwa różne możliwości. I Leszczyc wreszcie wybiera. (http://filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1455 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1985
Czas projekcji 84 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Dodatki: "Kobiety pracujace". Reż., scen. Piotr Szulkin, zdj. Jacek Zygadło, muz. Jerzy Maksymiuk. Barwny, czas projekcji 6 minut; "Mięso" (Ironica). Reż., scen. Piotr Szulkin, zdj. Dariusz Kuc. Barwny, czas projekcji 26 minut.
Omowienie filmów pt. "Piotr Szulkin".
"Ga, ga. Chwała bohaterom" jest dopełnieniem filmowej tetralogii Piotra Szulkina, na którą złożyły się filmy "Golem", "O-bi, O-ba" i "Wojna światów". Akcja rozgrywa się w XXI wieku na dwóch planetach - Ziemi, i Australi - 458. Pozornie planety te różnią się od siebie. Na Ziemi panują brutalność i przemoc. Australia zamieszkana jest przez ludzi nazbyt uprzejmych, wręcz służalczych, którzy ziemski terror zastępują łagodną perswazją, w rezultacie równie skuteczną. Wiek XXI. Ludzkość jest tak bogata i szczęśliwa, że nikt nie chce obierać trudnego i ryzykownego zawodu kosmonauty. Zaczęto więc wysyłać w kosmos więźniów. Jednym z nich jest Scope. Zdezelowanym krążownikiem penitencjarnym ląduje na Australii-458. Scope poznaje młodziutką prostytutkę, Once. Dziewczyna po pewnym czasie jednak znika, jako nieletniej nie wolno jej pracować "po godzinach". Scope zaczyna się domyślać, że ma popełnić morderstwo, po czym na wielkim stadionie odbędzie się jego egzekucja. Scope odmawia podpisania zgody na własną śmierć i ucieka. Błądzi po mieście szukając Once. W jej mieszkaniu rewizor i policjant pozorują dokonanie gwałtu na nieletniej i aresztują Scope' a. Śledczy prosi go o dokonanie spektakularnej zbrodni, by mieszkańcy planety mogli doznać oczyszczenia oglądając jego egzekucję. Scope zgadza się, chcąc kontynuować poszukiwania Once . . . Al, sutener i hazardzista, proponuje mu wymianę: dostanie Once za dwa worki pieniędzy. Scope dokonuje napadu na bank, zdobywa pieniądze, oddaje Alowi za Once. Oboje docierają szczęśliwie do pojazdu kosmicznego i zamawiają kurs na najblizszą bezludną planetę. (http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1242 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1979
Czas projekcji 88 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen
Omowienie filmów pt. "Piotr Szulkin"
Tytuł całości: "Piotr Szulkin"
Fantastyczne wątki powieści z początków XX w., przeniesione w przyszłość, kiedy naukowcy już masowo tworzą nowych, "sztucznych" ludzi. W świecie wyniszczonym przez wojnę atomową Doktorzy starają się udoskonalić ludzkość. Jednostki zdegenerowane przerabiane są na pełnowartościowych członków społeczeństwa. Takim odnowionym człowiekiem jest Pernat, który po pewnym czasie buntuje się przeciwko swoim opiekunom. Próbuje ucieczki, namawia do niej innych, ale wmieszany w zabójstwo Holtruma, agenta Doktorów, trafia do więzienia, z którego wychodzi odmieniony. W pracowni Holtruma znajduje czarnego Golema, uruchamia go i ucieka, korzystając z chaosu panującego w mieście. (http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1239 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1984
Czas projekcji 85 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Piotr Szulkin".
Tytuł całości: "Piotr Szulkin"
Mija rok od wojny jądrowej, w której nie było zwycięzców. W betonowej budowli schroniło się ośmiuset chorych i głodnych ludzi. Czekają na lądowanie cudownej arki mającej przynieść ratunek. Ale wiadomość tą wymyśliła ekipa rządząca. Dni tej małej społeczności są policzone, wszyscy bezczynnie czekają na cud. Nawet wówczas, kiedy rządzący dementują wiadomość o nadejściu arki. Betonowej kopule chroniącej przed skażoną atmosferą grozi zawalenie. Naprawić ją może tylko konstruktor, lecz nie udaje się go odnaleźć. Budowa arki według opisu w Biblii także kończy się fiaskiem. Pęka kopuła. Tłum rzuca się w kierunku światła przeświadczony, że przybyła cudowna arka . . . (http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. O 1241 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas projekcji 92 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Piotr Szulkin".
Tytuł całości: "Piotr Szulkin"
Scenariusz "Wojny światów" oparty został na powieści Herberta George'a Wellsa pod tym samym tytułem. Wellsowi oraz Orsonowi Wellesowi film został dedykowany. 28 grudnia 2000 roku, dwunastego dnia pobytu Marsjan na Ziemi, Iron Idem - popularny dziennikarz prowadzący niezależny dziennik stacji telewizyjnej SBB -zostaje zmuszony do odczytania przed kamerami narzuconego mu tekstu wzywającego do nawiązywania przyjacielskich kontaktów z przybyszami z Kosmosu i dobrowolnego oddawania krwi. Dyrektor stacji, do którego Idem zwraca się z prośbą o wyjaśnienie ingerencji, bagatelizuje całą sprawę i unika konkretnej odpowiedzi na protest dziennikarza. Następnego dnia rano w mieszkaniu Irona pojawiają się włamywacze. Dziennikarz zostaje zakolczykowany "dowodem przyjaźni" a jego żona uprowadzona. Napastnicy zdemolowali też ich apartament. Z "dowodem przyjaźni" w uchu Idem zgłasza się w punkcie rejestracyjnym. Legitymacja "przyjaciela Marsjan" daje mu pewne uprawnienia, m.in. uwalnia od obowiązku dobrowolnego oddawania krwi. Choć Idem oficjalnie deklaruje swą przyjaźń dla przybyszów z innej planety, to wewnętrznie buntuje się przeciw wprowadzonym z okazji ich pobytu nowym porządkom. Na ulicy spotyka podobnie ustrojonego Starego, który o wszelkie zło oskarża telewizję, rozpowszechniającą wiadomości o pożytkach płynących z wizyty Marsjan... Dziennikarz traci swoje mieszkanie. Ulega presji dyrekcji stacji i relacjonując wiadomości zataja prawdę o wydarzeniach związanych z działalnością Marsjan. Wieczorem spotyka młodą prostytutkę Geę, przy której udaje mu się odzyskać utracony rankiem spokój. Jej apartament staje się dla niego azylem, ale wkrótce musi go opuścić. Na ulicy zatrzymuje go patrol, który - mimo posiadanych przez niego papierów "przyjaciela Marsjan" - odstawia go do domu noclegowego. Tu Idem ponownie spotyka Starego. Ten namawia Irona do wspólnego wysadzenia oszczerczej stacji telewizyjnej. Zmęczony wydarzeniami dnia dziennikarz zasypia - w sennym marzeniu uświadamia sobie, jak ogromnie jest uzależniony od telewizji, którą przecież współtworzy. 30 grudnia 2000 r. Mimo swoich dokumentów Idem - za próbę buntu wobec reguł obowiązujących w domu noclegowym - przymusowo oddaje krew. Oczekujący przed noclegownią adwokat powiadamia dziennikarza o zablokowaniu jego konta w celu zabezpieczenia alimentów dla żony, która - według oficjalnej wersji - właśnie od niego odeszła. W telewizji Idem dowiaduje się, że zawieszono programy w związku z przygotowywanym wieczornym super-show z okazji odlotu przyjaciół z Kosmosu. W telewizyjnej toalecie Iron zabija Marsjanina. Umierający kosmita prosi go o "czerwony cukierek"... Na ulicach dziennikarz jest świadkiem dantejskich scen - ceną biletu na show jest obowiązkowa porcja krwi, oporni są wysysani do ostatniej kropli. Szukając azylu Idem odwiedza apartament Gei, ale zastaje tam tylko zmasakrowane, pozbawione krwi ciało dziewczyny... Trwa ogromny super-show. Idem wdziera się na scenę łamiąc ustalony porządek przedstawienia. Jego wystąpienie, wzywające do przeciwstawienia się najeźdźcom z Kosmosu i ludziom wykorzystującym ich pobyt na Ziemi, publiczność uznaje za nieefektowny żart. Iron zostaje siłą usunięty ze sceny. W chwilę później, podczas rozmowy z dyrektorem stacji tv, jest świadkiem przygotowywania scen masakry przewidzianych do emisji następnego dnia... Włóczący się po ulicach opustoszałego miasta Idem spotyka Starego, który przy pomocy zdobytych gdzieś materiałów wybuchowych zamierza zniszczyć budynki stacji SBB. Przeczuwając podstęp dziennikarz usiłuje skłonić szaleńca do zmiany planów, ale jego interwencja zostaje udaremniona przez policję i ludzi z telewizji. Po chwili na jego oczach Stary z zimną krwią zostaje wysadzony w powietrze. Następnego dnia zamknięty w celi Iron dowiaduje się z prowadzonego w nowym stylu dziennika telewizyjnego o odlocie Marsjan-najeźdźców oraz o masakrze, jaką po sobie zostawili. Wśród ofiar znajduje się też dzielny Stary, który próbował wysadzić... rakiety przybyszów. Z dziennika również Idem dowiaduje się, że za dezinformację społeczeństwa i namawianie do uległości wobec Marsjan czeka go proces. Telewizja będzie transmitowała przewód sądowy - wyrok na kolaboranta zależeć będzie od wyniku telefonicznego plebiscytu widzów. Zrezygnowany Iron poddaje się regułom gry - werdykt jest wiadomy. Spełniono ostatnią jego prośbę - chciał zobaczyć żonę. Do jego celi wniesiono czarny, plastikowy worek z ciałem pozbawionym krwi... 1 stycznia 2001 r. Postawiony przed plutonem egzekucyjnym Idem jest świadkiem przygotowań do transmisji telewizyjnej jego śmierci. Padają strzały - na monitorze widać osuwające się ciało. Niedraśnięty nawet Iron Idem wychodzi ze studia... (http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1240 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1974
Czas projekcji 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Zawiera autograf Krzysztofa Zanussiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1410 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1972
Czas projekcji 119 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Styczeń 1793 roku. Wojska pruskie na mocy układów rozbiorowych wkraczają do Wielkopolski. Z klasztoru, w którym żołnierze dokonują rzezi, Nieznajomy wyprowadza Jakuba, niedoszłego królobójcę, i młodą zakonnicę. Jakub jest świadkiem ślubu zawieranego przez jego dawną narzeczoną, teraz brzemienną, z jego przyjacielem oraz wyuzdanego aktu miłosnego, po którym dostaje ataku epilepsji. Nieznajomy daje Jakubowi brzytwę mówiąc, że może być Jezusem oczyszczającym świat od zła i grzechu. W rodzinnym dworku zastaje Jakub rozkładające się zwłoki ojca - samobójcy, przyrodniego brata Ezechiela oraz siostrę oszołomioną udziałem w orgii. Bierze udział w erotycznym teatrze urządzanym przez jego matkę "największą nierządnicę Rzeczypospolitej" - która go nie poznaje. W czasie pieszczot z nią wyznaje, kim jest. Uciekając zabija brzytwą dziewczynę, oferującą mu swoje wdzięki. Jakub chce zabrać do domu swą narzeczoną. Hrabia podejrzewa go o zdradzenie spiskowców, jako że tylko on uniknął śmierc i. . . Jakub zabija Turczynkę i aktora z trupy homoseksualisty Herza. Podporządkowuje się woli Nieznajomego - Diabła. Morduje narzeczoną, matkę, brata, siostrę. Podpala dwór rodzinny, zabija hrabiego. Nieznajomy prosi Jakuba o podanie nazwisk spikowców, podsuwa mu też dokument do podpisania mówiący, że to właśnie on, Diabeł, udaremnił spisek przeciwko nowej władzy. Po podpisaniu Diabeł zabija Jakuba. Za swój dokument otrzymuje od pruskiego oficera garść srebrników. Gwałci zakonnicę, która tnie go brzytwą. Jego twarz pokrywa się rudym zarostem, po chwili nad brzegiem rzeki leży już tylko ścierwo wilka . . . (http://filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1436 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1987
Czas projekcji 157 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Na jakiejś planecie... Jeździec przywozi kosmonautom tajemniczy przedmiot, który spadł z nieba. Rozpoznają oni system przekaźnikowy sprzed kilkudziesięciu lat. Schodzą do starej hali komputerów, gdzie odczytują wideopamiętnik rozpoczynający się lotem kabiny kosmicznej i rozbiciem się w górach jakiejś planety. Kosmonauci: Marta, Jerzy, Piotr i ranny Tomasz wydostają się z pojazdu, pozostawiając zabitego dowódcę. Planeta przypomina Ziemię, dlatego została wybrana przez ludzi, by założyć na niej nowe życie. Pojazdami wyruszają w głąb pustyni. Tomasz, kochanek Marty umiera. Rozbitkowie docierają do morza. Rodzi się syn Marty i Tomasza - Tomasz II. Kosmiczni rozbitkowie zakładają osadę nad morzem. Przybywa potomstwa. Jerzy - autor wideopamiętnika - rejestruje swą kamerą codzienne życie. Marta spodziewa sie dziecka z Jerzym; rodzi się dziewczynka, Marta umiera. Rozwija się nowa społeczność, w której Jerzy nazwany jest Starym Człowiekiem. Ada - ostatnia córka Marty tworzy kult Jerzego. Nowe pokolenie. Tomasz III ma już zapędy wojownicze. Pragnie przepłynąć morze, by zbadać, co jest po drugiej stronie. Z wyprawy powraca sam, i opowiada o mieście skrzydlatych potworów Szernów, którymi włada Awij. Są to rodowici mieszkańcy planety, o wyższym poziomie rozwoju. Jerzy wyrusza w powrotną drogę do rozbitego statku kosmicznego. Pojemnik z zarejestrowanym pamiętnikiem filmowym wysyła w przestrzeń kosmiczną i umiera. Kosmonauci w podziemnym schronie zaskoczeni są obrazami, które obejrzeli. Po latach na miejsce katastrofy statku Marty, Tomasza, Jerzego i Piotra dociera nowoczesna ekspedycja Marka Zwycięzcy. Przy pojeździe odnajdują skamieniałego Jerzego. Potomkowie pierwszych śmiałków wyczekują młodego Boga - Zwycięzcy, który wyzwoli ich spod przemocy Szernów. Wybucha powstanie. Marek odnosi zwycięstwo. Marek usiłuje nawiązać kontakt z Awijem, który jak inne Szerny, wypowiada się impulsami świetlnymi z jednego oka na czole. Sygnały te, mimo że niezrozumiałe przez ludzi, mają siłę zniewalającą. Ihezal, córka arcykapłana Malahuda, w której kocha się też Awij, zostaje kochanką Marka. W świątyniach Szernów Marek odkrywa magazyny ich lamp - mózgów, przy pomocy których porozumiewają się. Pragnie wojną zaprowadzić sprawiedliwość, ale kapłani ciskają w niego kamieniami. Ihezal wbija mu nóż w plecy. Marek zostaje ukrzyżowany. Dwaj przedstawiciele ludzkiej społeczności - Roda i Aktor dostają się do rakiety Marka, skąd nawiązują kontakt z bazą, która wysyła ich na Srebrny Glob. Ich decyzją dwójka uciekinierów zostaje wysłana na Starą Ziemię. (http://filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1437 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1971
Czas projekcji 101 minut
Zawiera dodatek "Żuławski o Żuławskim"
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
"Jeśli ten film można do czegoś porównać, to tylko do nagle zapalonej olbrzymiej latarni w martwym i monotonnym krajobrazie" - pisał krytyk po premierze "Trzeciej części nocy". Długometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego stał się jednym z najgoręcej dyskutowanych filmów 1971 roku. Na tle ówczesnej polskiej kinematografii szokował oryginalną strukturą narracji, barokowym przepychem inscenizacji, odważnym łączeniem brutalnego naturalizmu z wizjonerstwem. Wniósł też nową interpretację okresu okupacji, dość odległą od tego, co proponowała "szkoła polska". Żuławskiemu, urodzonemu w roku 1940, rozterki pokolenia Kolumbów trudno było uznać za swoje. W "Trzeciej części nocy" pokazał więc "czas pogardy" pozbawiony narodowej mitologii i politycznych podtekstów. W jego ujęciu okupacja jest przede wszystkim "okresem rozpadu istniejącego porządku i norm, okresem śmiercionośnego chaosu, tworzenia się nowej odporności, nowych praw i nowej struktury bytowej, okresem zagłady, ale i próby, gdyż przetrwają tylko ci, którzy są zdolni unieść nowe brzemię epoki". Dla Żuławskiego wojna to bezsensowny koszmar o niemal apokaliptycznych rozmiarach. Nie przypadkiem zresztą klamrę otwierającą i kończącą film stanowi cytat z Apokalipsy św. Jana. Żona, matka i syn Michała zostali na jego oczach zamordowani przez Niemców. On ocalał wraz z ojcem przez przypadek. Szuka kontaktu z podziemiem. Uciekając przed Niemcami schronił się w mieszkaniu, w którym przyjął na świat dziecko rodzącej kobiety. Jej mąż, ciężko ranny, został aresztowany. Michał troszczy się o Martę i dziecko. Podejmuje pracę jako karmiciel wszy w Instytucie Weigla. Marta jest tak podobna do nieżyjącej żony, że czasami nie potrafi jej odróżnić. Uzyskuje zgodę dowództwa na odbicie męża Marty, lecz wszyscy jego towarzysze z organizacji wpadają w ręce Niemców. Sam dociera do separatki w szpitalu, tam jednak dosięga go kula żandarma. http://www.filmpolski.pl/
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1435 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Rok spokojnego słońca [Film]. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, [2009]. - 1 dysk optyczny (DVD) : dźw., kolor. ; 12 cm + Omówienie filmów.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1984
Czas projekcji 105 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Zawiera autograf Krzysztofa Zanussiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1412 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Spirala [Film]. - Warszawa : Telewizja Kino Polska, [2009]. - 1 dysk optyczny (DVD) : dźw., kolor. ; 12 cm + Omówienie filmów.
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1978
Czas projekcji 83 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 16
Zawiera autograf Krzysztofa Zanussiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1411 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej